✕  Lukk søk

Fra markedsføringsstudier til Årets markedsfører

Emma jobber som Community Manager for gjenbrukstjenesten Tise, som nylig ble kåret til Årets markedsfører.

Emma Martine jobber i Tise: VALGTE STUDIER: Emma Martine valgte bort friåret da hun fant et studium som hadde «alt», og fikk fast jobb før hun hadde levert bacheloroppgaven sin.

VALGTE STUDIER: Emma valgte bort friåret da hun fant et studium som hadde «alt», og fikk fast jobb før hun hadde levert bacheloroppgaven sin.

– Å jobbe med gjenbruk er veldig givende, forteller Emma. Hun avsluttet bachelorutdanningen ved Høyskolen Kristiania våren 2017, og i sin jobb som Community Manager hos Tise gjør hun veldig mye forskjellig. Hun planlegger blant annet Instagram-poster, Facebook-annonser, holder workshops og inngår samarbeidsavtaler med andre bedrifter.

Hvorfor valgte du å studere markedsføring og merkevareledelse?

– Da det nærmet seg slutten av videregående var jeg veldig splittet i hva jeg skulle gjøre. Det stod mellom å studere eller å ta et friår for å reise. Jeg søkte først på universitetet, men kom over markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania, eller Markedshøyskolen som det het da. Studiet så ut til å ha alt jeg ønsket å lære mer om, fra basic markedsføring til økonomifag, så til tross for at den anbefalte søknadsfristen hadde gått ut så kastet jeg meg rundt og søkte. Noen uker senere fikk jeg studietilbud! Det var spesielt variasjonen i fagene og de små klassene som gjorde at jeg bestemte meg for å søke.

Hvordan opplevde du studietiden ved Høyskolen Kristiania?

– Jeg opplevde studietiden ved Høyskolen Kristiania som variert og morsom! Spesielt morsomt var det at en del av fagene jeg på forhånd trodde kom til å bli tørre hadde de mest engasjerende foreleserne, og endte opp med å bli noen av mine favorittfag.

Emma Martine jobber i Tise-Secondhandland:RASK UTVIKLING: Hos Tise har Emma Martine fått erfaring med alt fra budsjettarbeid til eventer.

RASK UTVIKLING: Hos Tise har Emma fått erfaring med alt fra budsjettarbeid til eventer. Her sammen med kolleger på Secondhand-land.

Tise virker som et skikkelig kult sted å være. Hvordan fikk du jobben som Community Manager?

Jeg tok initiativ til å komme til StartupLab for en kaffe, som endte i et internship.

– Mens jeg studerte, hadde jeg en deltidsjobb ved siden av som ikke var spesielt relevant for det jeg ønsket å gjøre videre. På grunn av hvordan forelesningene var lagt opp så jeg muligheten til å ta på meg et internship, i tillegg til både jobb og studier. Jeg kontaktet Tise fordi de utlyste en stilling, men det var en heltidsstilling og jeg søkte litt for moro skyld. Jeg innså da at Tise var en bedrift jeg både ønsket å lære mer om, men også bli en del av. Stillingen jeg hadde søkt på var allerede besatt, men jeg tok initiativ til å komme til StartupLab for en kaffe, som endte i et internship. Jeg jobbet som intern i et halvt år, og bare noen uker før jeg leverte bacheloroppgaven min fikk jeg tilbud om fast jobb.

Hva er dine arbeidsoppgaver? Kan du beskrive en typisk dag eller uke?

– Det er vanskelig for meg å beskrive en typisk dag eller uke, nettopp fordi jeg har så varierte arbeidsoppgaver og vi gjør så mye forskjellig. Noe av det jeg gjør fast hver uke er å planlegge kommunikasjon og poster på Instagram.

– Utover det består ukene mine av alt fra møter med ulike bedrifter som ønsker å samarbeide med oss på ulike måter, jobbe med innhold til appen, finne og fremme godt innhold i appen og på sosiale medier, jeg jobber med Facebook- og Youtube-annonseringer, ulike arrangementer og kreative workshops innad i teamet.

Emma Martine jobber i Tise-photobooth:

VARIERTE DAGER: – Jeg har lært ekstremt mye på det året jeg har jobbet fast, forteller Emma.

Hva synes du er det aller beste ved jobben din i Tise?

– Jeg får prøve meg på ulike arbeidsoppgaver og i litt ulike roller, noe som har gjort at jeg har lært ekstremt mye på det året jeg har jobbet fast.

Det aller beste ved jobben min i Tise er hvor varierte arbeidsoppgaver jeg har og hvor stort rom det er for rask utvikling.

– Tise er en oppstartsbedrift som ikke har de største budsjettene, noe som både er utfordrende og morsomt. Det gjør at vi må tenke mer kreativt og finne alternative måter å markedsføre oss på, samtidig som det gir mye rom for å prøve nye ting. Vi hadde for eksempel et stunt rundt kvinnedagen!

Emma Martine jobber i Tise-Kvinnnedagen-stunt: MÅ TENKE KREATIVT: Siden Tise er en oppstartsbedrift, må vi tenke kreativt og finne alternative måter å markedsføre oss på. Vi hadde for eksempel et stunt rundt kvinnedagen!

MÅ TENKE KREATIVT: Siden Tise er en oppstartsbedrift, må vi tenke kreativt og finne alternative måter å markedsføre oss på. Vi hadde for eksempel et stunt rundt kvinnedagen, forteller Emma (helt til høyre).

– Ellers er det veldig givende å jobbe med gjenbruk. Det er helt fantastisk å se utviklingen det siste året hvor gjenbruk har gått fra å være for de spesielt interesserte, til noe alle ønsker å være en del av. Det å ha vært med på å skape den forandringen er noe jeg er veldig stolt av.

På hvilken måte føler du at studietiden forberedte deg på den jobben du har i dag?

Bedriftsøkonomi og bedriftsøkonomisk analyse ga bred forståelse av hva som må prioriteres i et lite selskap med små budsjetter.

Studietiden la mye av det teoretiske grunnlaget for hva jeg jobber med i dag. Tise er et lite selskap med relativt små budsjetter. Spesielt bedriftsøkonomi og fordypning i bedriftsøkonomisk analyse har vært nyttig. Det har gitt meg en mye bredere forståelse av hva som er viktig og hva som må prioriteres.

Emma Martine jobber i Tise-GreenFriday: EMMA MARTINES RÅD TIL JOBBSØKENDE STUDENTER: By på deg selv, og stol på at du har noe å tilby!

RÅD TIL JOBBSØKENDE STUDENTER: By på deg selv! Stol på at du har noe å tilby, oppfordrer Emma Martine Lillemo (helt til venstre).

Hvilke karrieremuligheter har du videre?

Jeg har fått erfaring innen alt fra tradisjonell markedsføring til event, til arbeider med budsjett, til mer tekniske ting. Av videre karrieremuligheter tror jeg bare fantasien setter grenser!

Hva er dine beste tips og råd til studenter?

Foruten å alltid møte opp i forelesninger, bør du engasjere deg i noe relevant for tiden etter studier! Ikke vær redd for å ta en ekstra telefonsamtale eller å by på deg selv – til tross for at du «bare» er student.

Ha troen på at du har noe å tilby!

Emma Martine jobber i Tise-COMMUNITY MANAGER: Emma Martine Lillemo (23) studerte markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania.

COMMUNITY MANAGER: Emma Martine Lillemo (23) studerte markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania.