Kvinne smiler mens hun jobber
Master
Studielengde:2 år

Markedsførings­ledelse

En Master i markedsføringsledelse gir deg solid kompetanse, med mulighet til å skreddersy din faglige profil basert på dine egne interesser.
OpptakÅpent
Kvinne smiler mens hun jobber

Nøkkelinformasjon

  • Tett på arbeidslivet

    Utdanningen speiler praksisfeltet og bruker dagsaktuelle problemstillinger fra bedrifter og offentlige etater.
  • Spesialisering

    Skreddersy utdanningen med valgemner etter dine interesser og bransjen du vil jobbe med.
  • Utveksling

    Opplev verden mens du studerer! Se hvor du kan dra nederst på siden.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.
  • Opptakskrav

    Studiet krever bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er krav til spesifikke fagområder og metodefag. Les mer nederst på siden.
  • Pris

    56 400 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Master
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Bergen og Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

En Master i markedsføringsledelse gir deg en dypere forståelse av verdiskapning for bedrifter og kunder. Du får praktiske oppgaver fra næringslivet som gir deg ferdighetene du trenger for å omsette innsikt til virkningsfull markedsføring i arbeidslivet.

I tillegg til spesialiseringen innen markedsføringsledelse, kan du vinkle fagprofilen din mot det området du ønsker å jobbe med. Eksempler på slike moduler er:

  • Strategisk kommunikasjon
  • Innovasjon
  • HR

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Mastergraden går over to studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • MOG5100Masteroppgave

    Masteroppgaven skal gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne løse komplekse problemstillinger i markedsføring. Masteroppgaven skal gi erfaring med å anvende teoretisk innsikt og forskningsmetode i et større selvstendig arbeid.

    Det er et mål at studentene i masteroppgaven setter sammen kunnskap og ferdigheter fra de foregående emnene i masterprogrammet i et avsluttende selvstendig arbeid med en relevant problemstilling.

    I masteroppgaven skal studentene:

    • Utvikle en presis problemstilling som er teoretisk og praktisk relevant for fagfeltet
    • Bruke relevant teori og forskning fra (og utover) masterprogrammet
    • Samle inn relevante data for å besvare problemstillingen, og analysere dataene på passende måte
    • Diskutere implikasjonene av funnene for teori og praksis

    Anbefalt lengde på masteroppgaven er ca. 25 000 - 30 000 ord, men det er ingen absolutte krav eller begrensinger til antall sider. Hva som er hensiktsmessig lengde på oppgaven vil variere med hensyn til problemstilling, teori og metode.

  • VAL999MA-30Valgemner

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • UTV999-MA-30Utveksling

Hva kan du bli?

Norsk næringsliv har et voksende behov for markedsføringskunnskaper, og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har i flere år påpekt at norske bedrifter trenger kompetanse innen verdiskaping og merkevarebygging.

Denne mastergraden gir deg både praktiske ferdigheter og en akademisk spisskompetanse. Det vil gjøre deg attraktiv for markedsavdelinger, kommunikasjonsavdelinger, mediehus og byråer, i både privat og offentlig sektor. 

Samtidig vil du etter mastergraden være kvalifisert for doktorgradsstudier innen markedsføring.

Tommy Bjorøy står foran resepsjonen på Thon Hotel Opera i Oslo.

Slik hjalp Kristiania Tommy å kapre drømmejobben

Tommy Bjorøy kapret drømmejobben i Olav Thon Gruppen før mastergraden var levert inn.
Her får du relevant teoretisk innsikt med en praktisk tilnærming. Du blir ekspert i å lage effektive strategier for digital markedsføring og merkevarebygging basert på innsikt i forbrukertrender og markedsanalyse.

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Vi har et variert og godt fagmiljø med forskere fra en rekke ulike fagfelt som markedsføring, strategi, antropologi, medievitenskap, psykologi og økonomi. Vi forsker på problemstillinger innenfor markedsføring, merkevarebygging og forbrukeradferd med fokus på kundeopplevelser, tjenester og innovasjon. 
  • Slik er studiehverdagen

    Som masterstudent har du stor frihet og er selv ansvarlig for din hverdag. Du kan velge når du vil arbeide med pensum på egenhånd, om du vil delta i studiegrupper og vurdere om du vil gå på forelesninger. Våre studenter er ambisiøse og aktive. Sammen skaper vi et godt studiemiljø som kombinerer det sosiale og det faglige. Vi har relativt små klasser og undervisningen varierer mellom tradisjonelle forelesninger, seminarer og workshop. Vi samarbeider med arbeidslivet gjennom utstrakt bruk av reelle case, oppgavesamarbeid, gjesteforelesere og praksis. 

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter