Bildet viser Morten i blp skjorte og røde bukser sittende i biblioteket med en student Kristoffer som har på seg blå genser og grå bukser. Bakgrunnen er av uklare bøker. De sitter og snakker sammen, og ser på hverandre.
Morten Ågnes sammen med student Kristoffer Sneddon på Høyskolen Kristiania i Bergen.

— Motivasjonen min kommer når jeg ser at studentene utvikler seg, og når jeg ser progresjonen deres. Det er deilig å se når de mestrer, stråler Morten Ågnes.

Og han har all grunn til å stråle. I juni 2019 ble han nok en gang kåret til "Årets foreleser" av avgangsstudentene på Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon på Høyskolen Kristiania i Bergen.

Han vant også denne tittelen i fjor, og han ble også kåret til "Årets foreleser" i forbindelse med de to nyttårsballene i Bergen i 2017 og 2018. Mannen med 30 års erfaring fra næringslivet, en tid hvor han blant annet var med på å grunnlegge NextGenTel og var daglig leder i Visindi, vier nå all sin tid til studentene ved høyskolen.

    Jeg skal jo faktisk snakke så lite som mulig.

    Mindre snakk. Mer læring

    Overgangen fra leder i næringslivet til foreleser kan være utfordrende, men Morten var rask til å finne ut hvilken tilnærming som fungerte best:

    — Da jeg begynte som lærer for noen år siden – etter å ha vært lenge i næringslivet – tenkte jeg at her er det om å gjøre og snakke hele tiden for å gi valuta for pengene, forteller han og fortsetter:

    — Men, så oppdaget jeg at det er jo ikke det jeg skal gjøre – jeg skal jo faktisk snakke så lite som mulig. Jeg prøver derfor å tenke litt mindre på det jeg skal si, og mer på hva studentene skal lære. Fokuset er på hva han eller hun skal få ut av studiet.

    Er du nysgjerrighet på hvordan det er å studere i Bergen?

    Ros fra student

    Kristoffer Sneddon studerer 3. året på Bachelor i markedsføring og salgsledelse i Bergen. Han har i løpet av studietiden utmerket seg som en særdeles dyktig student, med flere jobbtilbud under beltet før studiet i det hele tatt er over. Han har bare gode ord å si om Morten som foreleser:

    — Jeg vil si at Mortens sterkeste side er å dele det praktiske fra hans erfaringer i næringslivet. I tillegg er han ekstremt dyktig til å skape dialog i klasserommet, og minimere den enveismonologen man ofte får med forelesere, forteller Sneddon.

    — I stedet stiller han spørsmål og stimulerer til at folk deltar, får reflektert og aktivert seg med stoffet på egen hånd. Kristoffer trekker frem at det er verdifullt med forelesere som tar med seg erfaring fra næringslivet inn i forelesningene, noe flere av de ansatte på campus Bergen og i Oslo gjør. I tillegg arrangeres det blant annet salgskonkurranser innen markedsføringstudiene. Dette er med på å gjøre studiet mer virkelighetsnært, og forbereder studentene på livet som venter etter endt skolegang, mener Sneddon.

    Tett oppfølging

    En av de største fordelene med å være student på Høyskolen Kristiania er den tette oppfølgingen du får i løpet av din tid som student. Morten forteller hvorfor denne type oppfølging er med på gjøre skolen unik:

    — En av de store forskjellene er at vi har små klasser. Det gir hver enkelt mer rom til å bli sett. Til å få lov til å si noe. Til å bli hørt på. Og få tilbakemeldinger. Vi er tett på og utfordrer, samt gir studenten rom og lov til å ta litt plass. Det tenker vi er ganske unikt, avslutter Ågnes.

    Er du interessert i å lære mer om markedsføring på Høyskolen Kristiania?