✕  Lukk søk

Reisetrenden som tar verden med storm

Elin Bolann forsker på en ny og populær trend innen reiselivsbransjen. Det drar studentene ved høyskolen stor nytte av.

Elin Bolann står på en seter med blå himmel og grønne glessplener rundt. Hun har på seg en treningsjakke og ser rett inn i kamera og smiler. Håret hennes er blondt og øynene blå.

Elin Bolann har reist fra Svalbard til Sydpolen for å forske på reisetrender. Foto: Privat

Fra New York til Høyskolen Kristiania

— Helt siden jeg var tenåring har jeg visst at jeg hører hjemme i reiseliv.

Elin Bolann, førsteamanuensis i reiseliv ved Høyskolen Kristiania i Bergen og Oslo, har bare gode ting å si om bransjen som har vært hjemmet hennes i flere tiår. En bransje som har fått henne lengre enn folk flest.

Ordet «starstruck» blir passende å bruke når vi snakker med en person som har vært Norges turistsjef i USA og administrerende direktør for en rekke større reiseselskaper.

— Dette er en pulserende og inkluderende bransje, og man får et nettverk som strekker seg utover landegrensene. Det er også en veldig lystbetont bransje som skaper mye glede for mange mennesker, forteller hun.

Begeistringen for reiseliv har ført til at hun er i gang med et imponerende forskningsprosjekt ved Høyskolen Kristiania, noe som blant annet kommer studentene til gode. Forskningsprosjektet gjøres i samarbeid med professorene Leif Hem fra NHH og Nina Iversen fra BI.

Elin Bolann og kollegaene på snøscootere i Svalbard i forbindelse med forskningsprosjektet i Adventure Tourism. Scøscooterene er røde, tre stykker, med blå himmel og hvite fjell bak. Bakken er snøbelagt. Alle tre menneskene ser inn i kameraet og smiler.

Elin Bolann og Nina Iversen med guide på snøscootere på Svalbard i forbindelse med forskningsprosjektet i Adventure turisme. Foto: Privat

Verdensomspennende forskning

Elin har reist verden rundt, vært innom alle kontinenter og opplevd mange kulturer. Hun er del av en bransje som hele tiden utvikler seg i takt med menneskets ønske om nye og spennende opplevelser. Spesielt ett segment vokser raskere enn alle andre.

Tiden da folk flest var fornøyd med å ligge på en strand i to uker, er nemlig over. Nå er det opplevelsesferier som råder. Nærmere bestemt: Adventure Tourism. Tenk fjellklatring i Lyngsalpene eller fotturer i Himalaya.

Elin har vært overalt fra Svalbard til Sydpolen. Her er hun på kajakktur utenfor Antarktis for å hente inn forskningsdata. Foto: Privat

Eventyrlystne turister

Adventure Tourism er opplevelsesbasert turisme der man kan delta i forskjellige naturbaserte aktiviteter av lettere eller vanskeligere grad, forklarer Elin.

— Et eksempel på dette kan være en fottur i Peru, altså en fysisk aktivitet, der du går gjennom Machu Picchu, som er en naturbasert setting. I tillegg får en genuin kontakt med lokalbefolkningen eller urfolket slik at man får en kulturell fordypning.  

Hun skiller det ut i to kategorier: Soft Adventure, som ikke krever mye mental og fysisk forberedelse (for eksempel en fottur i den norske fjellheimen), og Hard Adventure, for de som ønsker å bestige for eksempel Mount Kilimanjaro.

Felles for begge kategoriene er at turister i økende grad ønsker å utfordre sine grenser og komme seg ut av komfortsonen sin.

Forskningen til Elin viser at menneskets selvbilde gir oss forklaringer på hvorfor nettopp dette skjer.

Når selfien bestemmer 

Hvor langt er du villig til å gå for å få den beste selfien? Ville du balansert på kanten av Prekestolen eller hoppet i strikk med kameraet i hånden?

— Selvbildet spiller en stor rolle, og vi ser at folk trekkes mot det mer ekstreme. Vi har jo sett på hvordan selfie-turismen har utviklet seg, og det er et klassisk eksempel på dette, sier Elin.

— Her er det snakk om dyptliggende bevisste eller underbevisste prosesser som styrer oss. Vi ser for eksempel at det er en tendens til å bli dradd mot tøffere destinasjoner (Hard Adventure), enten man selv liker å delta på tøffere aktiviteter eller ikke. 

Det Elin viser til er at bare det å være på et sted som fremstår som mer ekstremt er med på å øke populariteten av Adventure Tourism.

Og Norge er en av de mest populære destinasjonene.

— Undersøkelser viser at Skandinavia er blant de mest etterspurte destinasjonene etter Sør-Amerika og Sør-Afrika. Vi har naturen, vi har nordlys, vi har kupert terreng, vi har tilrettelagt for snøscooter, fjellklatring, mountain biking… Norge har en god merkevare, så om vi klarer å profilere oss på rett måte så har vi en vinner!

Til fordel for studentene

En ting er å forske på nye trender. En annen ting er hvem som kan dra nytte av denne forskningen.

— Det er veldig viktig at våre studenter er oppdatert på hva som skjer i bransjen, hva som rører seg av trender og hvor markedet beveger seg. Adventure turisme er det turistsegmentet i verden som øker mest, og derfor må studentene være oppdatert på hva dette handler om, forteller Elin og fortsetter:

— Derfor har vi lagt inn et eget kurs på Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling i Bergen og Oslo som går utelukkende på dette. Vi har også et kurs som heter destinasjoners konkurranseevne på Bachelor i hotelleledelse i Oslo og Bergen så i begge disse bachelorstudiene på Høyskolen Kristiania lærer studentene om dette segmentet.

— Vi kan ikke sende våre studenter ut i bransjen uten at de vet hva dette handler om, avslutter hun.

Elin står foran et fjell med en skjeggete mann. De har på seg fjellklatrerutstyr og solbriller. Det er blå himmel og snø på bakken.

Fra den ene siden av verden til den andre. Her er Elin med guide ved foten av Mount Cook på New Zealand. Foto: Privat

Aktuelt