raw-air-illustrasjon-til-nettsak
Den visuelle profilen til Raw Air, laget av Los&Co
Student og skihopper Vibeke Linn smiler til kamera
Vibeke Linn studerer Markedsføring og merkevareledelse

Hva er Raw Air?

Raw Air er et nytt konsept som Norges Skiforbund har utviklet sammen med fire arrangører av World Cup; Holmenkollen, Lillehammer, Granåsen og Vikersund. Dette blir en ny hoppturnering som strekker seg over ti dager der alle hopp, både kvalifisering og lagkonkurranse, er tellende i konkurransen. Etter de ti dagene vil én hopper stå på toppen av pallen som vinneren av verdens tøffeste og mest brutale skihoppkonkurranse. Denne konkurransen er et helt nytt og spennende konsept for både utøvere og arrangører. 

Dette handler om å «fornye» hoppsporten. Med et utradisjonelt navn (Språkrådet har allerede rukket å kritisere det), ønsker vi å inkludere en yngre målgruppe. Vi drømmer om å lande en avtale med NSB for å lage et «hopptog» som kan fungere som et bindeledd når det gjelder logistikken - dermed reiser alle miljøvennlig og samlet. Her skal også NRK lage mye nytt materiale. Vi prøver ikke å utkonkurrere den tysk-østeriske hoppuka, som er en så godt etablert merkevare. Vi prøver derimot å lage noe nytt! Jeg har hørt rykter om at de ønsker å ha Kygo som artist - det har de vel ikke i den tysk-østerriske hoppuka! 

Hva er din rolle?

Jeg sitter i styringsgruppen som har ansvaret for PR, kommunikasjon og sosiale medier. Jeg kom inn i denne gruppen som Head of Social Media for World Cup på Lillehammer og representerer Lillehammer i gruppen. I vår har vi jobbet tett med Los & Co for å lage en visuell profil og identitet for konseptet. Videre i høst jobber vi med prosjektledere fra NRK og Los & Co for å bygge selve DNA-et til arrangementet og merkevaren. Å jobbe med Los & Co er en stor glede, med så mye kompetente og erfarne mennesker på områder jeg syns er utrolig spennende. Det er virkelig ordentlig gøy å jobbe med slike byråer!

Jeg tar meg selv i å tenke «shit, dette har jeg lært om på skolen - akkurat dette!»

Hvordan fikk du denne jobben?

Sommeren 2015 fikk jeg jobben som Head of Social Media for World Cup i nordiske grener på Lillehammer. Jeg er sjef for alle kommunikasjonsplattformer som arrangøren driver og gjennom hele året jobber jeg med mitt eget team for å opprettholde god kommunikasjon og godt innhold. Et slik arrangement handler ikke kun om det sportslige, men har også en stor, kulturell ramme for de lokale innbyggerne og også for de som kommer langveis fra. I denne jobben møter jeg utrolig mange kompetente folk fra hele landet som jobber med ulike idretter, ulike avdelinger innen idretten og ulike utøvere. 

Etterhvert fikk jeg jobbe med Hopplandslaget og markedssjef Bjørn Einar Romøren, der jeg har bidratt med innhold på de sosiale flatene sommer som vinter og bidrar med innsikt i trender og nyheter i markedsføringsfaget til de som reiser rundt med laget hele vinteren. Dette for å opprettholde kunnskap og rett og slett gi noen «retningslinjer» for hvordan laget skal jobbe for å skape best mulig kommunikasjon ut til de som følger laget, sponsorer, utøvere i andre land osv.

Jeg har opplevd mye kult med hopperne og det toppet seg vel egentlig da vi reiste til Planica i vår for å dekke sesongavslutningen foran 100.000 mennesker. Det er ikke noe en student får oppleve hver dag! 

Den visuelle profilen til Raw Air, laget av Los&Co

Hvordan balanserer du jobb og studenttilværelsen? 

Puh - det er vanskelig. Jeg må i år skrive alle eksamener og bacheloroppgaven individuelt. På den måten blir jeg litt mer «min egen sjef» og kan tilrettelegge studiene etter hvordan jobbkalenderen min ser ut. Spesielt nå inn mot vinteren vil det bli mye hopprenn, kanskje noen reiser utenlands og mye konkurranser under World Cup på Lillehammer i desember.

Det er hyppig møtevirksomhet og jeg har på ingen måte en «vanlig» studenthverdag lenger. Men det syns jeg er greit. Det blir flere sene lørdagskvelder med pensum enn det blir på Hvelvet, men sånn må det nesten bli!

Skal man klare å balansere jobb og studier må man bare tenke på hva som kommer ut av det: erfaring, erfaring og enda mer erfaring. 

Hvilke fordeler gir det deg at du jobber ved siden av studiene?

Jeg klarer å prioritere riktig og lage min egen studieteknikk som gjør at jeg lærer fortere enn jeg gjorde før når jeg ikke hadde en slik jobb ved siden av.

I tillegg lærer jeg utrolig mye om den bransjen jeg drømmer om å fortsette i etter endt studietid også. Å jobbe sammen med de store “høvdingene” innen vinteridretten er utrolig givende. Jeg har en utrolig dyktig og erfaren sjef på Lillehammer, Eiliv Furuli, som jeg lærer masse av. Ikke bare kan jeg lære om hvordan man arrangerer et slikt internasjonalt arrangement med 80 millioner internasjonale seere, men også om det administrative rundt et slikt arrangement.

I Hopplandslaget har jeg fått jobbe med blant annet tidligere utøver og nå markedssjef Bjørn Einar Romøren. Å se hvordan man jobber med sponsorater, merkeverdier og utøvere som merkevarer syns jeg er utrolig spennende. Jeg tar med meg dette inn i bacheloroppgaven min og kommer til å bruke de ressursene jeg har tilgang på i Skiforbundet inn i oppgaven min. 

I tillegg får jeg se hvordan alt fungerer i praksis. Vi sitter på lesesaler og pugger, pugger og pugger hvordan dette fungerer i teorien.

Å kunne se det i praksis gir meg så mye mer enn noe teori noen gang vil kunne gjøre.

Jeg liker å lese og jeg liker å lære teori, men å kunne ha møter med Los & Co og gjenkjenne prosesser og teorier som de bruker, gir meg så mye mer enn å få en A på karakterkortet fordi jeg pugget den til jul.

Jeg mener mangelen på praksisarbeid i markedsføringsstudier er trist, for å kunne lære av store, mektige personer i de bransjene vi ønsker å jobbe i gir oss så utrolig mye. Jeg lærer nye ting hver eneste dag og jeg tar alltid dette med meg inn i arbeidet i skolegangen. Jeg er evig takknemlig for de personene som ikke gir meg et klask i panna hver gang jeg spør de et studierelevant spørsmål.

Jeg er evig takknemlig for alt jeg lærer og opplever hver dag!