I dette valgemnet samarbeider studentene med animatørene Kajsa Næss og Cathinka Tandberg fra Mikrofilm, som er et av Norges ledende animasjonsselskap med vinner av en Oscar på CVen. I år var studenter fra alle avdelinger samlet, og kom blant annet fra intelligente systemer, Art Direction, spilldesign og maske- og hårdesign. Studentene får et innblikk i:

  • Hva animasjon er
  • Historikk
  • Animasjonsfilmens styrker og svakheter
  • Idéer om hvordan du kan bruke det i andre formater
  • Stop motion og kamera som verktøy

Du kan se alle animasjonsfilmene fra valgemnet i vårsemesteret 2017 nederst i saken. Gruppene ble satt sammen fra forskjellige studieprogram, tre i hver gruppe.

– Ved å blande studentene i grupper tror jeg at vi oppnådde noe unikt og lærerikt for alle. Alle hadde forskjellig kunnskap og erfaring fra å jobbe med dette, som jeg tror var nyttig for alle. Studenter fra ulike studieprogram har ulik innstilling og utgangspunkt som er inspirerende og lærerikt for oss som underviser også, forteller emneansvarlig Frode.

Fjellet som ville til Finland

Gruppen bak filmen «Fjellet som vil» besto av Mari Hole fra Grafisk design, Joachim Jorddal fra Lyddesign og Ingvild Baltzersen fra Interaktivt design. Filmens historie bygger på Kåfjord kommunes forslag fra 2016, om å gi Finland en bit av Norge i jubileumsgave; En fjelltopp som ville blitt den høyeste i Finland!

– Jeg er en stor fan av learning by doing, så dette passet meg bra. Vi fikk god oppfølging underveis, og vi fikk «tilgang» til både animatører fra mikrofilm og fotograf. Gruppen min var veldig hyggelig og arbeidsom også, så vi hadde det morsomt sammen. Sammen var vi skammelig ressurssterke, sier Ingvild. 

– Vi har jo lært at stop motion fremfor alt er en tålmodighetsprøve. Jeg syns det var spesielt interessant hvor minimal bevegelse som skal til før en karakter får liv. Fra bilde til bilde kunne en millimeters bevegelse være nok til å gi karakteren vår en helt annen mimikk. Jeg tror dette gav oss stor allsidighet som gruppe, og alle kunne bidra med forskjellige utgangspunkt for tolking av oppgaven og inspirasjon underveis i prosessen, forteller Mari. Alle tre er enige om at det har vært spennende å jobbe tverrfaglig på valgemnet, med studenter fra ulike bakgrunner.

– Det har vært fint å spleises med folk fra andre linjer som har en annen innfallsvinkel og forskjellige styrker for å løse oppgaven. Det var god stemning i animasjonsstudio, og alle var svært behjelpelige med å dele kunnskap og erfaringer. For meg som studerer Lyddesign var det spesielt gøy å kunne skape sitt eget lydunivers helt fra bunnen av, og gi liv og personlighet til karakterene gjennom lyd. Fordi karakterene i filmen er fjell i bevegelse, er det ikke bare å gå i et lydarkiv og finne lyder, man blir nødt til å leke seg frem til de riktige lydene, sier Joachim.

– Jeg er veldig fornøyd med valgfaget, og spesielt som tverrfaglig prosjekt. Hvis man liker å jobbe tett på andre mennesker, og interesserer seg for animasjonsfilmer, vil man nok like dette valgfaget. Det krever mye planlegging og tid, men resultatene er verdt det, sier Mari.

Se resten av filmene her

A dissapointing day in Geir Miige´s life

 Filmen er laget av Mariann Husvik, Lasse Johansen, Martin W. Figenschau og Tanita Aaram.

Eplet

Bent

Filmen er laget av Hanne Almquist, Ola Norum Schanke og Vetle Wigdel.

Know your limits

 Filmen er laget av Marius Seierstad Vold, Niclas Wicksell Bakke og Ahmed Muhammad.

Roboten som ikke fikk innpass

 Filmen er laget av Leona Snellman, Sindre Prestby og Gunnar H. Bø.

Historien om Helmer

Filmen er laget av Emma Øberg, Linn Cecilie Kristensen, Fredrik Cook og Jonas Blix.