✕  Lukk søk

Ole elsker ANTI

Endelig skal jeg få se hvordan disse fabeldyrene av noen kreatører, designere og rådgivere jobber! Ok, en ting er sikkert. Jeg må gå i svart.

Ole snakker med en som jobber hos Anti

For ett år siden sto jeg ved vanndispenseren på Fjerdingen. En kar fra ANTI som vi nettopp hadde hatt på forelesning kommer bort og spør meg om hvilken kran som er boblevann. Jeg forteller som det er, den funker ikke, og svaret hans ble symbolet på min entusiasme for i mine øyne: verdens kuleste byrå. ”Da kan det være, jeg drikker ikke vann uten bobler”.

For en laidback og fet kar. Og vet dere, nå skal jeg få møte ANTI! Endelig skal jeg få se hvordan disse fabeldyrene av noen kreatører, designere og rådgivere jobber og jeg skal til og med få vise en case til dem. Ok, en ting er sikkert. Jeg må gå i svart. Casen lagde jeg på skolen, jeg går Bachelor i Digital markedsføring, som du kan lese mer om her.

Nå er jo jeg egentlig en passe chill kar selv, men her må jeg se meg slått av situasjonens alvor. Jeg måtte til og med spørre fotografen om jeg skulle ha på lue eller caps. Enda godt jeg vet at casen er bra, da kan de heller fokusere på hvor tidløs jeg er som mann.

Ole hos Anti

Har du noen gang stått utenfor bygget før du skal på intervju? De sekundene før du finner klokka og det er point of no return. Den store mursteinsbygningen ruver over meg som en kjempe i sola, og jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal reagere denne gangen. Jeg har mest lyst til å dra hopping som klokka to på Jaeger, men etter to minutters utpust klarer jeg å samle både nerver og euforien. Nå er vi i gang, ANTI – brace yourself!

Ole foran en murvegg

Industriell oase

Jeg vet ikke helt hva jeg har sett for meg før denne dagen, men oh – det er som drømmen. Dette må være de feteste lokalene jeg har sett, enda de er på flyttefot. (Kjære W+HK, kan vi få et Mac-rom som dette vi også?). Jeg tusler forbi Brandpeople (Ole elsker Brandpeople) og kommer inn i et eneste stort rom som ser ut som en blanding av ungdomsklubben på Hurum og noe fra StartupLab.

Ole smiler på kontoret til Anti

Si hei til Aleks, folkens! Aleksander er motion-grafiker i ANTI og har vært such a sport i dag og møter meg for å vise meg innsiden av denne perlen av et byrå. (Legg merke til de helsvarte klærne til Aleks, cheeeeeck!). Aleksander har også gått på Westerdals, han på grafisk design som du kan lese mer om her og jeg på digital markedsføring. I løpet av dagen bør han se at digital markedsføring er digital markedsfLørting og at vi er in tha house. Bør være, om ikke annet.

Ole peker på noe

Aleksander er en skikkelig allright kar, det må jeg si. I tillegg til å virke som en særdeles talentfull ung mann (kjenner meg igjen, ass) har han en fortellerstil som gjør meg litt forelska. ANTI, en dag skal jeg fri til deg. Selv om han er grafiker jobber han utrolig variert, med forskjellige kunder, prosjekter, team og oppgaver. Han forteller om en hverdag der 6-7 forskjellige prosjekter og kunder samtidig er normalen og han må omstille seg fortere enn jeg klarer å godta at de har fjernet hummusen i kantina. Dette er fett.

Tips and tricks

Jeg er jo nå midt i utdannelsen min som digital markedsfører. Derfor har jeg fortsatt tid til å omstille meg en smule hvis Aleksander kommer med noen velvalgte råd. Aleks’ tre beste råd til en student er:

  1. Bruk veiledningene for alt det er verdt. Det er slik vi jobber med kunder og det å klare å ta i mot råd og sette de ut i live er en kunst du må lære.
  2. Du må alltid være åpen for å lære av andre! I byrå jobber vi i team og er du ikke mottakelig for lærdom fra andre feiler du raskt.
  3. Aldri vern om eget arbeid, la andre se, lære og hjelp andre!

ANTI, ikke bli the one that got away. Please.

Ole hos Anti

Når Aleksander forteller om kundene sine er engasjementet høyt. Akkurat nå jobber han med tiårs-jubileumet til Operaen. Det skal bli stor markering på Operaen og full TV-sending på NRK og Aleksander lager animasjoner til screens og TV. Så sjukt fett! Som på skolen jobber de derfor mye i idéprosesser og med konsept, noe som passer en digital-kreatør-teknolog-innholdsprodusent som meg perfekt. Gleder meg til å se dette på skjermen, da kan jeg fortelle fatters at jeg var der under planleggingen. ?

Det er mange forskjellige veier til byrålivet. Du kan for eksempel ta en Bachelor i tekst og skribent eller Bachelor i Art Direction.

Fjording! Det er en hest. Men det er også en type kremlikør. Og vi har laget lanseringscase på denne. Keen på brunostlikør? Dette er basically konseptet jeg fikk vise Aleks i dag. Og han digga det! (Takk, Aleks). Når jeg begynner å hinte om at jeg skal i praksis neste år kommer Aleks med noen gode råd til oss som søker praksis og jobb. Du må nettverke, alltid, hele tiden. Uten nettverk er veien veldig mye lenger. Send søknader, caser, mailer og lookbooks i hopetall og aldri gi opp! Noen kommer til å si nei. Du trenger kun ett ”ja”. Aleksander fikk faktisk jobb i ANTI på grunn av nettverk selv. *legge til Aleks på Facebook

Ole hos Anti

Jeg har alltid tenkt at ANTI er de kule kidsa. Dette har vært en stor drøm, og nå sitter jeg her. Det er litt skrekkblandet fryd. Men jeg må si, det er mye mer avslappet enn jeg trodde. Ikke minst, jeg valgte riktig hodeplagg for dagen. (Ikke si det til Aleks, går alltid i caps, jeg).

Konklusjonen min må være: ANTI er de kule kidsa. Men ikke fordi de går i svart, bruker caps, nekter å drikke vann uten bobler eller vinner priser. Det er fordi de jobber sjukt hardt. De plukker de beste talentene og de setter høye krav til hverandre og arbeidet. Det er coolness, det.

Det er mange veier til rom, som de sier, og Høyskolen Kristiania har mange forskjellige markedsføringsstudier som du kan lese litt mer om her.

Ole og en ansatt sitter i skinnsofa og ser på en skjerm

Til neste gang, din Ole