Fredrik Hagen foran lokalene til Very Agency i Thorvald Meyersgate, Oslo
  • Fredrik Hagen
  • Studerte: Reklame og merkekommunikasjon
  • Jobber som: Content Manager i Very Agency

Hei, Fredrik! Kan du fortelle oss om hvordan du fikk jobben som Content Manager?

Jeg la merke til en stillingsannonse for et byrå jeg hadde gjort en freelance jobb for tidligere, og tenkte umiddelbart at dette var en mulighet jeg burde ta tak i. Jeg la inn en søknad med CV og noe ekstra visuelt snacks. Noen dager etter fikk jeg en hyggelig telefon fra daglig leder i Very Agency Oslo, og ble invitert på en uformell prat. Deretter var det et førstegangsintervju, der jeg lagde en presentasjon av tidligere arbeid fra Community Manager intern stilling hos IUM, og generelt ting og tang som jeg er fornøyd med. Så kom jeg videre til neste intervju hvor de utvalgte fikk en brief som skulle besvares innen få dager. Det endte med at vi var tre stykker igjen. Jeg fikk høre at de to andre var fra Westerdals Oslo ACT, og ble en smule ekstra motivert. Så jeg la inn to ekstra slides med en «bonusløsning» som jeg lærte av tekstguru Jørgen Gulvik. Om dere er så heldig og får han som lærer, får dere flere ess i ermet som jeg tror kan ha gitt meg det siste steget inn døren.

Hva var interessant med akkurat dette firmaet og denne stillingen?

Jeg leste en artikkel om et dansk «community marketing»-byrå som hadde slått seg sammen med ett norsk kultur og eventselskap i Oslo, hvor tankegangen min var at mulighetene for raskere vekstmuligheter var større enn vanlig. Med backup fra Very Agency København og Stockholm føler man seg tryggere selv om Very var ganske ferske i Norge, men det var ingen tvil om at dette var de rette menneskene å jobbe med. Selve stillingen var mindre enn jeg var på jakt etter, men jeg hadde en god følelse om at jeg kom til og få mer jobb etter kort tid, og der tok jeg ikke akkurat feil. Det gikk fra Community Manager til Content Manager, og PR og prosjektledelse var rett rundt hjørnet. I dag er jeg et godt eksempel på en «potet» med fingrene i mange arbeidsområder på én gang.

Very Agencys lokaler
Her tilbringer Fredrik arbeidsdagen sin!

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Ingen dager er like. Noe som er veldig positivt, men jeg kan prøve å svare på spørsmålet. Mandager har vi «traffic-møte» kl 09.00, hvor vi går gjennom uken som var, og det som skjer neste uke. Utdeling av timer fra kundelisten, fokusområder og mulig «newbiz»(ny kunde) om vi har vært så heldige. Vi holder workshops som regel flere ganger i uken hvor vi enten jobber frem en idé/løsning til en aktiv kunde, eller en løsning til et førstegangsmøte – med andre ord en «pitch».

Det fungerer slik:

  • Research etter aktuelle kunder. Utarbeide en liten eller stor idé. Ring og presenter deg selv, byåret, og den eventuelle ideen. Har du gjort dette riktig får du et møte, og deretter en ny kunde.
  • Content er noe jeg jobber mye med. Design og kreative løsninger i kundens kanaler, og mye korte tekster. Lengre tekster er det lite av fra min side som du sikkert har lagt merke til allerede.
  • Posisjonering av merkevarer er Very Agencys spesialitet, og jeg har nylig fått en finger med i spillet.
  • Prosjektledelse er noe det blir mer av. I dag har jeg tre forskjellige prosjekter sammen med de andre oppgavene ovenfor.

Hvorfor tror du de ansatte nettopp deg?

Jeg tror de så etter en som engasjerte seg i flere områder, og som var på jakt etter å vokse i bedriften. Det hjalp nok at jeg hadde jobbet som Community Manager hos IUM, og at jeg hadde gjort en freelance-gig der tidligere.

Er det noe spesielt fra studiene du har tatt med inn i jobben?

Reklame og merkekommunikasjon er et perfekt studium for en som er på jakt etter en jobb som dette. Du får en smakebit av flere fag, og muligheten til å spesialisere deg i det du ønsker. Er du usikker på hva du vil jobbe med i livet, og føler deg en smule kreativ så kan reklame og merkekommunikasjon komme godt med.

Hvorfor bør man velge Høyskolen Kristiania?

Det er et sted for alle. Uansett utseende, personlighet, alder, religion eller interesser, så åpner Høyskolen Kristiania dørene for deg.

Men det er ikke billig! Litt for mye fokus på de som er «best« i klassen, men du trenger ikke være favoritten for å få deg jobb

Reklamefoto for Very Agency med byråets logo
Reklamefoto for Very Agency med byråets logo