Embla Bugge og Anders Bergersen på Monster-kontoret
Embla Bugge og Anders Bergersen står på toppen av en diger boks med Monster-logo på inne på Monster-kontoret

Det siste halve året har Anders Borgersen og Embla Josefine Veier Bugge fra tredje år på Bachelor i manus vært trainees hos Emmy-vinner Gjermund Stenberg Eriksen i produksjonsselskapet Monster.

– Gjermund tok kontakt med vår hovedlærer Nikolaj og spurte om det var noen i klassen vår som var interessert i en trainee-stilling. Vi som var interesserte fikk en hyggelig samtale med Gjermund der han sjekket hva vi var interessert i og lignende, forteller Anders.

– Jeg hadde hatt praksis i Seefood via høyskolen, så det var nok en ting som veide til min fordel, sier Anders som ble en av de to heldige fra klassen som fikk denne muligheten.

– Av de kullene jeg har møtt på Westerdals har jeg sett svært mye lovende. Det er veldig bra at det har kommet et manus-studium i Oslo, slår Gjermund fast.

Embla Bugge, Gjermund Stenberg Eriksen og Anders Borgersen på skriverommet til Monster
Embla Bugge, Gjermund Stenberg Eriksen og Anders Borgersen på skriverommet til Monster.

Første nordmenn med Emmy

Gjermund og broren hans vant, som første nordmenn, den prestisjetunge, amerikanske Emmy-prisen for «Beste drama» med TV-serien Mammon.

– Prisen er en positiv utmerkelse for den norske bransjen. Norske TV-serier har tatt store steg de siste årene, og skillet i kvalitet mellom norske og internasjonale produksjoner er kanskje ikke like markant som tidligere, sier Anders.

Det er veldig motiverende å se på nært hold at hardt, målrettet arbeid kan produsere resultater.

– Hvordan er det å jobbe med en Emmy-vinner?

– Det er veldig motiverende å se på nært hold at hardt, målrettet arbeid kan produsere resultater. Det er også fint å se at det går an å oppnå suksess, og fortsatt være en hyggelig og jordnær person.

Utvikler krimserie

– Vi er ansatt på midlertidig basis som skriveroms-trainees. Det er fortsatt litt hemmelig hva vi jobber med, men vi kan si så mye som at det er en episodisk krimserie som skal hete «Livstid», sier Anders.

– Et skriverom er det man i bransjen kaller det rommet der man utvikler en TV-serie. Her jobber alle forfatterne sammen, snakker og plotter ut historien. Mye av skrivingen blir gjort individuelt, mens det er i skriverommet at alle avgjørelsene blir tatt. Det er inspirert av amerikansk praksis der bruk av skriverom er mer innarbeidet, forklarer han.

De jobber sammen med et team på fem personer. Noen er episodeforfattere, mens andre har mer overordnet ansvar for de lange linjene.

– På studiet «leker» vi ofte skriverom, men nå får vi gjøre det på ordentlig. Den største forskjellen er at her er det mye strengere deadlines, forteller Anders.

Embla Bugge, Gjermund Stenberg Eriksen og Anders Borgersen på skriverommet til Monster
I full sving på skriverommet.

En del av gjengen

– Det er både gøy og lærerikt å jobbe her, sier Embla.

– I tillegg til det vi gjør i skriverommet får vi egne oppgaver som vi gjør for oss selv eller sammen med Gjermund. Vi leser korrektur og kommer med forslag til scener. I dag ga Gjermund oss et utkast som vi skulle skrive om og forbedre, forteller Anders.

– Gjermund får en naturlig veileder-rolle overfor oss, der han gir oss innblikk i bransjen og måten han jobber på. Han gir oss tilbakemelding på det vi gjør, og det gir oss et enormt læringsutbytte, sier han.

Gjermund får en naturlig veileder-rolle overfor oss, der han gir oss innblikk i bransjen og måten han jobber på.

De har også blitt tatt godt imot at de andre i teamet.

– Det er en hyggelig gjeng og vi blir behandlet veldig respektfullt. Vi blir lyttet til på lik linje med de andre, selv om det ikke alltid er vi som har siste ordet, forteller Anders.

– Gjermund er opptatt av at vi skal være komfortable i skriverommet og oppfordrer oss til å si vår mening uten å være redd for at det vi sier er feil, sier Embla.

– Jeg synes at samarbeidet av typen vi nå har mellom Monster og manusstudiet på Westerdals, er noe man må gjøre mer av, sier Gjermund.

– Jeg kan ikke skjønne annet enn at andre skriverom og TV-serieprosjekter hadde hatt godt av å ha med seg studenter som disse på laget. Dette er en mulighet som bransjen burde benytte seg av i større grad, mener han.

Embla Bugge, Gjermund Stenberg Eriksen og Anders Borgersen på skriverommet til Monster
Gjermund forklarer en idé for Anders og Embla.

Første avgangskull i manus

Klassen til Embla og Anders er det første avgangskullet på det relativt ferske bachelorstudiet i manus.

Vi har hatt mange gjesteforelesere som har vært svært interessert i hva vi skal etter studiene.

– Vi opplever mye positivitet fra bransjen og har hatt mange gjesteforelesere som har vært svært interessert i hva vi skal etter studiene. Bransjen synes det er spennende at det finnes et manusstudium på Westerdals institutt for film og medier, som tar opp konkurransen med Filmskolen i Lillehammer. Grunnen til at vi for eksempel nå kan ta denne jobben er jo fordi skolen ligger i Oslo, nettopp der bransjen er, sier Anders, og Gjermund er helt enig.

 – Det er en kjempefordel at studiet ligger nettopp i Oslo. Studentene møter veldig mange flere relevante mennesker i løpet av studiet enn man ville ha gjort i Lillehammer, sier Gjermund.

–  I tillegg produserer Westerdals svært dyktige og profesjonelle manusforfattere som er både ambisiøse, men også ydmyke. Det er viktig i vår bransje, mener han.

Gode jobbmuligheter

Snart er Anders og Embla ferdigutdannet og klar for arbeidsmarkedet. Gjermund tror ikke at de vil gå arbeidsledige.

– Med tanke på veksten i TV-markedet vil jeg si at vi har plass til mange flere manusforfattere her til lands. Det betyr ikke at alle får jobb, men det finnes mange jobber for de som klarer å skrive innenfor TV-formatet og forholde seg profesjonelt til produksjoner, mener Gjermund.

Med tanke på veksten i TV-markedet vil jeg si at vi har plass til mange flere manusforfattere her til lands.
↳ Gjermund Stenberg Eriksen

– Anders og Embla er spesielt dyktige. Jeg har ingen problemer med å se for meg at jeg vil jobbe med dem også i framtiden, sier han.

– Håper dere på videre muligheter hos Monster?

– Det er jo selvfølgelig noe man kunne ha tenkt seg, men vi har ingen konkret avtale med Monster. Det er uansett en god og relevant erfaring for oss. Vi kan ikke be om bedre læringsutbytte enn det vi har fått her, sier Anders.

– Bransjen sier at de søker etter forfattere og at det er finnes flere jobber nå enn tidligere, spesielt innenfor TV. Men samtidig har vi blitt flere som sitter på kompetansen, så det er fortsatt en tøff konkurranse, sier Embla.

– Vi får positive signaler hele tiden, så det er bare å stå på og bli flink, sier Anders.

Manusstudentene trives best

Studiebarometeret viste at våre manusstudenter var av de mest fornøyde studentene i landet, med en score på 4,9 av 5.

 – Vi trives veldig godt, og hvis du liker å skrive så kommer du til å trives her! Det er første gang i livet at jeg har funnet noe som virkelig treffer meg. Det er en god følelse. Jeg er veldig fornøyd og har ingenting å utsette på studieløpet vi har gått, sier Anders.

– Og det er definitivt en fordel å være en liten klasse som har felles interesser. Vi har også felles veiledninger der vi leser for hverandre, det er veldig fint, sier han.

Hvis du liker å skrive så kommer du til å trives her.

Embla er enig.

– Jeg er glad i klassen min! Vi er 14 stykk og det er en perfekt størrelse for en klasse, sier hun.

Anbefaler deg å søke

– Jeg vil anbefale studiet vårt til deg som er glad i film og TV. Når man er filminteressert er man ofte mest opptatt av regi, skuespill og det visuelle. Manus er kanskje det siste man tenker på, sier Anders.

– Spør deg selv: Hva er det du er opptatt av når du ser på film og tv teater? Ser du mest på bildene? Eller er det historien og karakterene du brenner for og vil være med på å skape? I så fall passer manus for deg. Det er i manuset at det hele starter, sier Embla.

Er det historien og karakterene du brenner for og vil være med på å skape? I så fall passer manus for deg.

– Du man må ha riktig innstilling; det er mye arbeid og slit med å faktisk få det til. Men ikke la deg skremme av idéen om å skrive. Man tenker at de som skriver er så sykt smarte, men selv de store forfatterne man beundrer setter seg ned og jobber hardt, sier Anders.

– Studiet er lagt opp veldig bra, så man tar det steg for steg. Vi var alle ukomfortable med å få tilbakemeldinger på det vi skrev i begynnelsen, men det gikk raskt over. For tre år siden hadde jeg også syntes at det var sykt skummelt å tenke på at jeg skal skrive en langfilm som bacheloroppgave, men nå ser jeg helt annerledes på det, sier Embla.

– Jeg har oppdaget mange ulike aspekter ved vårt fag som jeg ikke hadde tenkt på før jeg begynte her, for eksempel når vi fikk prøve å skrive for teater. Vi møter stadig på ting som bare utvider interessen for manus, sier avgangsstudenten.