✕  Lukk søk

Reisebrev fra D&AD New Blood Festival

Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik fra 3. året på Art Direction har i sommer tilbrakt 48 timer i London, under et av verdens største eventer for unge kreative innenfor design- og reklamebransjen.

Under D&AD New Blood Festival feires kreativ kommunikasjon produsert av nykommere fra alle verdens hjørner, med mål om å øke dagens standard. I dette reisebrevet forteller Hallvard og Mathias om inntrykkene de fikk under årets festival.

Utenfor festivalen

 

England i sorg

125 minutter på overtid og opp fra Liverpool Street Station møter vi på etterdønningen av det som kunne blitt årets høydepunkt. En mutt folkevandring på vei hjem tomhendt. Nasjonalsangen er gjenglemt på puben. For oss er det stikk motsatt –  årets høydepunkt er rett rundt hjørnet. Over tre dager møtes bransjefolk og kreative studenter på Old Truman Brewery for faglig input, utstilling av arbeid og for oss det viktigste, prisutdelingen av den årlige konkurransen D&AD New Blood Awards.

Throwback

Tre måneder tidligere, under valgfaget Prosjektlab og sene kvelder i Observatoriegata, valgte vi å jobbe spesifikt med å sende inn bidrag til denne konkurransen. Hvert år publiseres nye briefer fra kjente merkevarer som studenter verden rundt bruker tid og krefter på å knekke.

Skjermbilde fra instastory, jobbing i studio

God morgen England!

Vi fikk noen timer på øyet, og startet dagen med en dobbel café latte og en americano fra Costa. Videre besøkte vi kanskje en av Londons beste frokostserveringer – Breakfast Club. Litt vel overspist gikk turen videre til festivalen.

Trøtt stemning på rommet.

Trøtt stemning på rommet, en ligger fortsatt i senga

Festivalen

New Blood Festival er en slags sammensmelting av bachelorutstillingen og karrierdagene til Westerdals – men på steroider. Et møtepunkt for kreative studenter til å vise hva de har brukt de siste årene på, og et nytt håp for den kreative bransjen. Inne møtte vi på hundrevis av britiske studenter bak ulike stands fra respektive skoler, men også hodejegere. Alle med blod på tann.

Av arbeidet vi så er nivået høyt. Under D&AD i motsetning til andre konkurranser for unge, nasjonalt og internasjonalt, er det ikke nok med kun en god idé i bunnen, det kreves håndverk i ypperste klasse.

Utstilling av plakater

Utstilling av plakater

Utstilling av plakater

Parallellt med å se studenters arbeid, kan man delta på foredrag holdt av profesjonelle fagfolk fra bransjen. Vi tok turen innom et av dem og ble introdusert for en kortfilm om “Creative Discomforts”, etterfulgt av et panel som diskuterte hvorfor det er viktig å være utenfor komfortsonen og hvordan det kan styrke deg kreativt.

Utstillingen

Etter litt leting i labyrinten av stands, fant vi til slutt utstillingen til årets vinnere av New Blood Awards. Vi brukte noen minutter til å se gjennom arbeidet som er blitt sendt inn, noe som også kan finnes her.

Bilde fra utstillingen

Bilde fra utstillingen

Bilde fra utstillingen

Utdelingen

Det var en time igjen til prisutdelingen finner sted på Oval Space. Sultne på å vite hvem som vinner hva, tok vi først turen innom Boxpark for litt mat. En burger og en pint slår aldri feil.

Drikker øl

Vandrer gatelangs i London.

Det krevde en 10-minutter spasertur å komme seg til utdelingen. Vi brukte tiden på å gjøre oss klar. Hallvard skiftet over til engelsk, Mathias svarte. Tiden var inne for vise at karakteren 3 i engelsk muntlig kun var et engangstilfelle.

Vi møtte på studenter fra hele verden; New York, Madrid, Melbourne, New Zealand og Danmark. Designere, animatører, illustratører, art directors og tekstforfattere. Alle samlet under ett tak med én ting til felles — denne kvelden var alle vinnere.

Scenen på prisutdelingen

Kø utenfor utdelingen

Kø utenfor utdelingen

Steve Vranakis, kreativ leder i Googles “Creative Labs”, og årets D&AD president startet kvelden med å fortelle om årets konkurranse. I år var det over 5000 innsendinger fra 45 land, som resulterte i 194 vinnerbidrag.

It’s coming home, til Skandinavia.

Av alle vinnerbidragene tok Skandinavia med seg totalt 13 priser. 11 til danskene, én til svenskene og én til Norge. Følg med i januar 2019, for da kommer det nye briefer fra D&AD.

Gutta vant pris!

På vei hjemover

– Hallvard og Mathias.