✕  Lukk søk

Spilldesign-tur til San Fransisco

Studenter fra Bachelor i spilldesign har hatt en drømmetur til spillutviklerkonferansen GDC i San Fransisco. Enkelte fikk også oppleve at spillselskapet de har praksis i vant gjeve priser under konferansen!

Bybilde fra tredjeåret spilldesign gjengen

Maria Engell og resten av spilldesign-gjengen med San Fransisco i bakgrunnen.

Verdens største

The Game Developers Conference (GDC) er den største årlige samlingen av profesjonelle videospillutviklere fra hele verden. Nylig dro 11 av våre studenter på bachelorstudiet i spilldesign over drammen for å delta på den viktige konferansen. Fagansatte Trygve Bjellvåg og Hanne Lien fra Westerdals institutt for film og medier dro også, sammen med Remi Kristiansen og Dag Erling Jensen fra Fagskolen Kristiania. Både studenter og ansatte fikk oppleve mange treff med industri og nettverksbygging, samt mye sightseeing.

– GDC var veldig kult! Vi gikk rundt og testet spill og pratet med folk. Det var mange eksperimentelle spill og fester på kvelden hvor vi kunne møte folk i bransjen og dele ut visittkortene våre, forteller Maria Engell fra tredje år spilldesign.

Studenter og palmer på bransjefest

Studentene møter DICE på Nordic Party.

– Noen sier at GDC handler om nettverk, andre mener at forelesningene er kjernen i showet. Og noen sier til og med at det er festene som er viktigst, da det er der nettverket virkelig vokser! Det er ikke uvanlige å plutselig stå foran en av de absolutt største stjernene i industrien og slå av en hyggelig prat, sier Trygve Bjellvåg, faglig studieleder og førstelektor i spilldesign.

Trygve og Hanne med Neil Druckmann som er Kreativ direktør, forfatter, programmerer hos Naughty Dog

Trygve og Hanne med Neil Druckmann som er kreativ direktør, forfatter og programmerer hos selveste Naughty Dog!

Billedskjønn teknologi-metropol

San Francisco er mest kjent for ikoniske Golden Gate Bridge, kabelbaner og fargerike viktorianske hus. I bukta finner man Alcatraz Island, stedet der det beryktede fengselet tidligere lå. I tillegg finner man verdens største IT selskaper og teknologi start-ups, med Silicon Valley bare ett steinkast unna.

– Det er en veldig flott by! Vi syklet over Golden Gate og var i Red Wood Forest. Hele klassen har kommet veldig nært hverandre etter denne turen, forteller Maria.

Sykkelister foran Golde Gate Bridge

Vant prestisjetung konkurranse

Maria Engell og Vetle Bugge har under bachelorutdanningen sin hatt praksisplass hos Hyper Games sitt nye spill «Mørkeredd». Studentene har vært direkte involvert og ansvarlig for environment art og storytelling opp mot demoen til spillet, les mer om det her. Under Game Connection America 2018 Development Awards, som er en del av GDC, vant Mørkeredd-demoen de gjeve prisene “Most Original Game” og “Best Social Game”!

Denne helga drar Maria og Vetle til London for å representere «Mørkeredd» på spillkonferansen EGX Rezzed.

– Det er veldig kult å få stå og vise fram et spill som vi har jobbet med i mange måneder, sier Maria.

Avbildet Are Sundnes (Kreativ direktør), Terje Gran (Utvikler) av Hyper Games og Yngvill Hopen (daglig leder), Markus Eikemo Sørensen (Artist) fra Henchman & Goon som vant «Best Casual Game» med spillet Pode.

Are Sundnes (kreativ direktør), Terje Gran (utvikler) fra Hyper Games og Yngvill Hopen (daglig leder), Markus Eikemo Sørensen (artist) fra Henchman & Goon som vant priser for spillene sine Mørkeredd og Pode.

Rekordvekst

GDC har vokst fra en uformell samling av om lag 25 utviklere i 1988, da i stuen til en kjent spilldesigner, til en ukes lang konferanse for mer enn 28 000 industriaktører. I utgangspunktet var GDC fokusert på dataspill, men har nå vokst til spillkonsoller, håndholdte enheter, mobil, smarttelefon, nettbrett, online og analoge/fysiske spill.

Det utvider seg også til det nye VR- og AR-rommet for spill og underholdning, og til neste generasjons historiefortellere. Fra år til år fortsetter GDC å definere markedsinnovasjoner og gi innsikt i fremtiden for spill.

Studenter foran inngangen til spillkonferansen

Westerdøler foran GDC-inngangen.

Konferansen har fokus på læring, inspirasjon og nettverk. Arrangementet inkluderer utstillinger, nettverksarrangementer, utmerkelser som Independent Games Festival og Game Developers Choice Awards. Man finner en rekke tutorials, forelesninger og rundbord av bransjepersonell på spillrelaterte temaer. Disse dekker programmering, design, teori, lyd, produksjon, næringsliv, ledelse og visuell kunst.

– Det er også abnormt mange interessante leksjoner og tips fra både store spillselskaper så vel som indie-utviklere og folk utenfor bransjen, som alle kommer med solide tips og ikke minst inspirasjon, forteller Trygve.

Skulder til skulder med de beste i bransjen

I tillegg til dette er det mer enn 550 selskaper som viser de nyeste spillutviklingsverktøyene og tjenestene i GDC Expo, som varer i tre dager under konferansen. Med ledende teknologibedrifter som Amazon, Google, Facebook, Oculus, Sony, Nintendo, Microsoft, Unity og Unreal Engine og mange nye banebrytende spill- og VR/AR-verktøyleverandører, gir GDC Expo deg de nyeste innovasjonene og forretningsmuligheter i ett raskt voksende marked. Og du får teste det meste!

– Blant de mange selskapene så møter vi også det meste av den norske spillindustrien, som står vegg i vegg med resten av utviklere fra hele verden, forteller Trygve.