✕  Lukk søk

Spilldesign er nå akademisk partner og bruker Unreal Engine 4

Unreal Engine 4 er den største spillmotoren på markedet. Nå har Bachelor i spilldesign ved Westerdals institutt for film og medier blitt akademisk partner. Dette åpner opp for en rekke muligheter i nye markeder.

Kvalitetsstempel for spilldesign

— Som akademisk partner hos det anerkjente spillselskapet Epic Games får vi som høyskole tilgang til pensumlitteratur, guider og eksperthjelp rett fra utvikleren, som står bak spill som «Unreal Tournament», «Gears of War» og nå nylig det populære spillet «Fortnite». Unity er fortsatt en stor del av vår identitet, men Unreal Engine 4 er en spillmotor som de fleste av våre studenter vil jobbe med etter utdannelsen. Derfor er det fint for våre studenter å lære mer enn bare én spillmotor, forteller Trygve Bjellvåg, studieprogramleder på Bachelor i spilldesign.

Største spillmotoren på markedet

Unreal Engine 4 er den største spillmotoren på markedet. Utviklere av spill og utgivere over hele verden bruker Unreal Engine for profesjonell kvalitet, for sine produkter på PC, konsoller og mobile enheter. Sony, Square-Enix, Disney, Apple, NASA, Amazon, Google, Nintendo og Microsoft er bare noen av de store aktørene som bruker verktøyet på daglig basis.

Se videoen av det fantastiske materialet, som er utviklet rundt i verden med Unreal Engine!

GDC 2018 Sizzle Reel | Unreal Engine

Økende behov etter kompetansen

Trygve forteller at kompetanse i Unreal Engine er et økende behov i bransjen.
— Flere og flere norske spillutviklere som «Rock Pocket Games», «Ravn Studio» og «Funcom» utvikler nå i Unreal Engine i stedet for i Unity eller egen motor, avslører han.

— Ikke bare har de største aktørene i spillbransjen gått over til Unreal Engine, men motoren er også med på å øke kompetansen og arbeidsflyten. Dette gjelder innen visuelle effekter, tv- og filmbransjen med sin kapasitet på sanntidsavspilling og som et presentasjonsverktøy.

— Vi ser en utvikling i at spilldesignere må undervises i stadig flere grafiske verktøy, motorer og involveres i langt flere ulike prosjekter innen film og medier enn tidligere. Vi spesialiserer oss på interaktivitet, noe vi er unike om. Her er vi fremtidsrettet, mener Trygve.

Bildet viser hav og himmel i sort hvitt med et tre som står ved enden av vannet med røde blander. Midt på bildet står det "Rest" i hvite bokstaver.

REST er laget av Hanna Loddengaard Folkestad, Martine Gunbjørnsen, Phillip Victor Engenes og Ståle Kristoffer Martinsen. Spillet kan spilles her: https://hannafolkestad.itch.io/rest

Nylig startet Epic «Unreal Academy» – en opplæring for kreatører, designere og visualiseringsspesialister innen arkitektonisk visualisering, bilindustri og luftfart, samt medier og underholdning, som ønsker å bruke sanntidsteknologi fra Unreal Engine på store industrielle prosjekter.

Dette gjelder også kunstinstallasjoner, opplæringsprogrammer og reklamebransjen, som nå søker spilldesignere til stadig større og mer kompliserte prosjekter innen visuell informasjon, som eksempelvis VR og AR.

Det er også store effektstudioer som blant andre ILM og Digital Domain som nå bruker UE4, for å previsualisere sekvenser. Dette for å gi regissørene større kontroll over sine produksjoner, i samarbeid med at 3D-grafikken utvikler seg.

— Det at våre studenter kan jobbe i dette programmet vil gi de gode muligheter og forutsetninger når de skal ut i arbeidslivet, poengterer Trygve. Spilldesign jobber tverrfaglig sammen med både Bachelor i 3D-grafikk og Bachelor i Visual Effects.

Skjermbilde av en hjemmeside som viser "Unreal Engine". Bildet er sort med grønn skrift.

Spilldesign har for tiden to hele emner på 7.5 studiepoeng, som primært bruker Unreal som verktøy, for å gjøre studentene mer kjent med motoren. Begge er i Level Design-fagene der fokuset er på atmosfærisk miljøfortelling, 3D modeller, materialer, men også lys og komposisjon.

— Du kan få til en nokså komplisert scene på bare noen timer. Dette hjelper studentene med å tenke uttrykk og form enn bare regler, balansering og gode kontroller, som vi også gjør mye av, forteller Trygve.

Ønsker du å jobbe med hobbyen din? Nå kan du søke på Bachelor i spilldesign på Høyskolen Kristiania ved Westerdals institutt for film og medier. 

Bildet viser et spill som har en grønn hengebro hengene over masse tåke.

Bildet er laget av Eskil Dahl Pettersen på Bachelor i spilldesign.

Teaser Trailer: First look at Jǫkull, et spillprosjekt laget av spilldesign-studentene Maria Engell og Emil Wiberg.

Les også: Maria og Vetle på spilldesign dro til Hyper Games i London for å skriver bacheloroppgaven. 

Aktuelt