✕  Lukk søk

Fant folka sine på teknologistudiet

Teknologistudentene har et veldig godt sosialt miljø og deler mange interesser som spill og gaming. De drar til og med på The Gathering sammen.

Fire gutter sitter ved datamaskinene sine på The Gathering

The Gathering 2018. Fra venstre: Daniel Davidsen (spillprogrammering), Jan Robert Gjøstøl (E-Business), Martin Skaar (intelligente systemer) og Jon Gunnar Eidsvoll (tidligere interaksjonsdesign-student).

Studentene som studerer teknologi finner mange venner med de samme interessene når de begynner på høyskolen.

– Flere av vennene her kommer jeg nok til å ha livet ut, sier Martin Skaar. Han gikk akkurat ut med en bachelorgrad i intelligente systemer.

The Gathering

Årets sosiale høydepunkt, bortsett fra fadderuken, må være The Gathering i Vikingeskipet. Da drar mange studenter fra høyskolen sammen, noen som representanter for høyskolens stand og andre med rabatterte billetter de har fått kjøpe gjennom høyskolen.

– Folka fra skolen er jo vennene mine så det var en selvfølge at vi skulle dra på TG sammen! sier Ina Wilhelmsen.

Hun tar en Bachelor i programmering og setter stor pris på det sosiale miljøet hun har blitt en del av under studietiden.

– Jeg har veldig typiske nerde-interesser som teknologi og gaming, og det har vennene mine på studiet også. Derfor ble det naturlig å dra sammen på TG, sier hun.

Fem studenter står vedsiden av hverandre på The Gathering

The Gathering 2018. Fra venstre: Mikael Aakervik (programmering), Ina Wilhelmsen (programmering), Marius Fagerlid (intelligente systemer), Eva Dahlø (programmering) og Joakim Engevold Mikkelsen (spilldesign).

Blir bedre kjent på TG

– TG i år var veldig spennende da jeg ikke kjente noen av de andre fra høyskolen fra før, sier Joakim Engevold Mikkelsen som går Bachelor i spilldesign.

– Det var spesielt hyggelig å treffe ei fra 1. år spilldesign som også var der. Men ikke minst var det hyggelig å komme i bedre kontakt med folk fra andre studier, sier han.

– Det å dra på TG med skolen gir meg selvfølgelig en mye tryggere opplevelse, da det for eksempel alltid er noen som passer på utstyret – selv om man kanskje ikke kjenner vedkommende alt for godt. Det gir jo også en mulighet for å bli bedre kjent med de det gjelder, sier Martin.

Henger på fritiden

The Gathering er bare en gang i året, men teknologistudentene finner på mye sosialt sammen ellers også.

– Vi gjør mye sammen på fritiden, mye som omhandler spill og teknologi, sier Martin.

– Mange er med i barforeningen eller henger i baren, så vi ser hverandre mye der. Vi spiller sammen fra tid til annen, men så er vi jo på skolen hver dag så det blir også en viktig sosial arena, forteller Ina.

Hele klassen fikk et utrolig godt samhold veldig raskt.

– Vi har hatt sammenkomster som vi kalte «Beer and games», og ellers har noen tatt initiativet til å stelle i stand fester mellom klassene, forteller Joakim.

– Vi har også såkalte «game jams». Der skal man lage et spill med et tema i løpet av så og så lang tid, gjerne over en helg. Dette har vært utrolig interessante prosjekter hvor man på mange måter bare må gå for den ‘første og beste idéen’ man har.

Mange studenter sitter med hver sin laptop og lager spill

Game jam på campus Vulkan.

Godt samhold i en fei

Ina synes at det å starte på høyskolen var veldig spennende. Men det var også litt skummelt fordi hun nettopp hadde flyttet til Oslo og ikke kjente noen i byen.

– På torsdagen før fadderuka ble jeg invitert av KIT til hyggekveld med pizza for alle jentene på teknologi. Der ble jeg kjent med en del som også skulle starte på første året. Jeg er kjempeglad for at jeg fikk den muligheten til en liten snikstart. Da var det ikke så skummelt å møte opp på første dag! sier Ina.

– Det å starte på skolen var spennende og noe nervøsitet fulgte selvfølgelig med, som det gjør ellers når man kaster seg ut i noe nytt. Men miljøet er veldig aksepterende, og du blir fort kjent med mange hyggelige mennesker hvis du bare legger inn et minimum for å få det til, sier Martin.

– Hele klassen fikk et utrolig godt samhold veldig raskt, sier Joakim.

Fadderuka

– Jeg hadde en helt utrolig bra fadderuke som igjen gjorde at det ikke ble så skummelt på første skoledag. Jeg har fortsatt kontakt med mange av de i faddergruppa mi, også de som ikke studerer teknologi, forteller Ina.

– Under fadderuka møtte jeg de som endte opp med å bli bestevennene mine i dag. Jeg tar studiet mitt seriøst, det var også slik jeg fant studiekameratene mine fra faddergruppa allerede den første kvelden. Så planla vi at vi skulle være studiekamerater og skulle pushe hverandre til å gjøre det best mulig, sier hun.

– I tillegg var jeg veldig spent på det faglige nivået. Jeg lurte på om de som startet samtidig med meg kunne veldig mye mer enn meg. Jeg var litt bekymret for at vi skulle starte på et nivå på programmeringen som gikk over hodet på meg.

Jeg føler kanskje at mange jenter synes teknologi er veldig interessant, men at de ikke har troa på seg selv til å satse.

– Men det gikk veldig bra. Vi starta på nybegynnernivå og det var veilederne der til å hjelpe oss om det var noe vi lurte på, forteller hun.

Jenter med Fadder-tskjorte holder opp lapper for å finne faddegruppene sine

Fadderuka 2017

Jenter – se hit!

– Det hadde vært kult om flere jenter starter på programmering. Men det som er gøy med at vi er så få jenter er at alle jentene kjenner hverandre, sier Ina.

Jenter som kan programmering er ettertraktet i arbeidsmarkedet.

– Jeg føler kanskje at mange jenter synes det er veldig interessant, men at de ikke har troa på seg selv til å satse – men de har like godt utgangspunkt som gutta. Det er en gjeng med jenter på trinnet mitt som pleier å sitte sammen og de er ultraflinke!

– I tillegg er jo jenter som kan programmering ettertraktet i arbeidsmarkedet.

Spillinteressen knytter klassen sammen

Joakim tar en Bachelor i spilldesignWesterdals institutt for film og media, og kan bekrefte at det gode studiemiljøet gjelder på studiet hans også.

– I klassen min er det et utrolig godt samhold, og vi har blitt kjent med både klassene over og under oss. Lærere blir stadig overrasket over hvor tett knyttet sammen vi i klassen er.

– Jeg har definitivt møtt likesinnede på studiet, og spesielt da folk med samme interesser. Man studerer jo ikke spilldesign uten en lidenskap for spill. Det er en grunn til at samholdet i klassen er så sterkt, mener han.

Studenter sitter i en grupperom

Joakim og klassekameratene. Foto: @hannaloof

To nerd or not to nerd

Mange som studerer teknologiske fag og interesserer seg for spill og gaming blir regnet som nerder. Og det har de som regel ikke noe imot.

– Nerd for meg er et kompliment, da jeg ser på det som en som kan mye mer enn gjennomsnittet. Jeg ser også på det som en trygg person, sier Martin.

– For meg betyr nerd egentlig en som bryr seg over gjennomsnittlig mye om teknologi, dataspill, programmering og sånne ting! mener Ina.

– Noe som er chill med teknologi er jo at nesten alle som går der er nerder – i forskjellig grad. Så i pausene til forelesningene så snakker vi gjerne om nerdeting, også er det kanskje noen som overhører deg og blir med i samtalen, forteller hun.

– Det å være nerd for meg er egentlig veldig enkelt. Du har en lidenskap så stor for noe, at du kan masse om det og digger å lære mer om det. Så ja, man kan være data- og spillnerd, men man kan også være fotballnerd, mener Joakim.