Tidligere film og TV-student Thea Hvistendahl (til høyre) og produsent Kristin Emblem på campus Vulkan for å snakke om suksessfilmen til Karpe Diem; «Adjø Montelbello».

Tidligere film og TV-student Thea Hvistendahl og ptodusent Kristin Emblem op campus Vulkan for å snakke om suksessfilmen til Karpe Diem; «Adjø Montebello».

«Adjø Montebello» ble vist på kino i kun fire dager i desember og tronet klart øverst på kinotoppen den helga. Å vise den over så få dager var en del av konseptet til filmen, som beskrives som en sjangerhybrid mellom konsertfilm, musikkvideo, dokumentar, spillefilm og kunstfilm. Nå skal suksessfilmen selges til utlandet og delta på filmfestivaler under tittelen «The Monkey and the Mouth». Første stopp er Göteborg Film Festival 2. og 3. februar.

Regissør Thea Hvistendahl gikk ut av Bachelor i film og TV i 2013 og var nylig tilbake på campus Vulkan for å holde et lunsjforedrag sammen med produsentene Guri Neby og Kristin Emblem fra Einar film.

– Hvordan hadde det seg at Thea ble regissør for denne filmen? spør en i salen.

– Thea gjorde musikkvideoen til «Den islamske elefanten», og fikk en unik kontakt med Karpe. Gutta satte pris på at hun ikke bare ga ros, men sa ifra og ikke var redd for å provosere hvis det var noe hun ikke syntes var bra nok. Det førte til enda en musikkvideo, og så videre til dette store prosjektet, forteller Guri.

– Karpe ville ha en konsertfilm og spurte meg om jeg ville lage den. Jeg synes ikke det hørtes så spennende ut med en vanlig konsertfilm, så jeg foreslo å bruke universet som vi hadde skapt gjennom musikkvideoene til å gjøre det til noe mer, sier Thea. 

Flust av Westerdøler på Montebello

Thea var ikke den eneste fra Westerdals som jobbet på denne produksjonen. – Andreas Bjørseth hadde foto på konserten og den siste musikkvideoen, Nikoline Helgø spilte en liten rolle, Iselin Saga og Sabrina Khan Norstrøm gjorde casting, Mia Sundsfjord var linjeprodusent og Marius Kildalsen var b-foto. Alle har gått på Westerdals. Silje Dahl var script og Kristian Egensel gjorde foto på konserten, begge to gikk i klassen min. Anja Gøystdal går på Westerdals nå, hun hadde praksis på produksjonen som statistansvarlig, forteller Thea.

Hva var det viktigste du lærte under utdannelsen?

– Samarbeid – det lærte vi mye av på Westerdals. 

Hva var det beste med å studere her?

– Alle filmene vi lagde! Jeg hadde ikke så mye erfaring fra før, så bare det å begynne å lage film og bomme mange ganger. Jeg likte at det var ganske fritt, at man fikk prøve ut det man ville, teste ting og lære av alle feilene. Jeg kunne ha en visjon, men så ble det ikke seende ut slik jeg hadde tenkt i det hele tatt! Slik lærte vi hva som funker og hva som ikke funker, sier Thea.

– Har du noen råd til nåværende studenter, fra en som virkelig har klart det? spør instituttleder Leif Holst Jensen.

– Det er bare å lage ting og kjøre på! Jeg har hele tiden gjort egne musikkvideoer og kortfilmer på siden, samtidig som jeg har jobbet masse som assistent på TV-serier og spillefilmer. Det er bra å få erfaring fra store produksjoner, også blir man jo kjent med folk underveis, sier Thea. https://vimeo.com/178871088

En svært ambisiøs film

Produsentene Guri og Kristin forteller om en annerledes filmproduksjon med ambisiøse mål på både tid og penger.

– Magdi og Chirag er ekstremt inteligente folk, og de presser for alt det er verdt. De vet at ingenting er umulig, sier Guri.

– Vi måtte til Bahamas for det er bare der vi finner svømmende griser. Vi fant en bananbil som skulle være i Michigan, som plutselig var i LA med motorstopp. Vi startet med et budsjett, men hevet det to ganger underveis etter at vi hadde sendt søknaden til NFI. Vi visste ikke hva vi skulle søke på, for vi visste ikke hva slags kategori den faller under. Vi vet fortsatt ikke, ler hun. – Som firma måtte vi bare sjanse på at det skulle gå i pluss, sier hun.

Konsertene var heller ikke lite ambisiøse.

– Det ble faktisk en av de dyreste konsertene verden over, med basseng og flammer i taket. Konsertproduksjonen kostet like mye som de tjente inn, sier Guri.

– Det er ikke bare en klisjé fra filmen; Magdi og Chirag gjør ikke dette for pengene, sier Thea.

Massiv konsertproduksjon

– Var klippene planlagt på konserten? spør en student i salen. – Til dels, men vi hadde ikke et massivt storyboard eller noe sånt. De forskjellige kameraene hadde forskjellige posisjoner til hver låt, og Thea hadde monitor på noen av kameraene, men flere av de gikk i svart fordi det var så mange mobiler i Oslo Spektrum. Vi bare prøvde og håpet at vi hadde det, forteller Kristin. – Audun Vinger i DN trodde at publikumsbildene var staga og tatt i etterkant, men det stemmer ikke, sier hun. Konsertene er filmet med 6-11 kameraer over 4 dager pluss generalprøver.

– Det var mye logistikk på disker og vi satt igjen med et enormt klippemateriale. Men premieren var satt før prosjektet var begynt, for filmen måtte være ferdig i 2017, så det ga oss svært begrenset med tid til etterarbeidet, forteller Kristin.

Var det noe som irriterte deg når du så det på det store lerretet, Thea?

– Ja! Alt! Vi hadde veldig kort tid i klippen, så man fikk jo liksom ikke tid til å tenke seg om. En måned til hadde vært digg, sier Thea.

Du har kanskje sett disse McDonals-reklamene

Veien videre

Siden Thea gikk ut av film og TV-studiet har musikkvideoene hennes både blitt nominert til Spellemann og vunnet i Grimstad, og hun har laget reklame for blant annet McDonalds og DNB. Fra 2016 har hun jobbet med Einar film, som en del av regissørsstallen sammen med Morten Tyldum, Aksel Hennie og Nicolai Cleve Broch.

Hva er veien videre, Thea?

– Akkurat nå gjør jeg litt reklamefilm, så skal jeg lage en kortfilm til sommeren.

Blir det mer samarbeid med Karpe?

– Montebello-prosjektet til Karpe Diem var over ved utgangen av 2017 og de har nå et nytt prosjekt med supergruppa MARS. Men Magdi har sagt han har lyst å være regiassistent, ler Thea.

Når får man sjansen til å se «Adjø Montebello» i Norge igjen?

– No one knows, smiler Thea hemmelighetsfullt.  

Se alle utdanningene vi tilbyr på innen film, TV og spill her!