Dag Erling Jensen står i trappa på høyskolen Kristiania, han er faglansvarlig på fagskoleutdanningen spilldesign

Dag Erling fikk sin første jobb innen spill i Funcom i 2004 på Age of Conan hvor han startet som World Designer. Senere ble han Gameplay designer og endte opp som Systemdesigner. Etter Funcom jobbet han i Explogy, et multimediabyrå som jobbet med museer og vitensentere. Nå er han tilbake til det han virkelig brenner for: spill. Ved siden av å være faglig studieleder jobber Dag Erling med sitt eget firma, Process, som har gitt ut et spill og skal gi ut sitt neste om kort tid.

Hva handler fagskoleutdanningen i spillutvikling om?

– Spillutvikling handler om kunsten å ta en idé til et ferdig produkt som kan gis ut. Det betyr at vi kommer til å ha praktiske oppgaver hvor teori brukes som en solid grunnmur til konkrete ideer. Disse ideene får så komme til liv gjennom forskjellige arbeidsprosesser og verktøy som læres bort.

Til slutt kommer du til å sitte med spill som fungerer.

Hvorfor skal man velge en utdanning innen dette feltet?

– Det er en utdanning som vil lære deg det du trenger for å enten jobbe videre med spill. Utdanningen gir deg også en solid plattform hvis du ønsker å studere videre innenfor fagfeltet. Det er også verdt å nevne at det er en voksende bransje her i Norge og vi har fortsatt mye plass å gro på.

Dag Erling Jensen har vært foreleser på Høyskolen Kristiania i mange år, og blir nå fagansvarlig på fagskoleutdanningen Spilldesign.
Dag Erling Jensen har vært foreleser på Høyskolen Kristiania i mange år, og blir nå fagansvarlig på fagskoleutdanningen Spilldesign.

Hva slags mennesker passer utdanningen for?

– Veldig kort så passer den for de som ønsker å lære spill. Men for å sette det litt mer på spissen så er det for de som lurer på hvordan spill fungerer. Hvis du allerede har begynt å leke litt med en motor som GameMaker eller Unity, eventuelt laget mods til spill, er du allerede godt på vei. Men studiet er laget for alle så det er ikke en nødvendighet.

Hva vil denne utdanningen gi av arbeidsmuligheter for studenten?

– Det er alltid skummelt å love jobb til alle. Men som nevnt tidligere så er bransjen i vekst her i Norge, både innenfor spillstudioer og andre byråer som trenger lignende kompetanse. Derfor tror vi at det kommer til komme flere og flere muligheter til å kunne jobbe enten med spill direkte, eller spillrelaterte produkter med denne utdanningen.

Dette er en nytt studium, hva er målet for studentene?

Vi ønsker å legge til rette for at alle studentene skal få utnyttet sitt potensiale til å lære av oss, hverandre og seg selv.

– Vi ønsker også at studentene starter veldig tidlig å lage egne spill slik at de har en portefølje med små spill når de er ferdig.

Hvilket emne gleder du deg mest til å undervise i og hvorfor?

– Som systemdesigner gleder jeg meg så klart mest til dette. Jeg gleder meg også til selve prosessen - å se at studentene mestere å ta  en diffus idé til et konkret og forståelig spill.