✕  Lukk søk

Vinnerne 2019: Eyvind og Oskar skal representere Norge i Nederland

Hvert år arrangeres salgskonkurransen European Sales Competition for studenter over hele Europa. Årets to utvalgte fra Norge forteller hva de tror må til for å lykkes med salgskarrieren.

— For å lykkes som selger i dagens marked er det aller viktigste at du er lærevillig og tilpasningsdyktig. Verden har aldri utviklet seg raskere enn den gjør i dag. Det stiller ekstra høye krav til selgeres evne til å holde seg oppdatert og tilpasse seg omgivelsene, forteller Eyvind Lier, som studerer Bachelor i Markedsføring og salgsledelse. 

Etter uker med workshops og forberedelser har han og Oskar Farestveit blitt kåret til å delta som Norges representanter til European Sales Competition, en storslått konkurranse som i år avholdes i Nederland 22-23. mai.

Her vil de konkurrere mot tilsvarende talenter fra utdanningsinstitusjoner over hele Europa.

Eyvind Lier (21) er en av årets deltakere til ESC 2019 og setter pris på at Høyskolen Kristiania som eneste norske høyskole lar studentene sine delta i den internasjonale salgskonkurransen.

Verden har aldri utviklet seg raskere enn den gjør i dag.

De unge talentene utmerket seg i den norske finalen som ble avholdt på Høyskolen Kristiania i Oslo, på campus Kvadraturen. Dommere fra DnB, SAS og Oracle var alle enige om at Eyvind og Oskar skulle representere Norge i Nederland.

Studentene er selvfølgelig lykkelige over å få muligheten:

— Jeg synes det er fantastisk at vi som studenter på markedsføring får tilgang på dette tilbudet. Men jeg som mange andre var i tvil om jeg skulle benytte meg av det, i frykt for at tiden ikke skulle strekke til for alt annet som må gjøres i forhold til studie og jobb, forteller Eyvind og fortsetter:

— Men helt ærlig; Hvor mange av oss har ikke 10-15 timer av Netflix, sosiale medier eller sladder på biblioteket som vi heller kunne byttet i litt gratis salgstrening?

Stor mulighet for høyskolens markedsføringsstudenter

Å kunne vise til praktisk erfaring når man skal ut å søke jobb er gull verdt. Å vinne en europeisk salgskonkurranse før studietiden er over er kanskje noe av det beste en markedsføringsstudent kan få til.

Oskar Farestveit (25) gleder seg stort til å representere Norge i ESC 2019.

Å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjoner og næringsliv er noe Høyskolen Kristiania legger stor vekt på. Salgskonkurranser hvor studentene på markedsføring får vise seg frem og knytte kontakter med næringslivet vil kunne by på store fortrinn etter endte studier.

Salg handler om å hjelpe.

Oskar Farestveit setter stor pris på muligheten til å få kontakter i næringslivet før studiet er ferdig:

— Jeg er utrolig glad og takknemlig for at høyskolen har lagt opp til et slikt tilbud for oss. Det er en unik mulighet til å utfordre seg selv, utvikle seg personlig og på det profesjonelle plan. Dette vil hjelpe deg i jakten på drømmejobben, sier han.

Samtidig skulle begge vinnerne ønske at flere høyskoler og universiteter i Norge satset på noe tilsvarende:

— Jeg skulle gjerne sett at flere høyskoler kunne se verdien av å gi studentene en slik mulighet til å knytte sammen teori og praksis innenfor så profesjonelle rammer. Det er vanskelig for oss studenter å forstå den fulle verdien av et slikt tilbud før vi selv har deltatt, forteller Eyvind.

Han får støtte i dette fra Oskar:

— Salg handler om å hjelpe. Å jobbe hardt for å forstå de potensielle kundene du møter og hvilken utfordringer de står ovenfor, før du bidrar til å løse dem i samarbeid med kunden, sier Oskar, og mener det er dumt at ikke flere utdanningsinstitusjoner satser på slike konkurranser.

– Det burde være en no-brainer for enhver høyskole med en visjon om å ruste studentene sine best mulig for den jobben de skal ut å gjøre etter endt studie, følger Eyvind opp.

Les også: Slik gir Høyskolen Kristiania studentene et forsprang på arbeidsmarkedet

Fra Oslo til Nederland. 22. mai går reisen til ESC 2019 for Oskar og Eyvind.

Støttes av næringslivet og EU

Under årets nasjonale finale i Oslo fikk studentene i oppgave å selge selskapet Oracle som produkt til en kunde, i dette tilfellet DnB. Dommerpanelet bestod av representater fra flere selskaper, SAS inkludert, samt fagledere fra Høyskolen Kristiania.

En av årets dommere i den nasjonale delen av salgskonkurransen er gjesteforeleser og salgssjef i SAS, Bitten Stahl.

— Når vi ansetter nye i SAS ser vi selvfølgelig etter gode tekniske kvalifikasjoner, men de personlige egenskapene er kjempeviktige, forteller hun, og viser til at man både må vise oppriktig engasjement for det produktet man skal selge og være glad i mennesker for å oppnå suksess.

Det krever mye å stå foran et dommerpanel.

Hun var svært imponert over nivået på HK-studentene som deltok i årets konkurranse:

– Jeg synes nivået på deltakerne er langt over forventningene. Det å tørre å stille opp på en slik konkurranse krever mye mot. Det krever mye å stå foran et dommerpanel og selge på toppnivå. Årets deltakere er godt trente, de har hørt på det de har lært og har gjort en kjempeinnsats.

At deltakerne stilte med høye nivåer av kompetanse var alle dommerne enige i, og til slutt ble det altså Eyvind og Oskar som stakk av med seieren.

European Sales Competition ESC ble startet i 2015 med støtte fra EU. Målet er å styrke interessen for salg ovenfor studenter i Europa.

2019 er det 6. året på rad konkurransen avholdes.

Samtlige norske deltakere av ESC 2019 sammen med representanter fra Høyskolen Kristiania, SAS, DnB og Oracle.

Aktuelt