✕  Lukk søk

Hvordan Olav ble en vinner i jobbmarkedet

Olav Event (27) var en av de mest dedikerte og kjente studentene på Høyskolen Kristiania. Nå har engasjementet hans ført til kremjobb i PR-bransjen.

Da jeg søkte jobb hos PR-operatørene var vi rundt 60 søkere til 2 stillinger. I sånne situasjoner er det viktig å kunne skille seg ut.

Han har et spenstig etternavn, 27-åringen som nylig gjorde seg ferdig med en Bachelor i PR og kommunikasjon fra Høyskolen Kristiania.

Olav Event er et kjent navn for mange på høyskolen. Han var leder for Studentsamfunnet, satt i høyskolestyret og fadderstyret, var frivillig bartender i Skjenkestua studentbar og representerte Westerdals i Velferdstinget og Norsk studentorganisasjon.

Da er det ikke rart at CV’en hans ender høyt opp i søknadsbunkene. Selv mener den energiske profilen at det frivillige arbeidet han gjorde for høyskolen betydde alt for livet som ventet etter studiene:

— Da jeg søkte jobb hos PR-operatørene var vi rundt 60 søkere til 2 stillinger. I sånne situasjoner er det viktig å kunne skille seg ut. Med all erfaringen jeg fikk av å være aktiv i Studentsamfunnet, føler jeg at jeg raskt kom høyere opp i bunken, sier Olav og fortsetter:

Jeg pleier å si at studiet mitt har vært delt i to. Den ene delen var selve studiet mitt, hvor jeg har fikk massevis av viktig kunnskap. Den andre delen er alt det frivillige jeg har gjort ved siden av.

Olav gikk rett fra studiene til jobb i PR-operatørene. Foto: Høyskolen Kristiania

— Å studere PR er kjempegøy!

Etter et år med økonomi på Handelshøyskolen BI valgte Olav å bytte til PR og kommunikasjon på Høyskolen Kristiania.

Ønsket om å være tettere på mennesker vant over planen om å bli økonom:

— Jeg ønsket å studere noe som var nærmere den jeg er som person. Jeg er utadvendt, nysgjerrig, glad i å prate med folk, elsker nyheter og er opptatt av hvordan verden fungerer. Derfor følte jeg at PR var veien å gå, forteller Olav.

At studiet skulle være så allsidig og omfattende var han ikke klar over før han satte seg ned på skolebenken ved Campus Fjerdingen.

Utdannelsen innen PR-faget viste seg nemlig å gå langt over forventningene hans:

— Å studere PR er kjempegøy! Da jeg startet studiet trodde jeg nok at det skulle være litt mer innsnevret enn det var. Men PR er viktig på veldig mange områder, så det er utrolig mye gøy man kan bruke det til. Nå som jeg har startet å jobbe i byrå, er det absolutt mye jeg lærte om på studiet som jeg får nytte av i hverdagen, sier Olav.

Tips til fremtidens studenter

Å involvere seg i høyskolen utover studiene er noe som har kommet flertallige studenter til gode.

Ikke bare ser det attraktivt ut på CV’en, men du får også tilgang på et nettverk av mennesker som kan komme godt med både faglig og sosialt.

Olav er ikke i tvil om hvor verdifullt slik erfaring er:

— Jeg anbefaler selvsagt alle kommende studenter å gjøre noe frivillig samtidig som man studerer. Det er en fin måte å bli kjent med folk, få seg en større vennekrets og samtidig få erfaring, forteller han.

Erfaring var noe Olav fikk mye av i løpet av sin tid på Høyskolen Kristiania – nok til å danke ut 60 andre søkere på jobben som juniorrådgiver i PR-Operatørene.

Les også: Olav Event i Kampanje da han fikk jobb i PR-Operatørene. 

Olav har et godt tips til hvor du bør begynne å sanke inn erfaring som student – som er både sosialt og gøy:

— Det første man bør sjekke ut er å bli frivillig bartender i Skjenkestua studentbar eller Hvelvet Studentpub. Det er kjempesosialt, veldig lavterskel og bidrar til moro for andre studenter også, forteller han.

Olav var et kjent ansikt på Høyskolen Kristiania. Engasjementet hjalp stort da tiden kom for å søke jobb. Foto: Høyskolen Kristiania

Samtidig kommer han med et godt tips til nåværende og fremtidige studenter i PR-faget:

— Et tips til PR-studenter som er ekstremt nyttig: Skriv mer redaksjonelle tekster i løpet av studietiden. Selv om det er lett å tenke at pressemeldinger er litt gammeldags, så er det antagelig sånne ting du kommer til å sitte med mesteparten av tiden. I hvert fall om du havner i byrå slik som meg.

Aktuelt