To personer foran en gruppe mennesker og håndhilser.

I et prosjekt for Kreftforeningen jobber studentgrupper fra Bachelor i PR og samfunnspåvirkning og fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon sammen for å lage kreative kampanjer. Nylig ble det tredje studentprosjektet presentert for markedsavdelingen i Kreftforeningen.

Vi er virkelig imponert over det studentene har presentert også denne gang. Utfordringene de har fått er reelle, og det er flott for Kreftforeningen å få innspill fra unge, engasjerte studenter. Her er det lagt ned mye bra arbeid, sier spesialrådgiver i Kreftforeningen Kristin Byrkje.

Problemstillinger som: «Hvordan få ungdom til ikke å starte med snus?» og «Hvordan få flere unge jenter til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft» skaper både strategiske og kreative utfordringer – likevel leverer studentene på linje med et proft byrå.

På Høyskolen Kristiania tar vi praktiske utfordringer inn i klasserommet hver uke. Samarbeidet med Kreftforeningen er utviklende, spennende og meningsfylt, sier Aranya Rusli, faglig studieleder for Reklame og merkekommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

Pimp my Crib

Et av forslagene i 2014 spilte på MTV-serien «Pimp My Crib», med konseptet Snus Cribs, laget av reklamestudentene Herman Langenes Martinsen, Ana Leardini og Ingrid Jacobsen. Her møter vi Karius og Baktus, som lever sine gode liv i en snusers tannstell. Kreftforeningen syntes denne ideen var så bra at de valgte å sende en søknad til ExtraStiftelsen om penger til en kampanje. Ideen gav Kreftforeningen 500 000 kroner til å lage en snuskampanje.

Dessverre har vi fått avslag fra Egnerstiftelsen om å bruke Karius og Baktus-figurene. Det blir derfor en annen kampanje enn den opprinnelige ideen, men all ære til studentene som inspirerte oss til å søke om midler til kampanjen, sier Byrkje.

Studentprosjektet starter med et briefingmøte tidlig på høsten. I løpet av semesteret jobber studentene med å sette mål, intervjue målgruppen, lage budskap, foreslå kanaler og ikke minst utvikle et fengende kommunikasjonskonsept. Det hele presenteres for ”kunden” med skisser, eksempler og argumenter.

Tett opptil virkeligheten

Nils Apeland underviser i faget Kampanjestrategier og har over 20 års fartstid som PR-rådgiver. Han sier prosessen ligger tett opptil hvordan man jobber i norske reklame- og kommunikasjonsbyråer

Flere av konseptene studentene har kommet opp med i løpet av de tre årene vi har jobbet med dette, kunne like gjerne kommet fra et byrå. Jeg lar meg imponere hvert år, sier Apeland.

Bachelor i PR og samfunnspåvirkning er et treårig studium med fokus på PR, politikk og journalistikk. Fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon er toårig og mer vinklet på kreativitet, design og visuell kommunikasjon.