Maren sitter i en blå sofa på Campus Fjerdingen. Hun har på seg hettegenser og smiler til kamera.
Maren Olava opplever å ha god oversikt over arbeidsmarkedet fordi hun studerer på Høyskolen Kristiania.
Maren og klassekameraten Joakim.

– Jeg er ikke lenger redd for å ikke få meg jobb, forteller Maren Olava Ask Hütt. Hun starter nå på sitt siste år ved Bachelor i tekst og skribent.

– Man er jo litt stressa, ikke sant, men det er fordi man ikke har oversikt. Før jeg startet å studere forsto jeg ikke hvor mange muligheter jeg har.

En interessert bransje

Gjennom to år på Kristiania har Maren fått oppleve hvordan arbeidsmarkedet både er interessert og engasjerte i unge studenter.

– Vi får gjesteforelesere fra de største mediehusene og reklamebriefer fra flere av de beste reklamebyråene i landet. Vinnere av forfatterpriser og gullruter kommer på besøk rett som det er. Jeg hadde jo hørt at vi kom til å ha mange aktuelle og relevante gjesteforelesere, men tenkte det kom til å være veldig ”oss og dem” over det. Sånn opplever jeg det ikke i det hele tatt. De som er på besøk gir oss telefonnumre, inviterer oss på besøk, vil hjelpe oss videre og slår gjerne av en prat i pausen. Jeg føler at de er oppriktig interesserte, og ser på oss som fremtidige kollegaer, forteller Maren.

Jeg tenkte at jeg var til bry om jeg spurte noen hvem de var og hva de drev med.

Hvert år arrangeres også Karrieredagene. Her får du sjansen til å møte fremtidige arbeidsgivere, muligheten til å diskutere sommerjobber eller deltidsjobb ved siden av studiene. Du kan knytte kontakter for studieoppgaver, og generelt bygge nettverk og mingle med bransjeaktører.

– Førsteåret mitt gikk jeg bare stille rundt blant standsa, og tjuvlyttet til samtaler mens jeg spiste boller og drakk gratis kaffe. Jeg tenkte at jeg var til bry om jeg spurte noen hvem de var og hva de drev med. Det fikk jeg ikke mye ut av. Derfor bestemte jeg meg for å være litt mer på ballen sist gang.

– På Karrieredagene er jo mediehusene og reklamebyråene her nettopp for å møte oss, så å være til bry er det siste man er. I tillegg er jo dette muligheten man har til å spør om alt man lurer på. Hvordan får man seg fast jobb i NRK? Hvordan blir man best til å pitche? Hvem er det gøyest å lage reklame for, og hvordan får man gitt ut bok? På Kristiania, og kanskje Karrieredagene spesielt opplever jeg å møte en interessert bransje.

Relevant og aktuell utdanning

Jeg føler vi konstant er oppdatert på det som skjer "der ute".

Bransjen er i kontinuerlig utvikling, og trenger alltid dyktige og samfunnsengasjerte medarbeidere. Derfor prøver Kristiania alltid å speile utfordringene dagens bedrifter møter.

Alle studiene våre skal være oppdaterte, slik at de kan gi deg som student relevant og aktuell utdanning. Som student selv kan Maren fortelle at hun opplever utdanningen sin som både relevant og aktuell.

– Det er fordi vi har besøk av så mange aktuelle fra arbeidslivet. Jeg føler vi konstant er oppdatert på det som skjer "der ute". Ingen som er på besøk snakker om hva som skjedde for fem år siden.

Et godt eksempel er besøket vi på Tekst og Skribent hadde av Joachim Førsund, som har laget podcasten "Koht vil leve" sammen med Christine Koht denne våren. Det var utrolig interessant å høre om prosessen til en av årets sterkeste og mest hørte podcaster, mens den enda var i gang.

God oppfølging

Gjengen som jobber i Avdeling for studentoppfølging!

– En annen god grunn til at jeg ikke lenger frykter tiden etter levert bacheloroppgave er oppfølgingen vi får hele veien, forteller Maren. Hun er glad for å bli fulgt opp av Avdeling for studentoppfølging kontinuerlig.

Avdeling for studentoppfølging er primærkontakt for studenter ved Kristiania. Her får du som student god og nyttig hjelp, og de ansatte har taushetsplikt. Hvert studium har sin kontaktperson, som hjelper deg med å finne de beste løsningene for deg, om det skulle oppstå noen problemer underveis i studieløpet.

– Ikke bare følges vi opp av studentoppfølging, men vi har også et nært forhold til foreleserne våre. Vi har ofte veiledninger i grupper eller én til én, noe som gjør at de faglige alltid har god oversikt over hvordan akkurat jeg ligger an. I tillegg er det alltid lett å få kontakt med de ansatte. Har vi ikke undervisning en dag, kan jeg likevel bare ringe foreleseren min hvis det er noe jeg trenger hjelp til å forstå, eller om jeg kunne trengt et godt råd.