Prisutdeling

Man kommer inn på en festival fylt med mennesker fra hele verden. Så mange forskjellige mennesker, med samme gløden i øynene og som brenner for akkurat det samme.

Aldri før har jeg møtt så mange interessante og kule folk på ett og samme sted, og aldri før har jeg vært på et sted jeg vil så mye tilbake til som Cannes.

Se Hanna sitt tidligere innlegg

Det å få bli kjent med 35 andre nasjonaliteter, som også er dine klassekamerater og få private foredrag i klassen fra noen av verdens største kreative talenter, er ikke hverdagskost.

Talenter som holder så inspirerende foredrag at man heller blir sittende i klasserommet for å høre på dem, i stedet for å gå på foredragene til Will Smith, Usher, Jimmy Kimmel eller andre kjendiser som snakker på den store festivalscenen i rommet ved siden av. Valget falt lett på verdens største kreative talenter, fremfor verdens største kjendiser. Likevel hadde jeg et svakt øyeblikk når jeg fikk vite at Channing Tatum was in the building, så han ble det ene unntaket, og jeg skulket akademiet for å høre (egentlig bare sitte å se) på han.

Hallo, det er jo Channing lism, og vi har jo alle sett Magic Mike..og vi likte det vi såg!

Dagene har vært sykt lange, men likevel gått så fort! En vanlig dag startet med forelesninger frem til klokken 18-ish, etterfulgt av en rolig Corona på den populære rooftop-baren før det bar videre ut på alle de forskjellige festene på stranden. Både YouTube, Facebook og Twitter hadde egne stander på stranden med gratis alkohol og underholdning. Så slik gjekk no dagane og jeg klaget ikke.

Flere høydepunker

Et av høydepunktene fra Roger Hatchuel Academy var å få møte

Rory Sutherland

som snakket om den bevisste og ubevisste hjernen og gjorde oss oppmerksom på at vanligvis lager man ting man tror folk vil ha, fremfor å gi dem hva dem egentlig trenger. Han nevnte Uber som et eksempel som tilfredsstiller den ubevisste hjernen. Vi som forbrukere vil vite og vi vil ha kontroll. Rory mente at det som har gjort Uber til en suksess er på grunn av kartet hvor forbrukeren har full kontroll over hvor taxien befinner seg til en hver tid. Det samme gjelder den enkle betalingsmåten hvor man føler at man ikke betaler noe i det hele tatt. Så hadde det ikke vært for kartet og betalingsfunksjonen, mente han at Uber hadde vært null. «We fear the worst more than we seek the best», så en klok mann med kloke ord. Ta gjerne en titt på ett av de inspirerde foredragene hans på TED-talk, han er awesome!

Graham Fink

hadde også en utrolig inspirerende presentajson. Han snakket om hvor viktig det er å følge seg selv, og at man ikke skal forandre noe man er uenig i. «It’s not how good you are, it’s about how good you want to be.»

Paul Lavoie

fra Taxi sa at vi aldri må glemme det lille barnet inni oss, fordi barn ser ting vi ikke ser lenger. Han ga oss også syv tips om hva man skal gjøre om man noen gang vil starte sitt eget byrå. Tipsene han ga oss, var skrevet av en ni år gammel jente som dere kan se på bildet til høyre, før han slengte på til slutt:

«People don’t buy what you do, but why you do it! So sell to people who belive what you belive».

Vi hadde også besøk av Maksmillian og Abraham fra the Pop Up Agency.

Dette er et byrå som reiser verden rundt og løser briefer på kun 48 timer! Inspirerende og imponerende! De presenterte ulike øvelser man kan gjøre for å få tømt hjernen for å komme frem til gode ideer kjapt. Det var en ganske intens time hvor Abraham ropte gjentatte ganger «Don’t think, just work!». For når man jobber med idè handler det rett og slett om å ikke ha noen begrensiner og bare få alle tanker ned på et papir, og ja; jobbe!

Man må grave bort mye drit før man kommer til gullet.

Klassen og Pop Up Agency

Jeg føler jeg har brukt ordet «inspirerende» så mange ganger i dette blogginnlegget at det nesten er brukt opp, men det er vanskelig å beskrive en uke i Cannes. Det går faktisk ikke an, fordi det rett og slett bare må oppleves. Jeg er så glad for at jeg grep denne muligheten og kommer til å røske til meg alle fremtidlige muligheter som kan få meg tilbake til Cannes, for de faller rett og slett ikke bare ned i fanget på deg.

Tusen takk for meg, Cannes, and don’t you cry cause I’ll be back.

Her er noen andre forelesere vi hadde besøk av:

  • Mary Lee Copeland, Executive Creative Director, The (next level) Storytelling Academy (TNLSA)
  • Rory Sutherland, Vice-Chairman, Ogilvy & Mather UK
  • Razvan Capanescu, Chief Creative Officer, Leo Burnett Romania
  • Mark Van der Heijden & Valentijn van Santvoort, Founder, Wanderbrief
  • Paul Lavoie, Chairman & Chief Creative Officer, Taxi
  • Yonathan Dominitz, Founder, Mindscapes
  • Graham Fink, Chief Creative Officer, Ogilvy and Mather Shanghai
  • Pierre Lipton, Chief Creative Officer, 360i
  • Michael Conrad, President, BERLIN SCHOOL OF CREATIVE LEADERSHIP
  • Gerry Human, Global Executive Creative Director, Global Brand Management, Ogilvy and Mather
  • AKQA – Future Lions Winners