– Det var en stor overgang fra studier til studio.
Med sin showreel fikk unge Markus innpass i det prisvinnende VFX-studioet, Gimpville.
Foto av et utdrag fra filmen skjelvet.
Markus Dahlstrøm fikk jobbe på den norske storfilmen «Skjelvet» i løpet av perioden sin hos Gimpville. Foto: Nordisk Film

Det er mange dyktige studenter på Visual Effects (VFX). Markus Dahlstrøm er én av dem. Allerede før tredjeårsstudenten er ferdig utdannet med Bachelor i Visual Effects, viser CV-en hans profesjonelle produksjoner fra det prisvinnende VFX- og animasjonsstudioet, Gimpville. Studioet bak filmer som «Amundsen», «12. Mann», «Bølgen» og «Skjelvet». Nå jobber han som compositor i tilsvarende studio. En gjennomarbeidet showreel fikk han gjennom nåløyet.

Bacheloroppgaven gjøres i praksis

Som bachelorstudent på VFX kan du velge å gjøre bacheloroppgaven eksternt i et VFX-studio. Flere av årets studenter er utplassert både i Norge og Sverige. Vi treffer Markus hos Gimpville, i hjertet av Oslo sentrum, der han sitter blant bransjens ypperste VFX-artister.

CVen til Markus viser profesjonelle produksjoner fra det prisvinnende VFX- og animasjonsstudioet, Gimpville
Markus sin arbeidspult hos Gimpville, midt i Oslo sentrum.

Les også:

Tidligere VFX-student jobber på The Last of Us og Black Panther

Hvor har du praksisplass og hva er din rolle?

– Siden 2. året på VFX har jeg hatt praksisplass hos Gimpville, som jeg i disse dager gjør bachelorprosjektet hos. Min rolle er compositor. I samarbeid med de andre comperne setter vi sammen alle layers til et ferdig bilde, og gjør siste finpuss på alt. Min nærmeste leder er husets erfarne VFX-supervisor og VFX-produsent, Lars Erik Hansen.

Hvordan fikk du kjennskap til praksisplassen?

– Tidlig høsten 2017 fikk jeg vite på høyskolen, i en time, at Gimpville ønsket noen studenter til å hjelpe til på et prosjekt. Vi ble bedt om å sende inn showreel og CV. Bare noen dager senere fikk jeg svar; de ville ha meg inn. Det var gøy!

Foto av kontorlandskap
Gimpville er et av de største studioene i Norge som driver med VFX og animasjon. Her føler Markus seg hjemme.

Kan du beskrive studioet, hvor mange som jobber der og produksjonene det jobbes med?

– Studioet er et av de største studioene i Norge som driver med VFX og animasjon, og har tilbakelagt over 600 produksjoner. Det er et selskap med rundt 30 ansatte. Typiske produksjoner er norske storfilmer og tv-serier som Lykkeland. Det er også utenlandske produksjoner, reklamefilmer og animasjonsfilm.

Hva slags type software bruker du daglig?

– Jeg jobber i Nuke, som er et avansert compositing-program. Andre programmer som Maya, Mocha, After effects og Photoshop hjelper meg å preppe ting jeg trenger i Nuke. I tillegg bruker jeg Hiero og Resolve for gjennomgang av prosjekter eller for å kjøre ut filer. Kan du beskrive en typisk dag?

– Det er aldri en typisk dag, men det er å jobbe seg gjennom så mange oppgaver som mulig, kjappest mulig, og gjøre shots klare for levering. Deretter vises det til supervisor i en gjennomgang, for så å fortsette jobben med endringer eller nye shots – fram til neste gjennomgang.

– Hverdagene varierer også fra prosjekt til prosjekt. Jobber jeg med reklamefilmer er det som regel kjapp jobbing fra start til slutt, mens spillefilmer er jobbing jevnt og trutt før siste innspurt – med full crunch fram til deadline.

Var det en stor overgang i arbeidsmåte og prosess fra høyskole til VFX-studio? 

– Det var en stor overgang fra studier til studio. Det ene er tiden du får til å ferdigstille et arbeid. På høyskolen kan du jobbe med et shot i evigheter, og pusse på det nå og da, men det har du ikke tid til i et studio. Først og fremst er du nødt til å ha en godt utarbeidet plan for hvordan det skal løses.

– Nå i ettertid ser jeg at jeg har hatt god bruk for de metodene og det tekniske vi lærte i Nuke, ved hjelp av foreleserne vi hadde. Og ikke minst tiden jeg har lagt ned i arbeidet mitt ved hjelp av høyskolens ressurser. Studiet har definitivt lært meg å jobbe i prosess og ryddighet, for å kunne samarbeide med andre. I tillegg har vi lært mye om forståelse av bransjestandard, mappestruktur, eksponering for tilbakemeldingsprosesser og kontinuerlig gjennomgang.

– Det som kanskje studiet har forberedt meg aller mest på er å ha kontinuerlig gjennomgang av shots, for å vise progresjon og få tilbakemeldinger. Pluss det å bruke språket for å formulere progresjonen du har gjort, og forstå tilbakemeldingene du får. Ikke minst hvordan du adresserer tilbakemeldingen til neste gjennomgang. Et nyttig verktøy til dette bruket, som blir brukt hele tiden, er shotgun. Derfor har det vært en god forberedelse å bruke dette verktøyet på daglig basis.

Hva skjer i dailies?

– Når vi kjører gjennomgang eller dailies, har vi visning på kinoprojektor og lerret, for å se arbeidet i full kvalitet der vi går gjennom shot for shot på hver sekvens. Det blir gitt konkrete tilbakemeldinger fra VFX-supervisor og comp-lead på prosjektet, og det lages tasks som blir assignet via shotgun. Det hender også at regissøren, produsenten eller kunden er med på enkelte gjennomganger, for å godkjenne shots eller for å se progresjon.

Har du noen råd til fremtidige studenter som ønsker å søke praksisplass?

– Delta i prosjekter der du kan skille deg ut. I klasserommet, der alle skal gjøre det samme shottet, så skill deg ut ved å gjøre noe unikt. Spreng grenser, for kreativitet har ingen grenser. Det handler om å bruke dine tekniske ferdigheter og vise at du kan det, og stadig lærer. Det er viktig å produsere for å øve, samt prøve nye ting. Et annet godt tips er å fullføre. Uansett hvor stor oppgaven er, og hvor mange timer du må tilbakelegge, så fullfør. Det viser styrke.

Har du lest?

Mikael Aune gjør bacheloroppgaven sin hos Storm Studios.