✕  Lukk søk

Reisebrev fra reklameprisutdeling i New York

Sollin Sæle og Per Berge Moe fra 3. året på Art Direction har vært i New York for å motta en pencil i USAs største og eldste reklameprisutdeling – The One Show. I dette reisebrevet forteller de hvordan det var!

Sollin og Per med Manhattan Skyline i bakgrunnen.

Vi får beskjed om at vi er nominert

Det hele startet en sen aprilkveld på skolebiblioteket. Vi sitter og jobber med den siste delen av bachelorppgaven vår, skriftlig akademisk teoretisk tekst, og holder nesten på å gi opp. Men så får Sollin en mail på engelsk. Vi er nominert til en pris for den praktiske delen av bacheloroppgaven vår – i New York!!!!

Ikke bare er det fett fordi New York er langt unna, men også fordi prisutdelingen vi er nominert til er en av de største i verden. Riktignok er vi nominert i studentkategorien, men det føles likevel usannsynlig stort for Per som nesten aldri har vært i USA og Sollin som ikke kjenner en eneste amerikaner.

Men for å finne ut om vi har vunnet må vi altså dra dit, og med det starter reisebrevet vårt fra turen til New York.

48 timer igjen

Vi klarer ikke å få Norwegian til å oppgradere flyturen vår til Business Class, men lander likevel i New York etter åtte svette og søvnløse timer. Gira som vi er tar vi selvfølgelig toget rett til Manhattan.

Sollin og Per er på sightseeing i New York.

Ettersom Per aldri har vært skikkelig i USA før, og Manhattan var større enn vi trodde, blir han egentlig ganske stresset av hele greia. Alt er veldig stort og smaker litt fettete. Vi prøver å bli kjent med noen som kan vise oss rundt.

34 timer igjen

Alle har dårlig tid og airpods så vi finner ingen å bli kjent med, men bestemmer oss for å snike oss inn på Droga 5. Droga 5 er en av verdens beste reklamebyråer. Selv om vi har bestemt oss for at vi vil jobbe i Norge, tenkte vi det kunne være spennende å finne ut hva som egentlig skjer bak messingdørene deres i Wall Street. Går de også med dress og airpods? Har de en egen hall med feltsenger til de som jobber overtid? Er det mennesker der inne i det hele tatt eller bare kloner? Hvordan lager de så mye bra?

Utenfor og på innsiden av reklamebyrået Droga 5

Vi hadde mange spørsmål. Svaret var skuffende nok at alt var helt likt som i reklamebyråene i Norge. Bare med finere utsikt, fler fancy bilder på veggene og sinnsykt mange ansatte.

29 timer igjen

Manhattan er litt slitsomt, så vi drar ut av sentrum og videre til Miami AD School (som forvirrende nok ligger i New York). Vi blir med på en workshop med en kreatør som jobber i Facebook og dermed også Instagram.

Sollin sitter i en sofa hos Miami AD School

Per er på workshop hos Miami AD School

Han viser oss blant annet en presentasjon om hvilke teknikker innen historiefortelling som fungerer best på instastory akkurat nå. Vi føler vi visste litt av det han sa fra før, men blir derimot sykt fascinert over hvor saikoflinke de amerikanske reklamestudentene er til å presentere idéene sine. Vi skjønner at vi har mye å lære og håper at de ikke er like flinke til å lage konkurransebidrag til The One Show.

6 timer igjen

Vi får bli med praksisbyrået vårt Anti på besøk hos designavdelingen i New York Times! Dette er ekstra interessant for oss siden oppgaven vi er nominert for er en løsning for nettopp New York Times. Designerne viser oss mange fantastiske visuelle løsninger og forteller hvordan de tenker når de utarbeider ideer til forsidene sine.

Sollin og Per i lokalene til New York Times.

30 minutter igjen

Per klarer å stryke i stykker den eneste skjorten han har med seg.

Men vi drar likevel!

Sollin og Per i taxien på vei til prisutdelingen.

11 minutter igjen

Vi ankommer prisutdelingen som selvfølgelig er superfancy med rød løper, fingermat, energisk fotovegg og amerikanske studenter som løper rundt med visittkortet sitt til potensielle arbeidsgivere. Vi som har deltatt i Digital/Online synes visittkort er litt analogt så vi sitter oss ved siden av for å se på, før alle får beskjed om å gå opp til hovedsalen. Der blir vi møtt av en veldig lang scene med fire store skjermer hvor alle casefilmene blir vist.

Vi hadde planlagt å ikke bli nervøse men blir selvfølgelig kjempenervøse. Det føles som om vi sitter og venter på at konferansieren skal bli ferdig med introduksjonen sin i minst tre timer. Så kommer endelig vår kategori. Konferansieren skal dele ut første pencil og roper ut noen merkelige ord. Det viser seg å være navnene våre.

Sollin og Per på scenen under prisutdelingen.

Vi fikk en pencil!

Først blir vi litt skuffet, ettersom pencilen tilsvarer en bronse. Men når visittkortamerikanerne kommer og gratulerer oss og forteller hvor sykt bra pencil er, tror vi selvfølgelig på det og må nesten gråte litt. Vi er superfornøyde og feirer.

Sollin og Per foran pressevegg med prisen de vant.

Vi får være i New York en hel uke samtidig som praksisbyrået vårt og gjør masse gøy, men ettersom du sannsynligvis leser dette fordi du er interessert i hva vi gjør på Westerdals og ikke hva man kan gjøre på ferie i New York, så skal vi heller avslutte med å hoppe tilbake i tid – til da vi kom på ideen vi vant for.

1384+++ timer igjen

Sommeren i 2. klasse lagde vi en plan der vi bestemte oss for å løse minst en brief (reklameoppgave) i uken frem til vi var ferdige på Westerdals, og lette dermed stadig etter flere briefer å løse. Ettersom vi i tillegg nettopp hadde jobbet litt med innsikt for NRK Nyheter ved siden av skolen, ble vi selvfølgelig supergira med en gang vi fant ut at The One Show hadde gitt ut en brief i samarbeid med The New York Times.

Når vi jobber med idé prøver vi å alltid komme på så mange ideer vi klarer før vi velger ut de fem beste. Her er ideene som sto seg ut etter første runde:

Skisse med ideer på et ark.

Vi gikk for Idé 4, ettersom den både hang godt på greip strategisk (den løser faktisk briefen og kan matche New York Times sin merkevare) i tillegg til at den føltes mest engasjerende. Etter å ha skisset ut nøyaktig hvordan ideen skulle utføres, startet vi med å lage en såkalt casefilm. En casefilm er en engasjerende måte å presentere en reklameidé til noen du ikke kan møte personlig – for eksempel til en jury.

Her er casefilmen vi sendte inn til slutt:

 

Og her er ideene som ikke vant

Det som ofte hører med i studentreklamekonkurranser, men som man sjelden får se, er at de fleste sender inn mange fler idéer enn akkurat den som vinner. Personlig deltok vi med 4 forskjellige bidrag i åtte(!) forskjellige kategorier kun i One Show. Heldigvis var dette bare gøy, og utformingen av de andre ideene skjedde i små avbrekk når vi trengte en pause fra utformingen av favorittideen vår.

(For å være helt ærlig er vi ikke så veldig stolte av disse grunnet rent personlige preferanser nå i etterkant, men vi har lyst til å vise dem til her til fremtidige studenter likevel, for å få frem at man må prøve ut mest mulig bare for å se om det går).

En casefilm med en meta webannonse vi egentlig stiller oss litt tvilsom til om noen hadde brukt:

 

Per sin BIG MAC KING for Burger King på Halloween: stjel en McDonaldspose så får du en Whopper kledd ut som en Big Mac.

Forslag til reklamekampanje for Burger King.

Lyst til å se mer? Følg oss på xx

TAKK FOR OSS!

Sollin står på Brooklyn Bridge i New York

 

Aktuelt