✕  Lukk søk

Hvorfor studere Interaksjonsdesign?

Olivier Klaver forteller hvordan utdanningen er relatert til arbeidslivet og er praktisk rettet. Her lærer du det du trenger for å starte en karriere som for eksempel webdesigner eller utvikler.

  • Navn: Olivier Klaver
  • Fungerende faglig studieleder for Interaksjonsdesign
  • Kortfattet CV: Studerte interaksjonsdesign på Saxion Hocheschool i Enschede, Nederland. Etter endt studie jobbet Olivier noen år som interaksjonsdesigner og utvikler i en rekke forskjellige selskap i Nederland og Norge.

Olivier Klaver - Interaksjonsdesign

Før jeg begynte som faglig studieleder hos Høyskolen Kristiania jobbet jeg i Hyper, hvor jeg hadde en stilling som interaksjonsutvikler i tillegg til at jeg var fagansvarlig.

Hvorfor velge Interaksjonsdesign på Høyskolen Kristiania?

Dette er Norges første interaksjonsdesign-utdanning på fagskolenivå. Utdanningen er relatert til arbeidslivet og er praktisk rettet. Du lærer det du trenger for å starte en karriere som for eksempel webdesigner eller utvikler.

Det er fokus på oppgaver og prosjekter som er lik de du vil møte når du kommer ut i industrien. Utdanningen er fremtidsrettet, har en god faglig tyngde og du lærer om de ulike trinn og ledd i et webprosjekt – fra planleggingsprosessen til design og utvikling.

Vi vektlegger de tingene som er viktig når du skal ut i jobb som interaksjonsdesigner, for eksempel samarbeid med kunden for å kartlegge behov og hvordan du skal selge inn dine ideer. Det samme gjelder teamarbeid og hvordan forholde seg til sin egen rolle som interaksjonsdesigner.

Vi er opptatt av at utdanningen følger webstandarder slik at studentene får kunnskap som er i tråd med den teknologiske utviklingen. Det betyr at du lærer å bruke de relevante verktøy for å kunne utvikle konsepter på en spennende og funksjonell måte.

Hva gjør du i tillegg til å undervise?

Som studieleder har jeg dessverre ikke mye tid til overs. Men jeg har en rekke prosjekt som jeg jobber med når jeg får tid til overs. Det meste er små prosjekt som jeg er interessert i som fagperson og som hjelper meg i å holde meg faglig oppdatert.

Hvordan tror du dine studenter vil beskrive deg?

Som en lærer som tar seg tid til alle. Jeg er alltid veldig opptatt av at alle skal kunne være med, selv om et tema eller fag er vanskelig for noen. Jeg prøver alltid å ha det gøy med klassen og få alle til å føle seg inkludert.

Hvem eller hva er din inspirasjon?

Det er mange folk som inspirer meg. Noen av de viktigste er Bret Victor, Jeffrey Zeldman, Donald Norman og Jesse James Garrett.

En webside som jeg liker veldig godt er siden til FWA. Den siden får meg alltid til å kjenne at det kribler i fingerne for lage noe kult (eller prøve nye teknologier). Personlig så er jeg veldig inspirert av Randy Pausch. Hvis du aldri har hørt om han så bør du absolutt se denne videoen:

Hva legger du i ordet kreativ?

Jeg forbinder kreativitet med å se verden rundt seg fra et annet perspektiv. Det er mye som skal til for å kunne være kreativ. Man må klare å se på en utfordring fra et nytt og ukjent perspektiv (dette krever at man nesten må være litt naiv noen ganger). Men en god idé er ikke mye verd hvis man ikke klarer å implementere den. Dette krever kunnskap og utholdenthet.

Jeg føler nok at mange legger får mye vekt på å være nyskapende, og ender opp med å finne opp hjulet på nytt. Jeg synes det er viktiger at man ser på et problem fra ulike perspektiv og ut i fra det finner fram til den optimale løsningen.

Hva skal til for å lykkes?

Dette er en utdanning for deg som liker å være kreativ og som har interesse for å skape spennende digitale opplevelser, enten på individuell basis eller som bidragsyter i et team.

Som interaksjonsdesigner skal du jobbe med fremtidsskapende kreative konsepter. Det betyr at du må sette deg inn i og utforske nye tekniske muligheter for å kunne realisere disse. Du må kunne holde deg faglig oppdatert i en bransje som er under konstant utvikling, så en sterk interesse for faget og et brennende engasjement er viktige egenskaper for å lykkes.