Opstad, Birger (2008). Merkeutvidelser: Betydningen av kompleksitet innen utvidelseskategorien og informasjonstilgjengelighet på konsumentens vurdering. Norges Handelshøyskole. ISBN 9788240501945.
Formidling
Moghaddam, Mehrnaz, Kristiansen, Elsa & Opstad, Birger (2024). Development and validation of a consumers' co-creation participation measure in the event context. I Chen, Joseph S., Prebensen, Nina Katrine & Uysal, Muzzaffer S (red.) Handbook of experience science: tourism, hospitality, and leisure. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781803926896. s 173-187. doi:
Engeset , Marit Gundersen & Opstad , Birger (2012). Rådyrt eller røverkjøp? Hvordan presentasjon av pakketilbud påvirker kunders oppfatning av pris og kvalitet.
Opstad , Birger (2011). Merkevarer – forskning på fornuft og følelser.
Engeset , Marit Gundersen & Opstad , Birger (2011). Vacation packaging: The impact of bundle size and price presentation on price expectations and evaluation.
Opstad, Birger & Engeset, Marit Gundersen (2010). Alkoholreklame gir økt konsum. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
Opstad, Birger (2008). Kompleksiteten innenfor utvidelseskategorien og vurdering av merkeutvidelser.
Opstad, Birger (2006). Konsumentens måloppnåelse som effekt av ulik tilretteleggelse av produktinformasjon på Internettsider.
Opstad, Birger (2005). Karakteristika ved utvidelseskategorien sin påvirkning på attraktiviteten til en merkeutvidelse. -Fra en konsument og markedsførers ståsted.
Opstad, Birger (2004). Hvordan kan en e-handelsaktør øke konsumentens velferd ved produktbeslutninger foretatt på Internett?