Sollin og Per med Manhattan Skyline i bakgrunnen.
Art Direction-studentene, Sollin Sæle og Per Berge Moe vant bronse for sitt bidrag i kategorien Digital/Online under reklameprisutdelingen The One Show.
Sollin og Per på sightseeing i New York.

Det hele startet en sen aprilkveld på skolebiblioteket. Vi sitter og jobber med den teoretiske delen av bacheloroppgaven vår, og holder nesten på å gi opp. Men så får Sollin en mail på engelsk. Vi er nominert til en pris for den praktiske delen av bacheloroppgaven vår – i New York!

Ikke bare er det fett fordi New York er langt unna, men også fordi prisutdelingen vi er nominert til er en av de største i verden. Riktignok er vi nominert i studentkategorien, men det føles likevel usannsynlig stort – Per har så vidt vært i USA og Sollin kjenner ikke en eneste amerikaner. For å finne ut om vi har vunnet må vi altså dra dit, og med det starter reisebrevet vårt fra turen til New York.

48 timer igjen

Sollin på besøk hos Miami AD School.

Vi klarer ikke å få Norwegian til å oppgradere flyturen vår til Business Class, men lander likevel i New York etter åtte svette og søvnløse timer. Giret som vi er, tar vi selvfølgelig toget rett til Manhattan. 

Ettersom Per aldri har vært skikkelig i USA før, og Manhattan var større enn vi trodde, blir han egentlig ganske stresset av hele greia. Alt er veldig stort og smaker litt fettete. Vi prøver å bli kjent med noen som kan vise oss rundt.

34 timer igjen

Alle har dårlig tid og airpods så vi finner ingen å bli kjent med, men bestemmer oss for å snike oss inn på Droga 5, som er en av verdens beste reklamebyråer. Selv om vi har bestemt oss for at vi vil jobbe i Norge, tenkte vi det kunne være spennende å finne ut hva som egentlig skjer bak messingdørene deres i Wall Street.

Går de også med dress og airpods? Har de en egen hall med feltsenger til de som jobber overtid? Er det mennesker der inne i det hele tatt eller bare kloner? Hvordan lager de så mye bra?  

Vi hadde mange spørsmål. Svaret var skuffende nok at alt var helt likt som i reklamebyråene i Norge. Bare med finere utsikt, fler fancy bilder på veggene og sinnsykt mange ansatte.

29 timer igjen

Sollin og Per på besøk hos designavdelingen til New York Times.

Manhattan er litt slitsomt, så vi drar ut av sentrum og videre til Miami AD School (som forvirrende nok ligger i New York). Vi blir med på en workshop med en kreatør som jobber i Facebook og dermed også Instagram.

Han viser oss blant annet en presentasjon om hvilke teknikker innen historiefortelling som fungerer best på instastory akkurat nå. Vi føler vi visste litt av det han sa fra før, men blir derimot sykt fascinert over hvor flinke de amerikanske reklamestudentene er til å presentere idéene sine. Vi skjønner at vi har mye å lære og håper at de ikke er like flinke til å lage konkurransebidrag til The One Show.

6 timer igjen

Per og Sollin mottar pris under The One Show.

Vi får bli med praksisbyrået vårt Anti på besøk hos designavdelingen i New York Times! Dette er ekstra interessant for oss siden oppgaven vi er nominert for er en løsning for nettopp New York Times. Designerne viser oss mange fantastiske visuelle løsninger og forteller hvordan de tenker når de utarbeider ideer til forsidene sine.

30 minutter igjen

Per klarer å stryke i stykker den eneste skjorten han har med seg. Men vi drar likevel!

11 minutter igjen

Vi ankommer prisutdelingen som selvfølgelig er superfancy med rød løper, fingermat, energisk fotovegg og amerikanske studenter som løper rundt med visittkortet sitt til potensielle arbeidsgivere.

Vi som har deltatt i Digital/Online-kategorien synes visittkort er litt analogt, så vi setter oss ned for å se på før alle får beskjed om å gå opp til hovedsalen. Der blir vi møtt av en veldig lang scene med fire store skjermer hvor alle casefilmene blir vist.

Vi hadde planlagt å ikke bli nervøse, men blir selvfølgelig kjempenervøse. Det føles som om vi sitter og venter på at konferansieren skal bli ferdig med introduksjonen sin i minst tre timer. Så kommer endelig vår kategori. Konferansieren skal dele ut første "Pencil" og roper ut noen merkelige ord. Det viser seg å være navnene våre. 

Vi fikk en pencil!

Først blir vi litt skuffet, ettersom vi kom på bronseplass. Men når visittkort-amerikanerne kommer og gratulerer oss og forteller hvor sykt bra en "Pencil" uansett er, tror vi selvfølgelig på det og må nesten gråte litt. Vi er superfornøyde og feirer. 

Vi får være i New York en hel uke samtidig som praksisbyrået vårt og gjør masse gøy. Men ettersom du sannsynligvis leser dette fordi du er interessert i hva vi gjør på Westerdals, og ikke hva man kan gjøre på ferie i New York, så skal vi heller avslutte med å hoppe tilbake i tid – til da vi kom på ideen vi vant for. 

Se videoen fra Sollin og Pers tur til New York og prisutdelingen The One Show!

Fra idé til casefilm

Sommeren i 2. klasse lagde vi en plan der vi bestemte oss for å løse minst en brief (reklameoppgave) i uken frem til vi var ferdige på Westerdals, og lette dermed stadig etter flere briefer å løse. Ettersom vi nettopp hadde jobbet litt med innsikt for NRK Nyheter ved siden av skolen, ble vi selvfølgelig supergiret da vi fant ut at The One Show hadde gitt ut en brief i samarbeid med The New York Times.

Når vi jobber med idé prøver vi å alltid komme på så mange ideer vi klarer før vi velger ut de fem beste. Her er ideene som sto seg ut etter første runde:

Skisse med ideer på et ark.
Idéprosess: Sollin og Per utarbeidet flere ideer da de jobbet med briefen til The One Show.

Vi gikk for Idé 4, ettersom den både hang godt på greip strategisk (den løser faktisk briefen og kan matche New York Times sin merkevare), i tillegg til at den føltes mest engasjerende. Etter å ha skisset ut nøyaktig hvordan ideen skulle utføres, startet vi med å lage en såkalt casefilm. En casefilm er en engasjerende måte å presentere en reklameidé til noen du ikke kan møte personlig – for eksempel til en jury. Her er casefilmen vi sendte inn til slutt:

Sollin og Pers casefilm "Challenge your world view".