Svalbard3
Høy tilfredshet av opplevelser bidrar til en god opplevelsesøkonomi, og er noe vi mener enhver destinasjon bør sikte mot

Denne våren har flere hundre grupper levert bacheloroppgaver, og med det satt en sluttstrek for tre års utdanning ved Høyskolen Kristiania. Vi tok en prat med de nylige uteksaminerte kandidatene Lærke Ellingsgaard og Sara Borchgrevink Madsen, for å få et lite innblikk i hva de fant ut, og hvor veien går videre, med en bachelorgrad i sekken.

Hei Lærke og Sara! Vil dere fortelle litt om hva dere har skrevet bacheloroppgave om?

Det hele startet med at vi bestemte oss for at oppgaven – uansett innhold – skulle handle om Svalbard. Svalbard er en avsidesliggende, eksotisk og særegen destinasjon. Dette mente vi kunne være utgangspunktet for en spennende oppgave i reiselivssammenheng. Den ene av oss (Lærke) har bodd der i fire år, og den andre ble fort trollbundet av alle fortellingene og tok til seg Svalbard som sitt eget hjertebarn. Dette resulterte i denne oppgaven som tar for seg turisttilfredshet på Svalbard. Opplevelsesturisme og naturbasert turisme er temaer som går igjen i reiselivsfagene vi har hatt og har blitt presentert som viktige trender i den globale reiselivsnæringen. Med dette som bakgrunn, ble problemstillingen:

Hvilke faktorer har størst påvirkning på turisters totale tilfredshet av opplevelser på destinasjon Svalbard?. Høy tilfredshet av opplevelser bidrar til en god opplevelsesøkonomi, og er noe vi mener enhver destinasjon bør sikte mot for å oppnå eller opprettholde konkurransefortrinn.

Fant dere ut noe interessant?

Først og fremst skal det sies at turistene på Svalbard, ut ifra vår undersøkelse, og andre gjesteundersøkelser gjort av Visit Svalbard, er svært tilfredse med det de opplever på 78° nord. Funnene fra analysene indikerer at de demografiske faktorene kjønn, alder og nasjonalitet, samt opplevelsesfaktorene mat og drikke og pris sett opp mot kvalitet har størst effekt på turisters totale tilfredshet av opplevelser på Svalbard.

For reiselivsaktørene og bedrifter tilknyttet reiselivsnæringen kan dette bidra til en bedre forståelse av veien til flere tilfredse turister. Forhåpentligvis kan oppgaven også bidra til å belyse mulige svakheter og styrker ved eksisterende opplevelsesrelaterte produkter og –leveranser, og dermed si noe om videre satsning for reiselivsnæringen på Svalbard.

Etter at Ronny Brunvoll, reiselivssjefen på Svalbard leste oppgaven vår, kunne han bekrefte disse funnene, og kommenterte at det fokuseres på disse områdene.

Vi dro på scooterturer, så isbjørner og drakk vodka med russere i Barentsburg.

Hvordan var prosessen?

Vi startet nok litt annerledes enn mange andre, med utforming av en spørreundersøkelse i november - før semesteret faktisk hadde begynt, slik at denne kunne lanseres i starten av januar. Dette var en dristig avgjørelse, men målet var å kunne samle inn undersøkelsene i slutten av februar, da vi selv skulle til Svalbard. Dette ble ikke helt som planlagt, da vi ikke fikk inn nok svar, men med litt hjelp fra kontakter i Avinor, fikk vi tilgang til Longyearbyen flyplass og det tok oss ikke mer enn tre dager å få samlet inn svar fra over 300 respondenter.

I de resterende dagene fikk vi selv gleden av å oppleve hvordan det er å være turist på Svalbard. Selve turen er nok den delen av prosessen vi kommer til å huske best, og som gir oss de varmeste minnene – selv om det var kaldt! Vi dro på flere scooterturer, så isbjørner og drakk vodka med russere i Barentsburg. Vi fikk oppleve den storslåtte og urørte naturen, gått i dype isgrotter, og nytt synet av spektakulære fjorder og mektige brefronter.

Med andre ord: Det reneste eventyr som bare må oppleves for å kunne forstås!

Svalbard4

 Med to dypt forskjellige personligheter og gjentatte påstander fra begge om at «Jeg kan være veldig sta, bare så du er klar over det!», tok vi tak i samarbeidet, som skulle vise seg å bli mer harmonisk og konstruktivt enn noen av oss hadde forestilt seg.

Den enes perfeksjonisme og (stressende) målorientering, ble oppveid av den andres kreativitet, datakyndighet og evne til å roe ned gemyttene.

Vi har gitt plass til hverandre, tatt vare på hverandre, og motivert hverandre. Vi har sagt ifra når noe har plaget oss, eller når bekymringer har vært for store. Vi har tilbragt utallige timer, dager og måneder side om side, og sammen er vi stolte av det vi har levert.

Svalbard5

Hva er veien videre for dere? Skal dere ut i jobb, studere videre, eller noe helt annet?

Svalbard6

Sara: Umiddelbart etter endt studietid var jeg heldig og fikk muligheten til å kaste meg ut i en fulltidsstilling i Norsk Reiselivsforum, i sekretariatet for Transportklagenemnda, der jeg tidligere har jobbet deltid.

Her sitter jeg hovedsakelig med saker innen flytransport, noe som passer meg svært godt, da jeg tidligere har jobbet som flyvertinne i SAS og har en stor interesse for flybransjen generelt. Jeg trives svært godt og jobben gir meg varierte oppgaver, ny kunnskap og muligheten til å se bak kulissene i deler av reiselivsbransjen.

Drømmen videre er å jobbe med reiselivseventer og gjennom dette skape unike opplevelser for den reisende. Med denne bacheloren i bakhånd drar drømmene meg stadig tilbake til Svalbard, og det å kunne jobbe på en slik unik destinasjon.  

Lærke: Under bachelortiden lå presset tungt på skuldrene om å begynne å søke relevante jobber, men jeg hadde kun ett firma i tankene, som jeg så som skreddersydd for mine interesser. Tanken på å ende opp andre steder var fjern, så søknadene uteble. Jeg tok kontakt med firmaet og bedyret min motivasjon for å jobbe hos dem.

Det skal nevnes at jeg hadde jobbet på et enkelt prosjekt for dem tilbake i 2011 og kjente eieren via felles bekjente på Svalbard, men ingen stillinger var utlyst og de var ei heller sikre på om det ville bli noen i tiden fremover. Men etter en lang mail og to ”intervjuer” fikk jeg beskjed om at de ønsket meg ombord, og to dager etter bacheloren var levert, trådte jeg inn i en fulltids prosjektlederstilling hos Yourway AS – intet mindre enn drømmejobben.

Her jobber jeg med å skreddersy unike, aktive opplevelser i Norge og på Svalbard til privatpersoner og bedrifter, samt andre spennende prosjekter. Stikkordene for meg i denne prosessen har vært bekjentskaper, pågangsmot, tro på egne evner, samt en liten dose flaks.