Bruker kunnskapen fra studiene i nytt oppstartsfirma

Kobler sammen investorer og gründere.

På Høyskolen Kristiania lærer jeg noe jeg får bruk for hver eneste dag, hver eneste forelesning.

Joakim Engen er til daglig student på Bachelor i Markedsføring og salgsledelse. Ved siden av studiene har han startet firmaet PitchMe, som kobler investorer og gründere sammen.

joakimengen

Ideen ble skapt av en Joakim var i Forsvaret sammen med. I mai ble Joakim med på laget da han bestemte seg for å begynne på Bachelor i Markedsføring og salgsledelse. Det passet godt, firmaet trengte en som hadde ansvar for markedsføringen.

En arena der gründere og investorer møtes

For å skaffe nok egenkapital fikk duoen med seg to personer til. Nå er de fire stykker i det unge firmaet.

– Vår ide og produkt er en nettportal der gründere og investorer kan finne hverandre. Her lager man brukerprofiler basert på hva slags rolle man har – investor eller gründer – og kan gjennom vår portal komme i kontakt med hverandre. Gründere og investorer kan utveksle mer informasjon, chatte via våre kanaler eller legge ut «annonser» om for eksempel et prosjekt man ønsker flere investorer til, forteller han.

Tøff gründerhverdag

Man sier gjerne at det er ditt første firma som er det vanskeligste å etablere, og det forstår jeg nå.

På de få månedene Joakim har vært medeier i oppstartsfirmaet, har han lært utrolig mye, ifølge ham selv.

– Det har vært ekstremt mange nye ting å sette seg inn i før vi kunne stable et A/S på beina. Det er mange lover og regler å sette seg inn i, og makkeren tok også et eget kurs. En veldig viktig trygghet når man skal sitte i styret i bedriften. Vi har egentlig lært alt som er om å starte en bedrift fra A til Å på få måneder, sier han.

Studiene har også kommet godt med

Salgsstudiet har samtidig gitt Joakim mye nyttig kunnskap om hvordan man etablerer en bedrift.

– På Høyskolen Kristiania lærer jeg noe jeg får bruk for hver eneste dag, hver eneste forelesning. Foreleserne gir også gode svar på det man måtte lure på utenom pensum. Det jeg har lært er hvordan kundene agerer ved salg, og hvordan de opplever salg.

– Før var det gjerne mer «pushy» mens nå handler det mer om å skape tillit og relasjoner. I markedsføring har vi også eksempler på hva som ikke har fungert. Det er interessant.

Uforutsett konkurranse

Joakim forteller også at de kort tid etter lansering ble klar over at et lignende firma fra Danmark nylig hadde etablert seg i Norge. Nå blir det blir spennende å se hvor veien går for det unge firmaet.

Gutta bak PitchMe er fast bestemte på at de ikke skal gi seg, selv om nye større aktører har kommet på banen.

– Vi skal absolutt ikke gi oss, men må kanskje fokusere enda tydeligere på at vi er skapt av gründere for gründere. Eller utvikle og bygge videre på ideen vi har. Vi må bestemme oss for om vi gir full gass eller etablerer nye tjenester. Uansett må vi hive oss rundt relativt raskt for å sette i gang med noe som helst.

PitchMe ønsker på sikt å knytte seg til START Norge, en organisasjon for skolelag som arrangerer ulike samlinger og hjelper unge oppstartsbedrifter. De har også møtt flere gründere på Oslo Innovation Week og er med i ulike Facebook-grupper for oppstartsbedrifter. Her diskuterer man med andre som er i samme situasjon.

Så dere er ikke redde for at noen snapper ideen deres?

– Nei, skulle noen andre aktører gjort dette ville det tatt lang tid, så vi har et forsprang på den måten, avslutter han.