✕  Lukk søk
Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon

Lene Pettersen

Førsteamanuensis

Bakgrunn

Lene er utdannet sosialantropolog fra Blindern (2000) med doktorgrad i strategi ved Handelshøyskolen BI (2015). Hun er ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon. Lene underviser, veileder og forsker på temaer knyttet til teknologi, digitalisering, delingsøkonomi, digital økonomien, kunstig intelligens, forretningsmodellinnovasjon, strategi, intern kommunikasjon, sosiale medier i organisasjoner og i det offentlige landskapet, personvern, med mer.

Lene har også studert hypermedia og sosiologi fra UiO, samt film- og medievitenskap fra Universitetet i København. Hun jobbet i ti år med kommunikasjon, teknologi, strategi og organisasjonsutvikling i staten og konsulentbransjen før hun tok doktorgraden.

Tidligere jobbet Lene blant annet hos Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology som førsteamanuensis og programansvarlig for BA programmet Strategi og PR. Siden 2012 har hun forelest i Digital kommunikasjonsledelse ved BI. Forøvrig er hun styremedlem i Senter for tverrfaglig medieforskning (STM).

Arbeidserfaring

  • Førsteamanuensis
    Høyskolen Kristiania
    2018 – Nåværende
  • Assistant professor at the Department of Media and Communication (IMK)
    University of Oslo
    2017 – 2018
  • Senior researcher 
    Consumption Research Norway (SIFO) part of Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA)
    I researched on the sharing economy, rating systems and universal design in digital services
    2016 – 2017
  • Førsteamanuensis og programansvarlig for BA Strategi og PR 
    Westerdals Oslo ACT
    2015 – 2016
  • Member of the board of the Centre for Interdisciplinary Media Research (STM) that unite media scholars in the nordic countries
    January to the end of May 2017 she acted as the boardperson
    2015 – Nåværende
  • Foreleser i Digital Communication Management
    BI
    2012 – Nåværende
  • Consultant (Conceptdeveloper, interaction designer, information architect, project manager and more)
    IT consultancy company Bouvet
    2007 – 2011
  • Strategic communication advisor (PR and marketing, internal and external communication and more)
    Statped

Utdanning