✕  Lukk søk

Stressmestring før studiestart

Å begynne på ny skole, nytt studium, i ny klasse og i ny by, byr på s.t.r.e.s.s. We all know.

Kombinert med alle nye inntrykk, kommer flytting, etablering, bånding med nye venner, lokalisering av butikker, finne riktig kollektivtransport, for ikke å snakke om at du må huske å skaffe Wifi og strømavtale!! Hvis ikke du er heldig å få det inkludert i studentboligen vel og merke. Det er veldig mye å surre hjernen rundt. Derfor vil jeg presentere, som en oppfordring til tiden i møte, et kurs i stressmestring! Alle storfilm-helter får litt guiding og hjelp underveis i sitt liv, så hvorfor skulle ikke du gripe muligheten i ditt? Alle studentene gjør dette (fra nå av), så sleng deg på.

Ensfarget mint-grønt bilde med en tekst om stress på

Noen som kjenner seg igjen?

Join the crowd og bli en avslappet løvetann du også

IKKE stress med å unngå stress

Vi må starte her. Det er sunt å stresse litt, så ikke bli redd når det kjennes krypende oppover ryggen. Det går fortere over om du rir på bølgen, enn om du kjemper i mot. Stress eksisterer egentlig for å hjelpe oss, tro det eller ei. Det skal fungere som en turbo, som skjerper oss og gjør at vi overlever studietiden, selv om det sikkert forbindes mer med kaos. Derfor er dette et veldig essensielt og viktig stressmestring-steg.

En multitasker er en «stresser»

Debatten rundt effektivitet under multitasking skal jeg ikke ta stilling til. Det kan godt hende man får unnagjort mye! Men jeg vet med sikkerhet at å multitaske også underbygger stress. Aksepter at du er et menneske og prioriter tiden! Gjør én ting av gangen, før du stryker den fra listen. Dette er et stort Note.To.Self. Å gjennomføre bygger selvtillit, bare sier det.

Naturlige omgivelser med et tre og en åker. Ei jente på sykkel i sommerlige klær

Få med deg hodet på en sykkeltur i parken!

Meditasjon

Å meditere er ikke forbeholdt yoga, dreadlocks, smothies eller buddhisme. Alle kan og bør meditere, og det mener jeg i største alvor! En enkel form for meditasjon kan være å fokusere på her og nå. Sykling i parken er chill, for eksempel. Men hvis hodet er i tusen andre tanker, stresser du. Så forsøk å fokusere på det du gjør (sykler) og der du er (parken). Lytt til fuglene, føl vinden i håret. I starten kan det være vanskelig å ikke la tankene fly, men jeg looover at meditasjon er en nøkkel verdt å ha. 

Skriv lister og planer

Gjør deg selv denne tjenesten, her får du nemlig orden og oversikt. Å se for seg kommende uke med litt perspektiv, fjerner som regel uro og demper stress. Ofte stresser man jo fordi man føler at det er mye å gjøre, eller at mye skjer, uten at man helt har oversikt. Sant? Å skrive lister avbelaster hjernen fra å måtte huske alt du skal gjøre, pluss at den hjelper deg å planlegge litt smartere. Iblant skriver jeg kun opp to gjøremål for en dag: at jeg skal stå opp før 09:00 og at jeg skal sette på én klesvask, for eksempel. Fordelen med dette er at oppgavene er enkle å gjennomføre, det bygger selvtillit og stiller kroppen i en mer pro-aktiv holdning. Planlegg litt utover uka, så slipper du stresse med noe som helst faktisk.

Grønn bakgrunn, Vida som drømmer seg bort med havbølgelyder og er trøtt og fornøyd. Hun stresser absolutt ikke.

GARANTI: Etter endt kurs vil stressnivået være betydelig dempet!

Dans

Okei, hvem har ikke hørt før at trening øker velvære og utløser endorfiner? Dette er jo kroppens naturlige medisin mot vondter, tristheter og stress. Likevel ser jeg ikke helt hvordan stresset dempes av å for eksempel løpe på mølla med «sommerkroppen» på ørene, så dra ut og dans litt isteden! Drikk noe godt og slå deg løs med venner. Eller ta deg 30 minutter med fult volum på morgenen når du står opp! Man blir skikkelig glad og korni av det, og tar det med seg ut i dagen.

Vær sosial, men tør å si nei

Det er lindrende å henge med venner, prate ut litt frustrasjon og le av interne vitser. Men det er også lindrende å ha litt self-love i eget selskap. Unn deg en bedre middag og se på Netflix (eller les min kommende e-bok i stressmestring) (eventuelt mediter), gjerne etter du har gjort et punkt på lista for optimal avslapning! Alt handler om balanse.

Andre smarte tips

Prioriter søvn, alt føles ti tusen ganger bedre da. Og husk at du ikke er alene! Alle de andre tar også dette kurset. Jeg avslutter med et lite ordtak jeg har laget selv, og som funker:

Logg av – få ting gjort.

 

Bilde der det står: Følg oss på sosiale medier.