I markedsavdelingen på IKEA

Tobias Lien fikk jobb i markedsavdelingen til IKEA samme dag som han leverte bacheloroppgaven.

Livet til Tobias handlet allerede fra 13-årsalderen om å reise rundt i Europa, stå på skateboard foran kamera og markedsføre sponsorer. Man kan nærmest si at han fikk markedsføringsfaget inn med morsmelka.

tobias-lien1

Jeg begynte tidlig å interessere meg for hva som var bra og dårlig branding, og min rolle som merkevare-ambassadør ga meg et godt innblikk inn i hvor stor påvirkning små, men riktige tiltak kunne gi.

Da jeg ble gammel nok og hadde fått litt erfaring, fikk jeg muligheten til å ta over stillingen som markedssjef for en av sponsorene mine, noe som mildt sagt trigget lysten min til å jobbe videre med faget. At broren min også delte lidenskapen for faget påvirket meg nok også mer enn jeg var klar over.

Hvordan ble det da å studere markedsføringsfaget på heltid?

Det var rett og slett fantastisk. Det å få studere noe du brenner for er et privilegium. At jeg synes det jeg studerte var interessant gjorde også at jeg mestret skolen på en helt annen måte enn jeg gjorde i barndommen, og de tre årene gikk unna på et blunk.

Vi har allerede intervjuet Aleksander som fikk jobb i Google og Sophie som jobber i foodora, som du var i kollokviegruppe med. Hvor viktig er kollokviegruppen?

Om du brenner for det du studerer, og samtidig finner en kollokviegruppe der alle kommer overens og deler felles mål – så skal det mye til for at du ikke får mye igjen for studieårene, tror jeg. Jeg var ekstremt heldig og fant tidlig en kjernegruppe som fungerte like godt sammen på skolen som på fritiden.

Det er en stor fordel å kunne spille på hverandres styrker og svakheter. Jeg hadde neppe oppnådd samme resultater uten dem.

Det er nok heller ikke en tilfeldighet at samtlige har landet gode jobber etter skolen. Vi er også like sterkt en kollokviegruppe nå som da vi studerte, bare uten sensurer og forholde oss til.

tobas-skateboard

Ekte problemstillinger på timeplanen

Bachelor i Markedsføring og merkevareledelse har du valget mellom valgfag eller et semester i utlandet. Hva valgte du?

Ettersom jeg hadde mye gående på jobb i perioden jeg skulle velge mellom utveksling eller valgfag, endte jeg opp med valgfag hjemme i Norge. Dette har jeg dog ikke angret et sekund på. Vårsemesteret med valgfag var det mest givende semesteret av alle sammen. Jeg valgte Reklame og visuell kommunikasjon med foreleser Dag Inge Fjeld.

Dag Inge er en prisbelønnet foredragsholder med tung erfaring og sørget alltid for å overlevere i forelesningene. Vi fikk også muligheten til å jobbe med ekte problemstillinger og fremføre disse for store merkevarer, noe som selvsagt er svært overførbart til det virkelige arbeidslivet.

Flere minneverdige forelesninger med rektor Trond Blindheim og Ivar Vereide fra Dinamo bidro også til å gjøre disse forelesningene helt spesielle.

Dag Inges tankesett og faglige fokusområder var også helt i tråd med det gruppen min ønsket å skrive om i bacheloroppgaven, og han ble en svært viktig ressurs i vår oppgaveskriving.

Ny karriere

Jobbet du ved siden av studiene?

Det første året jobbet jeg som markedssjef for DC Shoes Norge, og som prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Nordic Arena Oslo de to siste.

Det var periodevis krevende å balansere jobb og skole, men med svært forståelsesfulle arbeidsgivere var det fleksibelt nok til at jeg kunne fokusere mest på skolen i de mest hektiske eksamensperiodene.

Det å jobbe med noe relevant ved siden av studiene gjorde at jeg kunne henge all teorien på mentale knagger i hodet, som førte til at jeg forsto og dermed husket det jeg lærte mye bedre.

Det er også svært givende å kunne lære noe nytt, og begynne å bruke kunnskapen med engang. Det gjør det mye lettere å få forståelsen av at det meste av det du lærer får du faktisk bruk for senere i arbeidslivet.

tobias-lien2

Etter fullført bachelorgrad fikk du relevant jobb hos IKEA. Hva går denne ut på?

Dagen da bacheloroppgaven ble levert signerte jeg kontrakt med IKEA Norge og stillingen som prosjektleder for markedskommunikasjon. Det å få muligheten til å jobbe i en tung og framoverlent merkevare som IKEA føltes ut som å vinne jackpot.

IKEAs markedsavdeling sitter på noen av de mest kompetente menneskene i hele bransjen, og vi samarbeider med reklame, medie- og PR-byråer av øverste klasse. Dette kombinert med spennende og varierte arbeidsoppgaver gjør at det er inspirerende å komme på jobb hver eneste dag.

Dagene mine går kort fortalt ut på å gjøre kundereisen så optimal som mulig i en multi-kanalhverdag. Vi prøver å treffe kundene med så relevant kommunikasjon som mulig, på et tidspunkt kunden er i modus for det. Kundene forventer mer og mer av oss, noe som gjør at jeg alltid har nok å gjøre.

IKEA er dyktige på å fokusere på å utvikle sine ansatte som gjør at jeg også stadig får faglig påfyll. Skolen ringer vel egentlig aldri ut, noe jeg er veldig glad for. Det er alltid mer å lære!

Hvordan bruker du kunnskapen fra markedsføringsstudiene dine i jobben?

Det er ingen tvil om at teorien du lærer på skolen er viktig. Men jeg tror det som er enda viktigere, er at du lærer å lære. Du lærer å angripe en problemstilling og løse denne på best mulig måte.

For meg er det hva skolen egentlig handler om. Samtidig lærer du deg å forholde deg til deadlines, hvordan samarbeide med andre, hvordan motta og gi kritikk – og en haug med andre ting som ikke nødvendigvis står i læreplanen.

Studietiden er ekstremt givende, med tanke på at du kan sette deg mål, og hele tiden få tilbakemeldinger om hvordan du ligger an. Arbeidslivet kan være ganske likt, men du føler samtidig at du bidrar til noe som er større enn deg selv, noe som er en veldig god følelse. Dette gjør jo også at forventingene til deg øker.

Og sånn bør det være, for da motiveres man til å overlevere.