Portrett foto av en mann som står ute.
Takin Kroop studerte Bachelor i markedsføring og salgsledelse. Her står han utenfor Nordic Choice Hotels sitt hovedkvarter på Frogner i Oslo. Foto: Høyskolen Kristiania

Studier? Nettverk? Tilfeldigheter? Det er mange ting som kan avgjøre hvordan man ender opp med en toppjobb i en stor og velkjent organisasjon.

Portrett foto av Takin som står inni ett spiral objekt.
Takin Kroop på hovedkontoret til Nordic Choice Hotels på Frogner i Oslo. Foto: Høyskolen Kristiania

For Takin Kroop var veien til drømmejobben en kombinasjon av et spennende studium og en påfølgende jobb i selskapet Fanbooster, en jobb som bød på mange kontakter. En av de kontaktene var personen som var ansvarlig for sosiale medier i en av Norges største hotellkjeder.

– Nordic Choice Hotels var en av kundene jeg jobbet veldig mye med, og ikke minst med hun som hadde den stillingen jeg har nå.

Da jeg så at hun var i ferd med å slutte, spurte jeg henne om hun trodde at dette var en stilling jeg kunne passet for.

Resten gikk så fort, forteller Takin. Resultatet ble fast jobb som Social Media Manager i Petter Stordalens hotellimperium, Nordic Choice Hotels (NCH).

Markedsføring fremfor journalistikk & PR

Stillingen ved NCHs hovedkontor i Bygdøy Allé var langt fra selvsagt for Takin. Praktisk erfaring og kontaktnettverk måtte på plass, for ikke å snakke om studievalget. Mange som jobber med innholdsproduksjon og publisering har bakgrunn fra journalistikk eller PR, men for Takin var det et annet fagfelt som fenget interessen hans:

– Jeg var i en periode der jeg aktivt prøvde å finne ut av hva det var jeg interesserte meg for, og ramlet tilfeldigvis over en bok av Philip Kotler. Det jeg leste om markedsføring, reklame og effekt fenget meg såpass at jeg valgte å gå videre med dette, forteller Takin.

Ikke lenge etter begynte han på en Bachelor i markedsføring og salgsledelse.

Praksisnære studier

Å ha erfaring fra arbeidsmarkedet før du er ferdig med studiene er noe både Høyskolen Kristiania, næringslivet og politikerne legger vekt på. Målet er at det skal være kort vei fra forelesningssal til kontorplass.

For Høyskolen Kristiania er det viktig at studentene får kjenne på hvordan det er å være i arbeidslivet når de studerer. Høyskolen har et tett samarbeid med næringslivet på flere måter. Takin dro nytte av den praksisnære undervisningen:

– For min del synes jeg det var god faglig tyngde i det vi hadde i undervisningen. Vi hadde mange caser som var knyttet til næringslivet, der vi jobbet med dagsaktuelle problemstillinger og ble tidlig introdusert til det virkelige livet, forteller han.

Jeg har en sterk følelse at det handler om å være et multi-tool.

Tips til fremtidige studenter

Takin er aktiv når det kommer til kompetansebygging.

Han har alltid ønsket å lære mer, å utfordre seg selv, enten om det er har vært å jobbe med startups, selge software-løsninger, lære seg fotografi og videoredigering på egen hånd, eller lære hvordan man jobber med PR. Han har en tanke om hva som kreves av nyutdannede studenter i dagens arbeidsmarked:

– Jeg har en sterk følelse at det handler om å være et multi-tool. Markedsføringsfaget i dag ser veldig annerledes ut enn det gjorde for 5-10 år siden. Den utviklingen vil bare fortsette i et raskere tempo, forteller han og fortsetter:

– Å prøve og feile seg frem, samt være tålmodig nok til å lære seg nye ting, tror jeg er superviktig. Om du ønsker å jobbe med sosiale medier etter endt utdanning – burde du ha god kunnskap om markedsføring og hvordan man påvirker mennesker.

 Det unge multitalentet mener også at de tekniske ferdighetene bør være på plass for en slik rolle:

– Du må også ha god kunnskap til Google Analytics, Business Manager, Facebook Ads og Photoshop (for å kunne lage og redigere egne bilder). Fotografering og video-redigering er også veldig viktig da mye av kommunikasjonen beveger seg mot å bli enda kortere, mer presist og engasjerende.

– I denne verden vil ikke et selskap kunne leve på kun tradisjonelle kanaler - så studenter som kan komplementere dem med digital kunnskap innen kommunikasjon kommer til å lykkes, avslutter Takin.