✕  Lukk søk

Usikker på hva du skal bli?

Dette er studiet Kongen trekker frem i nyttårstalen.

Trond blindheim sitter på kontoret sitt i Prinsens gate i Oslo

ENGASJERT REKTOR: Trond Blindheim er stolt av å være rektor på en skole der gode forelesere, godt fagmiljø og morsomt sosialt miljø er suksessfaktorer.

Han er rektor ved Norges største utdanningsinstitusjon for markedsføringsfag, og har vært det i nesten 12 år. I sin tid på rektors kontor har skolen både est ut og byttet navn. – Vi var gode før, men nå har vi blitt enda bedre, sier Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania.

Markedsføringsfag er fortsatt Høyskolen Kristianias største merkevare.

Markedshøyskolen var i mange år et etablert navn på Norges største utdanningsinstitusjon for markedsføring, men da høyskolen fusjonerte med Norges Kreative Høyskole, Norges Helsehøyskole og NKS Nettstudier for få år siden, ble det navnebytte. Markedsføringsfag er likevel fortsatt Høyskolen Kristianias største merkevare. Det passer bra, for rektor Blindheim er lidenskapelig opptatt av faget, og jobber hardt for at markedsstudiene skal være så oppdaterte som mulig.

– Er det en ting vi er nådeløse på, så er det at studietilbud skal utvikles sammen med bransjene vi utdanner for. Et riktig og nyttig studietilbud handler om å lytte til det profesjonelle bransjefolk sier. Her har vi lykkes, og det skulle bare mangle, sier Blindheim.

– Både Kongen og statsministeren er opptatt av markedsføring

Markedsføring har blitt enda viktigere enn det var før, sier rektoren, og han vet hva han snakker om. Trond Blindheim har skrevet en rekke bøker om markedsføring. Han har ti års erfaring fra reklame- og mediebransjen, som tekstforfatter, kreativ leder og direktør. Og han er en ivrig foredragsholder. Ikke så rart det heller. Blindheim liker å prate.

– Markedsføring har nærmest blitt en allmennutdanning. Politiske partier, bistandsorganisasjoner, bank, finans og til og med høyskoler må markedsføre seg. Når alt blir likere og likere, blir det viktig å få frem forskjellene. Hvordan skal man gjøre det? Jo, man må markedsføre seg på en god måte, sier Blindheim.

Markedsføring er den perfekte utdannelse for alle som ønsker en jobb i næringslivet. Så godt som hver fjerde stilling som utlyses handler om markedsføring og salg.

– Dette er et springbrett til næringslivet. Alle markedsfører seg på en eller annen måte. Ønsket om å eie, ha og få folk til å kjøpe noe de ellers ikke vil ha kjøpt driver bedriftene. Markedsføring kommer inn over alt, sier Blindheim.

Les også: Bedriftene tørster etter ny kompetanse innen markedsføring

Til og med Kongen og statsministeren er brennende opptatt av markedsføring, forteller en begeistret Blindheim.

– Markedsføring- og innovasjonsfaget er de eneste fagene jeg har hørt at Kongen og statsministeren har nevnt i sine nyttårstaler, når de snakker om at Norge må bli flinkere til å selge norske produkter og tjenester til resten av verden, og at vi må bli enda flinkere på innovasjon og produktutvikling, sier rektoren.

Hovedkontorene til mange av de store merkevarebedriftene rett utenfor døra.

Skolen ligger midt i gryta – tett på makta

Høyskolen Kristiania har flere campuser i Oslo sentrum. Den største campusen, og instituttet for markedsføringsfagene, ligger midt i Oslo-gryta. Et steinkast fra Karl Johan.

– Vi har en verdifull nærhet til makten, både til Stortinget og regjeringen. I tillegg ligger hovedkontorene til mange av de store merkevarebedriftene rett utenfor døra her. Det er en stor fordel for oss, sier Blindheim.

Konkurransefortrinnet han snakker om er tilgangen på gode gjesteforelesere. Blindheim er opptatt av at foreleserne som kommer til skolen skal være relevante.

–  Vår beliggenhet midt i byen gjør at folk i mektige posisjoner i politikken og fra store bedrifter enklere kan stikke innom å ta en gjesteforelesning, sier Blindheim.