✕  Lukk søk

10 tidligere studenter konkurrerer i Cannes

I kveld blir alle vinnerne i Young Lions premiert! 14 unge talenter har denne uken representert Norge i kampen om edelt metall. Ti av dem har studert hos oss, der én av disse vant bronse i den «voksne» kåringen for to år siden.

Det foregår noe omtrent døgnet rundt under Cannes Lions.

TØFT LIV PÅ RIVIERAEN

Cannes Lions International Festival of Creativity, i år fra 17.-21. juni, er det nærmeste man kommer et VM i kreativitet. Young Lions er en del av hele dette løvesirkuset, en konkurranse åpen for prekvalifiserte team. Eneste kriterium er at begge deltagerne er under 30 år og noen av konkurransene forlanger også at jobber samme sted

Siv Martine Nyborg er godt kjent med arenaen i Cannes. I 2017 var hun en del av teamet fra Try som tok en tredjeplass med kampanjen «Car Wash», men da var hun ikke tilstede fysisk. Det var hun derimot i 2015, da hun som førsteårsstudent på reklame og merkekommunikasjon vant deltagelse på Roger Hatchuel Academy. Her blir 35 deltagere årlig trent av den kreative verdenseliten i fem dager. De får tilgang til hele programmet, alle prisutdelingene og Young Lions festene.

Etter en liten uke i Cannes kom Siv Martine hjem igjen mer inspirert enn noen gang:

– Det som er så gøy med Cannes er at sekundet du ankommer festivalen så er man ikke alene lenger. Du møter flinke og inspirerende mennesker fra hele verden, og du blir automatisk en del av dette. Stemningen er helt nydelig, man kan bruke alle positive adjektiver i verden for å beskrive denne festivalen. Jeg kjenner ingen som har vært i Cannes som har kommet hjem for så å si at dette var en kjip festival eller at man ikke lærte noe som helst.

JAKTER PÅ GULLET

Sammen med kollega Karen Brynildsen har Siv Martine deltatt i Young Lions PR denne uken. De fikk utdelt briefen mandag 17. juni.

– På hvilket nivå ligger ambisjonene deres?

– Det er ingen hemmelighet at vi er veldig sultene på å vinne gull, og vi er nok ikke de eneste med et slikt mindset. Tror ikke det finnes noen som er med i denne konkurransen uten en ambisjon om å levere et godt stykke arbeid som kan resultere i gull. Scott Allan som jobber sammen med oss i Gambit H+K vant jo sølv i samme kategori i 2016, så det gir oss litt ekstra motivasjon til å bringe gullet hjem.

– Hva tror du er deres store styrke eller konkurransefortrinn?

– Denne konkurransen er jo sykt krevende, det er minimalt med tid som betyr lange og intense timer med arbeid, og ikke minst så kommer man til å kjenne på et indre press om å prestere. Alt det er jo en oppskrift på kaos. Så jeg vil si at vårt fortrinn er at vi er proppfylte med energi, vi elsker å tulle, gjøre «barnslige» ting, vi leker og ler mye. Vi fungerer godt sammen fordi vi gjør ting som gir oss energi og som lar oss «glemme» alt av alvoret rundt, så forhåpentligvis er dette en liten styrke som gjør at ideprosessen og leveransen går som smurt.

– Dersom dere tar gull, hvordan skal det da feires?

– Vi har jo sykt lyst til å vinne, så om vi skulle tatt gullet så tror jeg rett og slett vi hadde fått helt overtenning, løpt rundt i Cannes gater som to galinger og selvfølgelig poppet champagnen.

Les saken om den norske kåringen der Siv Martine og Karen vant. 

Siv Martine Nyborg (t.v) deltar sammen med kollega Karen Brynildsen i Young Lions PR. Foto: Privat

Siv Martine Nyborg (t.v) deltar sammen med kollega Karen Brynildsen i Young Lions PR. Her foreviget foran presseveggen. Foto: Privat

Glenn Haugen (t.v) og makker Zakarias Nadir er tilbake på Rivieraen, denne gangen for å konkurrere. Foto: Privat

Glenn Haugen (t.v) og makker Zakarias Nadir er tilbake på Rivieraen, denne gangen for å konkurrere i Young Lions Film. Foto: Privat

TO TANTER PÅ TUR

– Vi var her i Cannes i fjor med hawaiiskjorter og billige solbriller, men det var med vanlige delegatpass og ikke som Young Lions-deltakere, sier Glenn Haugen som i år igjen er på Rivieraen med sin makker siden studiedagene, Zakarias Nadir.

De har i likhet med Siv gått reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania. Til daglig jobber de sammen i reklamebyrået Tante Randi og fikk sin brief i kategorien Young Lions Film utdelt tirsdag 18. juni.

– Så vidt vi vet er det ingen nordmenn (?) som har vunnet Young Lions Film før, så det hadde jo vært grisestas!

– Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

– Da måtte vi nok ha stukket hull på sparegrisen til Tanta og kjøpt oss en brus og en kule krokanis. Og tatt en tur på Baôli (hipt og eksklusivt utested i Cannes, red.anm.)

– Hva er deres styrke som team?

– Vår styrke som team vår må nok være at vi er bestevenner og dermed tåler hverandres vonde ånde, høye snorking, stygge håndskrift, bad hair days, dårlige vitser og enda dårligere humor. Når man er så trygge på hverandre kan man lage mye fint – eller i det minste ha det voldsomt morsomt sammen.

Her er saken om da Glenn og Zakarias feide til side all konkurranse i Norge og sikret seg billetter til Frankrike.

KLARE FOR BOBLE-DUSJ

Norge har tidligere hentet hjem edelt metall mer enn en gang i Young Lions Design, og alle disse er også tidligere studenter av oss. I 2015 tok Ida Louise Andersen og Sunniva Grolid gull i Young Lions Design.

Året etter gjorde Kristina Nyjordet og Sofie Platou seg fortjente til en sølv-løve.

Teamet som i år befinner seg der nede har med andre ord ørlite press på seg. Andrea Tjøsvoll og Mimmi Christensen har vært bestevenninner siden studiedagene ved Høyskolen Kristiania. Etter mange sene kvelder i studietiden og korte deadlines i arbeidslivet vet de at de presterer også under press. Nå jobber de sammen i Metric Design, og fikk utdelt sin oppgave tirsdag 18. juni.

Før de dro ned så de aller mest frem til det øyeblikket de skulle få oppgave og kunne sette i gang. Siden slutten av februar har hodene deres vært innstilt akkurat dette. Etter innlevering onsdag delte de en velfortjent flaske hotellrommet. Slappa av.

– Hvordan skal en potensiell seier feires?

– Vi feiret at vi ble valgt til å dra ned med konjakk og gulrotkake, så da har vi en fest til gode, sier Mimmi.

– Da skal Mimmi få seg en skikkelig champagne-dusj. Det er ikke hver dag man blir unge løver av Cannes, så da syns jeg vi fortjener å ta den helt ut, sier Andrea.

Mimmi Christensen (t.v) og Andrea Tjøsvoll er Norges håp i Young Lions Design. Foto: Privat

Mimmi Christensen (t.v) og Andrea Tjøsvoll er Norges håp i Young Lions Design. Foto: Privat

– Er dere som team stort sett enige? 

– Vi er ikke alltid enige om alt, men vi stoler på hverandre og hører alltid på hva den andre har å si. Det er uansett viktig at vi ser på problemer fra forskjellige perspektiver, det er slik man kommer frem til den gode løsningen. Vi er også gode på å drøfte med hverandre, så vi kommer stort sett alltid til enighet. De beste argumentene vinner, sier Mimmi.

– Hvilke fordeler kan dere ha opp mot andre team, mon tro?

– En styrke ved oss som team er at vi er veldig gode venner, som stoler på hverandre. Vi er trygge nok på hverandre til å kunne si akkurat det vi mener. Samtidig har begge to høye ambisjoner og en stor interesse for faget, som gjør at vi er gode på å pushe hverandre til å oppnå et best mulig resultat. Vi er ivrige etter å dele ny kunnskap og innsikt, sier Andrea.

Andrea og Mimmi var forøvrig det første av samtlige Cannes-teamene som ble annonsert denne våren.

Martin Abbedissen Fauskanger (t.v) og Mateus Porto Hopland håper på flere konkurranser som Young Lions Print i fremtiden. Foto: Privat

Martin Abbedissen Fauskanger (t.v) og Mateus Porto Hopland håper på flere konkurranser som Young Lions Print i fremtiden. Foto: Privat

GOOD MORNING CANNES!

Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland er førstereisgutter i denne konkurransen i Cannes.

Til daglig er de et av reklamebyrået Good Morning sine kreative team, og fikk ca 24 timer på seg til å løse oppgaven de fikk utdelt i Young Lions Print. Deadline var klokka 19 mandag 17. juni.

– Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

– Mateus kommer til å begynne å gråte. Og Martin setter det like høyt som en løve i «voksen» kategorien. Old Lions.

– Hva er deres styrke som team?

– Hmm… vår styrke er at vi er veldig ærlig med hverandre. Så man tørr å pitche alle idéer, og si ifra hvis noe ikke er fullt så bra.

De synes det har vært utrolig gøy å være med, og håper det vil bli flere slike konkurranser i på dem i fremtiden.

Les om da Martin og Mateus vant Gulltusjen og dermed skrev seg inn i Cannes-historien for 2019. 

DRØMMEN PÅ JORD

Det er også første gang Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra Hausmann deltar. Det er også første gangen de er med på festivalen. Det skal også legges til at dette teamet kommer omtrent rett fra skolebenken vår.

De har vunnet en rekker priser denne våren og sikret seg ikke uventet også deltagelse i Young Lions Digital. Tirsdag 18. fikk de utdelt sin brief, leverte oppgaven etter et døgn med påfølgende presentasjon av løsningen foran en jury torsdag morgen. Entusiasmen hos gutta er stor. De får vite short list (de 10 beste av 40) 15:30 i morgen og hvem som vinner rundt kl. 20.

– Må bare si at dette er drømmen på jord for alle som er interessert i reklame, sier Torkel.

Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

– Kategorien «digital» er den største kategorien i år, med flest påmeldte land. Konkurransen er knallhard, så om det blir gull skal vi i hvert fall ringe mamma, og etter det unne oss en øl eller to! Vi får vite hvem som vinner på torsdag, rett før den store norske festen her i Cannes – så hadde vi vært så heldig å vinne er timingen perfekt!

– Hva er deres styrke som team?

– Vi setter alltid idéen først, og ser på design og tekst som virkemidler for å kommunisere ut en god idé. Da er det nok også en styrke at vi er en Tekstforfatter og en Art Director som utfyller hverandre godt.

Les om alle prisene de nye gullgutta i Hausmann samt litt om veien til Cannes.

 

Torkel Skjolden (t.v.) og Marcus Hassel er nyutdanna. Nå befinner de seg midt i det kreative smørøyet med sin deltagelse i Young Lions Digital. Foto: Privat

Torkel Skjolden (t.v.) og Marcus Hassel er nyutdanna. Nå befinner de seg midt i det kreative smørøyet med sin deltagelse i Young Lions Digital. Foto: Privat

Hanna Sandström (t.v) deltar i Young Lions Media sammen med kollega Aurora Bjerke. Foto: Privat

Hanna Sandström (t.v) deltar i Young Lions Media sammen med kollega Aurora Bjerke. Foto: Privat

ALT FOR NORGE

Svenske Hanna Sandström er også en tidligere student hos oss. Til daglig jobber hun i MediaCom, og ble sammen med kollega Aurora Bjerke valgt ut til å representere Norge. De har deltatt i Young Lions Media.

Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

Hade vi vunnit guld, eller pallplats generellt, så hade vi firat med champagne på en yacht i äkta Cannes anda!

Hva er deres styrke som team?

– Vår styrka som team är att vi till vardags jobbar med olika saker, jag är insiktsrådgivare och är en tall och statistik nerd, så min styrka är insikt och strategi. Aurora jobbar som rådgivare för lyd och levande bilder och har koll på mediastrategi biten. Så vi kompletterar varandra bra på den fagliga biten, och så vågar vi också vara ärliga och raka med varandra!

Hanna avslutter med å fortelle at de har det gøy sammen.

Her er saken om da damene kvalifiserte til en aldri så liten Cannes-reise sammen.

TOK BILDE MED FORBILDE

Men det finnes flere unge nordmenn i Cannes. Christina Forstrønen Bruarøy fra Fagskolen Kristiania ble valgt ut til å delta på Roger Hatchuel Academy.

Bruarøy vant med en case hun har gjort for Unicef.

– Da vi fikk oppgaven satte jeg noen kriterier for meg selv. Jeg ville inkludere alle barn, ikke bare de som er flinke til å snakke for seg. Det er nok mange barn der ute som har mye bra på hjertet som ikke får sagt det fordi de ikke tør å ta ordet.

I tillegg til å ha spennende dager med proppfullt program rakk hun å ta en selfie sammen med den amerikanske journalisten og aktivisten Noor Tagouri, med røtter i Libya. Hun har bl.a. nesten 500.000 følgere på Instagram.

Christina har forresten levert alle stemningsbildene vi har brukt i toppen av denne saken. Tusen takk!

De to siste av de 14 unge talentene som konkurrerer har deltatt i Young Lions Marketers. Vi kan ikke skryte av at Line Stenseth og Grete Noem har student hos oss, men heier selvfølgelig – i god sportsånd – på alle landsmenn som har deltatt i denne heftige konkurransen.

Christina Forstrønen Bruarøy (t.v.) har vært student på Roger Hatchuel Academy denne uka. Og jammen santen traff hun ikke et stort forbilde der nede. Journalisten Noor Tagouri. Foto: Privat

Christina Forstrønen Bruarøy (t.v.) har vært student på Roger Hatchuel Academy denne uka. Og jammen santen traff hun ikke et stort forbilde der nede. Journalisten Noor Tagouri. Foto: Privat