Elise-Sabev

Du har nå gått ett år på ledelse og servicestrategi. Hva husker du best så langt?

Det jeg husker best er vel eksamen-stresset i slutten av hvert semester, hehe ... Det har samtidig vært en stor omstilling og mye nytt å vende seg til dette året. Mange nye inntrykk og mange nye mennesker. Og det som kanskje har gjort størst inntrykk på meg er hvor gode foreleserne er i faget sitt og hvor flinke de er til å engasjere studentene sine. Allerede i første semester lærte jeg mye nytt som jeg har tatt i bruk i familiebedriften jeg jobber i.

Hva skiller dette studiet fra lignende studier?

Ledelse og servicestrategi tar for seg veldig mange forskjellige emner, som er viktige å beherske i en lederstilling. Man lærer å finne den perfekte balansen mellom bedriftens perspektiv, hva som er lønnsomt for bedriften, og kundens perspektiv, hva som er av verdi for kunden. Min oppfatning av andre ledelsesstudier er at de fokuserer for mye på det administrative og bedriftens perspektiv. Da er det lett å glemme kunden, noe som ikke er lønnsomt i lengden. For meg er Ledelse og servicestrategi et mer profesjonelt studium, sammenlignet med de andre, og som kan brukes i mange ulike bransjer.

Og hva synes du Høyskolen Kristiania skiller seg ut på?

Jeg oppfatter Høyskolen Kristiania som en veldig innovativ høyskole, som alltid søker å forbedre seg.  Men det jeg synes høyskolen skiller seg mest ut på er foreleserne og dynamikken i klasserommet. Man har vært ekstremt flinke til å finne riktige forelesere i fagene, hvor alle er interesserte i hver enkel student, de oppfordrer til diskusjon og gjør tunge fag spennende. Jeg er en student som lærer best av å være aktiv i forelesninger og da passer det perfekt at man har tettere kontakt med sin foreleser, i motsetning til for eksempel på universitetet, hvor man har store forelesningssaler og ikke noe rom for diskusjon. Vi har også fellesfag, hvor vi er rundt 150 studenter i en sal, men kontakten med foreleseren oppleves likevel mer personlig. Det er lettere å stille spørsmål og de er alltid veldig tilgjengelige til å hjelpe.

Har du et eksempel på en typisk oppgave du har hatt i år?

Vi har gjort en rekke oppgaver der vi svarer på teorien ved hjelp av en valgfri bedrift. Det som er moro er at man kan bruke alle hjelpemidler man ønsker, dra opp det man vil, forme oppgaven slik man ønsker og rett og slett har mye frihet rundt oppgaven. Det er en selvfølge at man svarer på oppgavene som blir stilt, men man slipper å bare gjenfortelle teori. Man smører godt på med praktiske eksempler og får se sammenhengen mellom emnene.

Hva håper du å kunne bruke utdannelsen til når du er ferdig?

Jeg har veldig lyst til å fortsette i utelivs – og restaurantbransjen, som jeg jobber i nå. Drømmen er å kunne åpne opp min egen restaurant! Jeg håpet at dette studiet kunne gi meg den kunnskapen jeg trenger til å få til dette, noe det absolutt har gjort. Og dersom ikke den drømmen blir til virkelighet, vil jeg, som nevnt, ikke ha låst meg fast i én bransje og kan dermed utvide horisonten min og finne noe annet som passer meg. Jeg er jo bare 22 år, så hvem vet hva som dukker opp rundt neste sving i fremtiden.