✕  Lukk søk
Westerdals institutt for kommunikasjon og design

Erik Lerdahl

studio041016_0001_img_9450

Professor

Emneansvarlig for kreative metoder og prosesser

920 95 670

Bakgrunn

Erik Lerdahl er professor ved Høyskolen Kristiania og har ansvaret for faget Kreativitet: perspektiver, metoder og prosesser. Hans forskningsinteresser er knyttet til kreativitet, kreative metoder og innovasjonsprosesser, design tenkning, tjenestedesign, fremtidsscenarier, møteledelse og digitalisering av samhandlingsprosesser. Han fullførte sin doktorgradsavhandling ved NTNU i 2001 med tittelen “Staging for creative collaboration in design teams. Models, tools and methods.”

Erik har utgitt en rekke bøker, inkludert fagbøkene Slagkraft, håndbok i idéutvikling (2007), Slagkraftige møter (2015) og Nyskapning, arbeidsbok i kreative metoder (2017). Slagkraft boka er blitt en bestselger og brukes som pensum på mange utdanninger i Norge og Danmark. Den holder på å bli oversatt til engelsk.

Han driver sitt eget konsulentselskap Slagkraft, og har ledet mange innovasjonsprosjekter for industrien. Han har også arbeidet med forbedring av møtekultur i organisasjoner. Han har ledet mange scenarioprosjekter for blant annet matindustrien, havbruksnæringen, sykehussektoren, næringsklynger og bytutvikling, der han selv har skrevet rapportene.

Han har også utgitt flere aforismebøker, som består av korte og treffende tankeord rundt tema som kreativitet og samhandling. Den siste boken er kalt «Ord til øyeblikket» (2018) og består av aforismer som «Grenser som er utydelige blir farlige snubletråder», «Bryterne til lyset står i mørket». Han har illustrert et par av sine egne bøker. Han er en aktiv sanger, med spesialisering på franske chanson og sangimprovisasjoner. Han har gitt ut egen CD med til dels selvkomponerte sanger.

For mer info: www.slagkraft.no

Arbeidserfaring

Professor
Høyskolen Kristiania
2012-nåværende

Daglig leder
Slagkraft AS
2007-nåværende

Innovasjonsleder
Måltidets Hus, Stavanger
2007-2011

Førsteamanuensis II
NTNU, Institutt for produktdesign
2004-2005

Førsteamanuensis
Kunsthøgskolen i Oslo. Designmetodikk
2003-2008

Forskningsadjunkt
Mads Clausen Institutt for Produkt innovation, Syddansk Universitet
2001-2002

Doktorstipendiat
NTNU, Institutt for produktdesign
1997-2001

Utdanning

PhD i kreativitet og innovasjonsmetodikk
NTNU, Institutt for produktdesign
1997-2001

Hovedfag i biofysikk
NTNU
1987-1993

Musikk grunnfag
NTNU
1989-1990

Forskningsinteresse

  • Kreativitet, kreative metoder og innovasjonsprosesser
  • Design tenkning og tjenestedesign
  • Fremtidsscenarier og scenariometodikk
  • Møteledelse og samhandling i møter
  • Digitalisering av samhandlingsprosesser

Utvalgte utgivelser (bøker)

  • Lerdahl, E., 2018. Ord til øyeblikket. Jæren forlag
  • Lerdahl, E., 2017. Nyskapning, arbeidsbok i kreative metoder. Gyldendal Akademisk
  • Lerdahl, E., 2015. Slagkraftige møter, Større engasjement og bedre resultater. Fagbokforlaget
  • Lerdahl, E., 2007. Slagkraft, håndbok i idéutvikling. Gyldendal Akademisk
  • Lerdahl, E, 2003. Å sveve med bena på bakken. Aschehoug forlag
  • Lerdahl, E., 2001. Kunsten å overrumple seg selv. Aschehoug forlag
  • Lerdahl, E., 2001. Staging for creative collaboration in design teams. Models, tools and methods. NTNU, Institutt for Produktdesign

10 utvalgte kronikker