European Sales Competition - bilde av dommerne, kunder og deltakerne
Dommere, forelesere og deltakere klare for den nasjonale European Sales Competition. 

Hvert år har salgsstudentene i både første-, andre- og tredjeåret året mulighet til å stille i den norske finalen i European Sales Competition (ESC), hvor to studenter til slutt blir plukket ut til å delta i den internasjonale konkurransen som i år arrangeres i Paris. Det var både engasjerte og litt nervøse studenter som stilte til den norske finalen i European Sales Competition, som ble arrangert ved Høyskolen Kristiania fredag 20.april. I forkant hadde studentene trent på behovsavdekking og verdibasert produktpresentasjon gjennom fire workshops dette semesteret.

Testet salgsprosessen i praksis

Studentene konkurrerte i å selge et CRM-produkt fra Oracle til en prospektiv kunde, som i dette tilfellet var FRAM Arrangementer. Konkurransen startet med et første møte hvor alle studentene deltok, og selgeren skulle kartlegge kundens behov. I det andre møtet skulle fire finalister fra første runde presentere en løsning og forhandle frem til en avtale med kunden.

European Sales Competition - deltakerne
Studentene fra Bachelor i markedsføring og salgsledelse fikk testet salgsferdighetene sine.

Hver student ble evaluert av fire dommere, alle med lang erfaring fra næringslivet. Dommerne kom fra selskaper som SAS, Visma, RiksTV, Manpower Group, Oracle, Business Connect og Cambi Group. Studentene som kom til finalen var Kristoffer Vetik Kolpus, Erlend Akerhaugen Røneid, Adrian Wara og Alida Ektvedt Jensen.

Alida og Adrian til topps

De to beste selgerne i den nasjonale konkurransen skal delta i den internasjonale konkurransen i Paris hos Euridis Business School, 30.–31. mai. Her vil studentene møte andre salgsstudenter fra hele Europa fordelt på over 20 forskjellige universiteter og høyskoler. Førsteårsstudenten Alida Ektvedt Jensen og andreårsstudenten Adrian Wara vant, og setter derfor snuten mot Paris senere i vår.

European Sales Competition - vinnerne
De to fornøyde vinnerne, Adrian Wara og Alida Ektvedt Jensen, som nå er klare for Paris!

Tett på forskningsfeltet

Bachelor i markedsføring og salgsledelse er tett på forskningsfeltet og hva som kreves en moderne salgsorganisasjon. Emner som salgsteknikk, organisasjons- og kundepsykologi, forhandlingsteknikker, salgsstrategier og salgsledelse vektlegges. Vi er opptatt av at våre studenter skal få prøve teori i praksis,  for å ha mer kjøtt på bena når de om kort tid tar første steget ut i sin karriere.