EP-slipp på John Dee
Nora Fiona Eriksen gjør monitor for Sean Bell’s Heptic Six.

Syv band sto på scenen på John Dee denne uka, og bak scenen var det 15 nyutdannede musikkprodusenter og lydteknikere som sørget for at lyden var topp notch. Studentene har jobbet sammen i par med å spille inn en EP med et selvvalgt band (hør alle EPene nederst i saken), og denne kvelden skulle EPen framføres, med musikkproduksjonstudentene bak spakene som lydteknikere. Etter tre år på Westerdals (nå Høyskolen Kristiania) er de drevne på både studio-lyd og live-lyd.

– Vi har lært begge deler. Det varierer litt fra person til person, hva man gjør mest av, forteller Sondre Kile Andersen og Thorstein Storheim Sollien. De går tredje år musikkproduksjon og har spilt inn en EP med bandet Nabovarsel denne våren. Nå skal de gjøre lyd på slippkonserten, og vi møter dem under pre-prod et par dager før konserten.

EP-slipp på John Dee
Sondre Kile Andersen og Thorstein Storheim Sollien gjør preprod til konserten på John Dee.

Skolen er plateselskapet

De fleste i klassen jobber allerede ute i konsertmarkedet, men på skolen er de mest i studio.

– EP-prosjektet har vært en blanding av utfordrende, gøy og lærerikt. Det har vært et realistisk prosjekt, og vi har fått gjort alt fra bunnen, fra tracking til miksing og mastring, sier Thorstein.

– Høyskolen fungerer som plateselskap, og stiller med studio og utstyr, sånn at vi slipper å betale noe for å gi ut ting, forklarer Sondre.

– Og vi har fått veldig god veiledning fra lærerne, sier guttene og trekker spesielt frem foreleser Jørn Dalchow som en viktig ressurs for dem i dette prosjektet.

Praktiske live-prosjekter

Studentene har fått øvd seg mye foran live-spakene også, og under konserten på John Dee satt lyden akkurat som den skulle.

– På det andre året hadde vi mer live-lyd i forbindelse med samspillsprosjektene med populærmusikk, lys for scene, prosjektledelse kunst og kreativ næring og strategi og PR. Da gjør vi prosjekter som Heimelaga og Live ACT, forteller Thorstein.

– Jeg likte det året veldig godt, da hadde vi masse praksis og fikk kontakt med de andre studieprogrammene, sier han.

Samarbeid gir gode kontakter

Musikkproduksjonstudentene liker å samarbeide med de andre studieprogrammene.

– Det er kult! Det blir veldig realistisk, sier Sondre.

– Gjennom samarbeidsprosjektene får man flere kontakter som man kan ta med seg videre. Hvis man for eksempel samarbeider med populærmusikkstudentene, og de synes at du er flink, så er det fort at man får en telefon ved en annen anledning, sier Thorstein.

– Det er umulig å drive med lyd uten kontakter, bekrefter Sondre.

– Vi som allerede har funnet jobber har alle gjort det på forskjellige måter, sier Thorstein, som allerede har fått jobb som lyd-, lys- og AV-tekniker på Gamle Logen.

Hør alle EPene her!

Desperaux – Cursed, spilt inn av Daniel Eriksen og Herman Karlsen: https://open.spotify.com/album/3ZUcNcSwvY4zwtDQWk9vw8 

Bell’s Heptic Six – Diving into Darkness, spilt inn av Gergely Vikar og Nora Fiona Eriksen: https://open.spotify.com/album/64qRVOj5obpCbTwHWyO0hi

Sand – Under Huden, spilt inn av Albertine Andersen og Helene Vibe: https://open.spotify.com/album/7hfPWdvJuA8DMyQQ57z4tN

Sondre Mæland – Låtar fra livet EP, spilt inn av Torstein Stiland Strand, Simen Stokke og Rolf Olav Riddervold: https://open.spotify.com/album/5ZjPDTygKXI5Rz08195Cs3 

Justice – Fierce Justice, spilt inn av Anders Gjelsvik og Mari Lysgaard: https://open.spotify.com/artist/1omp3BT7zhXrLxFxVruOat

Klossmajor – Klossmajor EP, spilt inn av Hans Christian Buschmann og Sverre Sandvik: https://open.spotify.com/album/5WgawgXXoaWS9yLnQbjKi6

Nabovarsel – Nabovarsel EP, spilt inn av Thorstein Storheim Sollien og Sondre Kile Andersen: https://open.spotify.com/album/0FTojAB9eZbKGA2DOnfY0d