Gruppebilde
Jørgen Jenssen, Synne Gjønnes og Vilde Espenes

Videoene skal illustrere og visualisere temaer hentet fra ulike radioprogram, og studentene ved andreåret Musikkdesign, 3D og animasjon og Illustrasjon i Trondheim er allerede godt i gang med arbeidet. Synne Gjønnes (20), Jørgen Jenssen (22) og Vilde Espenes (21) lager en kort animasjonsfilm, basert på radio- og TV-innholdet til NRK P1. Videoen skal inneholde elementer fra alle studentenes kompetanseområder: musikkdesign, 3d og animasjon og illustrasjon.

– Det å jobbe med en så stor aktør som NRK er jo en veldig god erfaring å ha med seg, starter Synne ivrig.

– I tillegg lærer vi mye om våre egne fagområder ved å jobbe med oppdrag fra ekte bedrifter, fortsetter Jørgen.

Tverrfaglig samarbeid skaper nettverk

Synne studerer musikkdesign, Jørgen studerer animasjon og Vilde er gruppas illustrasjonsstudent.

– Dette er ikke første gangen vi jobber sammen på tvers av studiene, men tidligere har vi vært i ganske store grupper. Personlig er jeg veldig fornøyd med at vi kun er tre studenter i vår gruppe nå, forteller Vilde.

Her bruker vi bare mine tegninger, det er veldig gøy!

Jørgen poengterer at størrelsen på gruppa gjør at alle må bidra om de skal få produsert en video.

– Og så er det jo litt artig at hver person har sin ekspertise! Man kan prege videoen mye mer enn når man er en del av et stort team. Her bruker vi jo bare mine tegninger, og det er veldig gøy, flirer Vilde.

En annen viktig del av å jobbe tverrfaglig er å knytte kontakter.

– Det er fint å vite at jeg blir så godt kjent med Vilde og Jørgen nå at jeg siden kan spørre dem om hjelp til andre prosjekter. Kan bli veldig nyttig når jeg kommer ut i jobb etter endt studietid.

Studentene er veldig kreative

Representanter fra NRK har vært på besøk for å møte studentene og sjekke hvor langt de er kommet i arbeidet med oppgaven. Gruppa til Synne, Jørgen og Vilde hadde møte med vaktsjef for sosiale medier, Karoline Paulsen Årrestad. Etter gjennomført møte, har Årrestad kun positive ting å si.

– Jeg er imponert, dette ser veldig lovende ut! De har skjønt oppgaven, og de virker å være på rett vei.

Hun forklarer at NRK synes det er kjekt å kunne komme inn midtveis for å holde seg oppdatert i prosessen, og kunne gi tilbakemeldinger på det som er bra og på hva studentene kan jobbe mer med.

Karoline-Paulsen-Årrestad-NRK-REDIGERT.jpg
Karoline Paulsen Årrestad (NRK)

– Studentene er veldig kreative og gode på fagfelt der vi ser at vi på NRK har mye å lære, og som vi tror er viktig for fremtiden i sosiale medier. Vi får absolutt mye igjen for samarbeidet vi også.

Årrestad forteller at NRK hadde et lignende prosjekt med Høyskolen Kristiania i fjor også, og at noe av det de lærte da, og mer av nå denne runden, er hvordan man kan bruke lydstoff på en kreativ og visuell måte.

Det er lærerikt for oss å se hvordan studentene jobber og tenker.

– NRK jobber jo hele tiden mot å nå et yngre publikum, og jeg tror vi gjør det når vi har et yngre uttrykk laget av studenter.

– Og så håper vi jo at videoene blir så bra at vi kan publisere de på Facebooksiden vår og at de med det blir spredd til et stort publikum.

Ikke bare-bare å jobbe med en kjent merkevare

Studenter ser på sitt eget arbeid
Studentene selv er også strålende fornøyde med samarbeidet.

 

– Det er kult å få en sånn mulighet selv om vi ikke er ferdig utdannet. Vi får jo en liten tå innafor nå, smiler Synne.

Som alle andre oppgaver på skolen er det imidlertid ikke bare lek og moro. Gruppa forteller at de synes det er en utfordrende oppgave de har fått. NRK har retningslinjer og en etablert profil som studentene må forholde seg til i arbeidet.

– Dette må vi hele tiden ha i bakhodet for ikke å gjøre noe feil. NRKs profil er jo både velkjent og trygg, så vi kan ikke gå for langt ut heller, sier Vilde.

Samtidig virker det som om dette er med på å gjøre studentene enda mer motiverte.

– Det hadde selvfølgelig vært kjempeartig å kunne skrive dette på CV-en sin eller ha det i porteføljen sin. Vi har absolutt en drivkraft til å gjøre det bra, avslutter hun.