Foto av fire personer i et kontorlandskap.

Hvorfor Markedsføring og salgsledelse på Høyskolen Kristiania?

Vi begynte alle å studere på Høyskolen Kristiania fordi vi hadde en stor interesse for fagfeltet, og fordi utdanningen på Høyskolen Kristiania er relativt unik. Det finnes svært få salgsutdanninger, noe som gjorde valget ganske enkelt.

En annen viktig faktor var nærheten mellom foreleser og student, mindre klasser og muligheten for dialog i forelesning er en mangelvare ved andre utdanningsinstitusjoner.

Ledige studieplasser

Det er fortsatt ledige studieplasser på Bachelor i Markedsføring og salgsledelse.

Hvordan er en vanlig studiedag for dere?

Studiehverdagen vår kan variere mye. Vi har alle deltidsjobb ved siden av studiet, og er nødt til å skreddersy etter dette. De siste månedene har vi jobbet ganske intensivt med bacheloroppgaven, og da prøver vi å møtes tidlig på dagen for å så har fri på kveldstid. Vi har skrevet oppgaver sammen alle tre årene våre ved Høyskolen Kristiania, og kjenner hverandre godt.

Vi lykkes alltid best når vi sitter sammen å skriver, da alle får mulighet til å påvirke hvilken teori og faglitteratur vi skal ta utgangspunkt i.

Hvilken foreleser inspirer dere mest?

Vi har svært mange gode forelesere og det er vanskelig å velge èn. Men den foreleseren som nok har inspirert oss mest er Aleksander Sivertsen. Vi har hatt Aleksander i en rekke forskjellige fag, og han klarer alltid engasjere oss studenter i forelesning. Det som gjør forelesningene så spennende er at vi selv er nødt til å tenke, og argumentere for våre meninger. Noe som gir mer liv til pensumlitteraturen. Aleksander har hjulpet oss langt på vei i vår bacheloroppgave, og gitt oss perspektiver og innfallsvinkler vi selv ikke hadde tenkt på.

Dere er nå kommet til siste del av studiene og jobber med bacheloroppgaven. Kan vi få vite litt om hvordan dere kom frem til problemstilling og bedriften dere har valgt å skrive om?

Vi var alle enige at vi ønsket å skrive om et emne som var aktuelt, og ikke minst relevant for vår utdanning. Samtidig ønsket vi et fagfelt som alle hadde interesse for, og vi gikk gang med en prosess hvor vi undersøkte mange forskjellige markeder og bedrifter. Når vi kom til det Norske spillmarkedet er det en rekke interessante faktorer som appellerte til oss. Det foregikk en stor debatt rundt det Norske spillmonopolet, en debatt vi alle var engasjert i. Vi så fort et skille mellom yngre og eldre forbrukere, og spesielt på valg av spillselskap. Derfor var det en ganske åpenbar problemstilling for oss.

 

Hvordan er det å skrive om en så stor aktør som Norsk Tipping?

Det er selvfølgelig veldig gøy og utfordrende å skrive om Norsk Tipping, det gir oss også et større press på å prestere når vi vet at Norsk Tipping kommer til å lese vår oppgave.

Det blir også langt mer virkelighetsnært, og gir oss en unik erfaring for hvordan man jobber i næringslivet.

Hva har vært det beste med å være student i Bergen?

Været, helt klart! Neida, det beste må være studentmiljøet. Det er utrolig mange studenter samlet i sentrumskjernen av byen, det gir mye liv til byen og miljøet her. Det er også veldig korte avstander selv om det er en storby.

Hva ønsker dere å jobbe med nå etter studiene?

Vi vurderer alle videre studier, for å fordype oss videre. Men samtidig følger vi med i jobbmarkedet, for å se om det kan dukke opp noen muligheter. BK: Jeg skal studere videre, og har allerede søkt masterutdanning (Organisasjon og ledelse på CBS). Når jeg er ferdig utdannet ønsker jeg å jobbe med organisasjonsutvikling. Christer: Jeg har søkt på master jeg også, men føler meg klar for å begynne å jobbe og praktisere det jeg har lært. Når jeg er ferdig med utdanning vil jeg jobbe med noe innenfor markedskommunikasjon og salg. Leo: jeg har søkt på Høyskolen Kristianias  Master i Markedsføringsledelse. Når jeg er ferdig utdannet ønsker jeg å jobbe med markedskommunikasjon og PR.