✕  Lukk søk

Praksisprosjekt ble jæ**ig stor kampanje

Mens de var i praksis hos Dinamo, gikk reklamestudentene seirende ut av en anbudskonkurranse. Vinnerbidraget har vekket stor oppsikt og skapt debatt – akkurat som planlagt.

To smilende gutter på en glassbalkong i Schweigaards gate. i Oslo

Mathias og Arnt på balkongen hos Dinamo i Schweigaards gate.

Helsedirektoratets nye holdningskampanje for å få unge til å bruke kondom har fått mye oppmerksomhet. Både fra reklamebransjen selv, men også i store medier som NRK.

Bak kampanjen finner vi Mathias Linnerud og Arnt Heggli som går Reklame og merkekommunikasjonFagskolen Kristiania. De utviklet kampanjen mens de var i praksis hos Dinamo.

Tilbud om jobb i praksisperioden

– Hvordan fikk dere praksisplass hos Dinamo?

– Vi var på mappevisning rundt hos ganske mange byråer. Så kom vi hit og de syntes tydeligvis at vi var noen fine fyrer som de ville prøve å ta inn, sier Arnt.

I praksisperioden fikk de prøve seg på en anbudskonkurranse.

– Vi er veldig glade for at Dinamo turte å gi oss praktikanter en mulighet på et sånt anbud, sier Mathias.

To gutter utenfor Dinamo sine lokaler

Arnt og Mathias utenfor Dinamos lokaler.

Mens guttene ventet på svar på om de hadde vunnet anbudskonkurransen, fikk de tilbud om jobb hos Dinamo.

– Vi har fått et engasjement ut november, så vi har fått forlenget tid på å bevise at vi kan dette, sier Arnt.
– Vi trives veldig godt her. Vi får de utfordringene som vi hadde håpet på å få, sier Mathias.
– De viser tillit allerede; vi har fått jobbe med store kunder fra den første dagen. Vi har blitt veldig glad i de som jobber her – Dinamo har virkelig tatt oss med storm. De har vært så inkluderende, og det har vært så behagelig og inspirerende å være her, sier Arnt.

– Vi er kjempefornøyde med å ha kapret et vaskeekte reklameteam med både AD og tekstforfatter. Vi la også merke til at disse flinke gutta, i tillegg til å være veldig hyggelige og sympatiske, har et brennende ønske om å jobbe med reklame. Det er en litt truet art, så vi skal forsøke å passe godt på dem her hos oss, sier John Rørdam som er fagleder i Dinamo.

Elsker studiet sitt

Gutta setter stor pris på erfaringene de har fått med seg fra Fagskolen Kristiania.

– Jeg elsker studiet vårt! Vi har jobbet omtrent akkurat likt som vi gjør her på Dinamo. Jeg er veldig glad for at jeg valgte dette studiet, sier Mathias.
– Fagskolen har rustet oss til å jobbe veldig intensivt med store oppgaver, så det ble en veldig naturlig overgang til arbeidslivet, sier Arnt.

Nå er bransjen veldig opptatt av kreatørrollen, og der må du gjerne kunne litt fra alle disiplinene.

De er også svært fornøyde med valget av å ta fagskole framfor en bachelorgrad.

– Fagskolestudier er ganske annerledes enn et bachelorstudium. Vi jobber ikke med oppgaver på samme måte. Det er mye mer praktisk og du jobber med det du faktisk kommer til å gjøre når du skal inn yrket, sier Mathias.
– Det som er positivt med å gå to år fagskole er at det er ikke tid til noe bullshit. Du bruker to år på å intensivt lære deg det du skal jobbe med, sier Arnt.
– Vi lærer alle disiplinene, både tekst, AD og strategi. Før var det vanlig at en tekstforfatter og en AD jobbet sammen, men det har blitt mer vanna ut, sier Mathias.
– Nå er bransjen veldig opptatt av kreatørrollen, og der må du gjerne kunne litt fra alle disiplinene, sier Arnt.

To studenter på kontoret til Dinamo

Her sitter guttene og jobber hos Dinamo.

Ville vekke oppmerksomhet

Gutta håper at en kampanje som er på alles lepper kan føre til kondom på alles p**ker.

– Hvordan føles det at praksisprosjektet deres ble til en så stor kampanje?

– Det føles dødsbra! sier Mathias.
– Det er jævlig gøy, rett og slett. Det er kult å se at byrået turte å stase på vår idé! sier Arnt.

– Hvordan har tilbakemeldingene vært?

– Veldig blandet, det var også egentlig målsettingen. Vi visste at vi kom til å få negative tilbakemeldinger, men et av hovedmålene var å starte en diskusjon, og det føler vi at vi har gjort, sier Mathias.
– Vi ville vekke følelser. Man vet at en kampanje har effekt når det bare tok to dager før det var hovedsak på NRK. Det var kult å se – fint å få bekrefte at kampanjen har klart å treffe, sier Arnt.

Linda Granlund er divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, og er fornøyd med oppmerksomheten som kampanjen har skapt.

– Målgruppa er vanskelig å nå gjennom til. Vi valgte derfor å gå for et kampanjekonsept som vekker oppsikt, og som kort og svært tydelig opplyser om en skummel og økende utfordring, samtidig som det forteller om den enkle løsningen: bruk kondom, sier Granlund til Kreativt Forum.

Kampanjen består av flere utendørsuttak, små snutter til sosiale medier og tiltak til diverse nettplattformer.

Reklameplakater ved togsporene på Oslo Sentralstasjon

Du kan blant annet se kampanjen på Oslo S i disse dager.

Kombinerer eksamen og reklamekarriere

Gutta leverte eksamen dagen før vi møter dem hos Dinamo, og neste eksamensinnlevering er 14. juni.

– Det blir noen sene kvelder, men det er gøy, sier Mathias.
– Det er ganske intensivt å sjonglere jobb og eksamen. Men jeg føler at den tiden vi har vært hos Dinamo allerede har rustet oss bedre for eksamen. Vi har fått et høyere tempo og ser lettere flere løsninger som vi kanskje hadde brukt lengre tid på å komme fram til før, sier Arnt.

– Hvem vil dere anbefale studiet deres til?

– Alle som har lyst til å formidle noe og ha det sinnsykt gøy. Og de som ikke liker to streker under svaret, sier Arnt.