✕  Lukk søk

Tidligere student arrangerte prestisjefull mote- og kunstfestival

Emil Stedje Heggestad (23) er tidligere student på Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring. Slik brukte den tidligere studenten erfaring fra skolebenken i anerkjent mote- og kunstfestival på Aker Brygge.

Kunst fra COLLECTIVE OSLO FASHION ART FESTIVAL. Her ser man et objekt som kan minne som en ipad som har ulikt mønster på seg. På veggene er det nyanser av lilla lys.

Navn: Emil Stedje Heggestad

Studerte: Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring

Jobber som: Deputy Director under Collective Oslo Fashion Art Festival, ansatt i Collective AS

Hvert år i oktober, arrangeres Collective Oslo Fashion Art Festival, der den nye grensen av motekunst, som inkorporerer digitale medier, utforskes. Festivalen er en 3-dagers mote- og kunstfestival med utstillinger, talks, pop-up-arrangementer og konserter på Aker Brygge, Nasjonalmuseets Mellomstasjonen og langs havneområdet i Oslo sentrum.

Emil Stedje Heggestad står foran en folkemengde med en mikrofon i hånden. Man ser tre jenter som publikummere. De følger oppmerksomt med.
En reporter står fremoverlent med et bredt smil og intervjuer en gutt som har på seg en stripete skjorte med skalla hodeskalle og mørkt halvlangt skjegg. Foran kamera står en gutt med Nike-sekk og sort collegegenser med glattbarbert hode- Ved siden står en annen jente med sort halvlangt hår og en veske over skulderen.
Emil Stedje Heggestad står forran et lerret med en mikrofon i hånden og holder brief. Han har på seg en baggy t-skjorte.
Emil står inne i en folkemengde og smiler. Man ser ryggen til tre personer iført sort jakke og Emil i fokus. Han har glattbarbert hode og en stripete skjorte på seg.
Emil Stedje Heggestad holder åpningstalen til TALKS-programmet til festivalen.
Det er for tredje gang Emil er med å arrangere Collective Oslo Fashion Art Festival.
Emil jobber som Deputy Director under festivalen.
Emil under pre-opening av utstillingene for deres hovedsponsorer.

Fra skolebenken til kunstfestival

Emil forteller at det hele startet 2. året på bachelorgraden. En venninne tipset han om at festivalen trengte frivillige assistenter.

— Jeg grep sjansen og jobbet med festivalen i 2016, under innspurt og avvikling. Da ble jeg godt kjent med både Hilde og Rita Larsen (tidligere CEO red.anm). Dette ga meg muligheten til å også bli med i 2017. Denne gangen med en enda større rolle som Venue Manager.

For Emil ble det et enkelt valg da studentene skulle ut i praksis på nyåret i 2018.

— Det var en selvfølge for meg å velge Collective, og bruke festivalen som case for bacheloroppgaven. Bonusen var at jeg endte opp med å jobbe fulltid hos Collective etter praksisperioden jeg hadde hos dem.

Om du først får foten innenfor, går det ofte greit derfra.

Utstilling av boards på Aker Brygge er rigga opp etter hverandre langs bryggekanten. På plakatene er diverse forskjellig informasjon. Boardsene med plakatene inni seg er sorte.

Økende interesse

Festivalen er beskrevet av motemagasinet 10 Magazine som «All about being challenged, provoked, and pleasantly surprised». I 2017 hadde festivalen 23.000 besøkende, og en digital rekkevidde på 7 millioner mennesker.

Festivalen har hatt stor suksess med det yngre publikummet i Oslo, og Collective AS ser en økt interesse for både mote og kunst fusjonert sammen.

Sammen med Hilde Pettersen Reljin som Director har Emil drevet årets festival. Arbeidet består av alt fra finansiering og sponsorarbeid til prosjektledelse, research, booking, markedsføring og kuratering til selve produksjonen under festivalen.

Bildet viser et åpent rom med speil på veggene. Veggene er vinduer som viser ut mot landskap på Aker Brygge. I rommet er det lamper i taket, og det står tre hvite stoler plassert i en halvsirkel i høyre hjørne. Gulvet er laget av mur i en mørkeblå farge.

Emil beskriver arbeidet som krevende, men veldig gøy der han får en bred erfaring.

— Du er litt alt-mulig-mann slik som mange gründere er. Du får erfaring i litt av hvert i og med at Collective gjør andre produksjoner som for eksempel markedsføringskampanjer og events.

I år fikk festivalen besøk fra hele verden med verk og talks fra Extraweg, Nate Walton, Sharna Osborne, Maria Pasenau, Kit Wan, Edda Gimnes, Berglind Rögnvaldsdóttir, Bendik Giske, Eirik Lyster, Adrian Platkovsky, Just Loomis og Dusan Reljin.

En mann står oppå et platå og spiller saxofon. Han har hvitt blondt hår og har på seg en rød bukse med skinnlapper i sølv over knærne. I bakgrunnen er tær lyst opp i forskjellige farger som blå og lilla.
Bildet er av et tak som har to prosjektorbilder av et maleri/kunstverk i taket. På veggen rett under taket henger et fotografi av et menneske som holder en klynge med andre mennesker i armen.
To gutter sitter på en benk inne på Aker Brygge i mørket. Blitzen på kameraet fanger opp de to guttene og gjør de tydelige. Den ene er kledd i hvitt og lyse farger og har blondt hår, mens den andre har sort hår, cardigan og en lys bukse.
Kunst fra COLLECTIVE OSLO FASHION ART FESTIVAL. Her ser man et objekt som kan minne som en ipad som har ulikt mønster på seg. På veggene er det nyanser av lilla lys.
En gutt og en jente står og poserer ved siden av hverandre og smiler til kamera. I bakgrunn er en døråpning med en hvitvegg rundt. På veggen til høyre for de kan det skimtes 4 kunstverk med ansikter av personer. Veggen er lyst opp i en rosa og lillatone.
To gutter står ved siden av hverandre. Den ene har kort blondt krøllete hår og den andre har lengre mørkt krøllete hår. Han med mørkt hår har på seg en hvit og grønn caps med en lang kåpe og converse med grønt glitter på. Han andre har en fannypack og rutete bukser med rød genser.
Bilde av en scenerigg som har et neonskilt i lilla farge. På skiltet står det "Create a better tomorrow, tonight". Rundt scenen er det massevis av mennesker som mingler med hverandre.
Tre gutter står ved siden av hverandre i et rom som er dekket med neonlilla lys. På veggen er det tagging. Den ene gutten har på seg en olajakke og har blondt hår og midtskill. Den andre gutten har på seg en teddyjakke med smale briller med blått glass og siste person har på seg en sort jakke med smale briller med rødt glass.
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap
Foto: Mari Torvanger Knap

Samarbeid med studenter

Under Collective Oslo Fashion Art Festival benyttes ulik arbeidskraft for å få arrangementet til å falle på plass. I festivalen er nemlig flere studenter fra Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring involvert.

Emil forteller at han er meget imponert over studentenes drivkraft, og kjenner seg igjen fra tiden han selv var involvert i festivalen som student.

— Når det gjelder oppgaver som produksjon og rigging er studentene på prosjektledelse vanskelig å overgå. Helt siden 2016 har vi fått med oss flere og flere studenter fra Høyskolen Kristiania i teamet vårt.

Emil anbefaler studenter til å ta kontakt med bedrifter og forhøre seg om internship, selv om det ikke nødvendigvis er en del av studiemodellen.

— Min tanke er at de fleste bedrifter ser på studenter som ivrige og lærevillige, også som personer som kan tilføre ny kompetanse til bedriften. Bruk student-tittelen for det den er verdt!