Himkok-ansatte sitter i et auditorium og gjennomgår mapper med studentenes designløsninger.
Himkok ser gjennom oppgaveløsningene til interiørstudentene

Fagskolestudiet interiør gjennomfører hvert år en byråkonkurranse. Der opptrer studentene som profesjonelle aktører gjennom flere uker, og legger fram et ferdig produkt for kunden tilslutt. I år likte en av oppdragsgiverne alle bidragene de fikk inn. Da var det ekstra inspirerende at kunden selv står bak en av verdens 50 beste barer.

Boris Miller

– Studentene ble delt inn i fiktive byråer og jobbet med ekte kunder, hvor de realiserte ekte prosjekter. I år hadde vi flere store samarbeidspartnere med. Blant annet et showroom i Amsterdam, for Norwegian Rooms og et nytt konsept for et utested, hvor kunden driver steder som Crow Bar og Himkok, baren som nylig ble kåret til en av verdens 50 beste.

– Slike prosjekter setter studentene våre veldig stor pris på. Dette er reelle oppdrag som selv etablerte interiørarkitekter bare kan drømme om. Så derfor er dette meget stort både for skolen og studenter, forteller hovedlærer på interiørstudiet i Oslo, Boris Miller.

Kult! Hva er dine egne kommentarer til det som ble levert inn?

– Studentene har vist faglig modenhet, som man gjerne først kan forvente å se hos etablerte interiørdesignere. Det er meget gledelig! Utover funksjonelle og estetiske kvaliteter, viser oppgavene en vesentlig ting som er nøkkelen til en vellykket interiørløsning: kundeforståelse. – Alle bidragene viser at våre studenter kan tolke kundens behov, og ut i fra den forståelsen levere et optimalt produkt i form av gode interiørløsninger. 

Hvorfor valgte dere denne kunden?

– Jeg var selv med på å tegne prosjektet for denne kunden, som ble kåret til en av de beste barene i verden i 2016. Derfor var det ekstra gledelig for meg at mine studenter skulle fortsette å jobbe med noe som har blitt så stort.

– Uansett kunden eller prosjektet er det viktig for studenter og deres utvikling at de har oppgaver som disse hvor de forholder seg til reelle kunder og opplever virkeligheten på nært hold. Dette er den beste læremåten.

Så dere noen «tendenser» i bidragene. Ting som gikk igjen i besvarelsene?

– Studentene fokuserte på å levere løsninger som vil fungere for kunden. Det er dette som skiller profesjonelle fra amatører. Materialene, overflatene og innredningen de kombinerte skal ikke være det siste fra trendbildet, men en samlet løsning som vil fungere for brukeren og kunden i lang tid.

– På denne måten følger ikke våre interiørstudenter «tendenser» i tiden, men er heller med på å skape dem.

En av designløsningene studentene presenterte for Himkok er en koffert.
Himkok-ansatte tar studentenes designløsning i nærmere øyensyn mens studentene forklarer valgene sine.