✕  Lukk søk

PR, podcast og Paradise hotel

Studentene på PR og kommunikasjon har lært hvordan lage podcast fra pod-eksperten Robert Shaw! Anders og Rebekka laget podcast på sparket, hør selv hvordan resultatet ble nedenfor.

PR, podcast og Paradise hotel

Podcast som PR

Podcast er et relativt nytt verktøy til bruk for PR, men dagens nye mediebilde og medievaner gjør at dette er et spennende verktøy for å nå ulike målgrupper. Dagens medielandskap er preget av virale effekter. Vi har muligheten å spre og dele innhold til mange mennesker på kort tid. Ulikt fra tidligere, har vi i dag et kanalmangfold hvor sosiale medier og andre brukerorienterte tjenester gjør at alle kan bli premissleverandører.

Produksjon av podcast står på studieplanen til PR og kommunikasjon for at studentene skal kunne bruke det til promotering av det årlige arrangementet Live ACT. Derfor ble podcast-eksperten Robert Shaw, som står bak Inkubatoren, invitert til å holde en gjesteforelesning om hvordan beherske dette mediumet. Studentene fikk praktisk erfaring da de improviserte og spilte inn podcasten på sparken: Her kan dere høre episoden laget av Anders Ringen og Rebekka Aadland, der temaet ble Paradise Hotel!

PR, podcast og Paradise hotel

Hva kjennetegner en podcast?

  • En podcast muliggjør at du kan lytte til episoder når det måtte passe deg.
  • Det lages egne serier spesielt tilpasset podcast.
  • På vei til jobben, på toget, på joggetur eller mens du parer sokker – å lytte til podcast er en perfekt måte å holde seg oppdatert, samtidig som man gjør noe annet.
  • Begrepet «podcast» ble opprinnelig introdusert av Ben Hammersley, i en artikkel i The Guardian 12. februar 2004. Begrepet var noe han kom han frem til da han forsøkte å komme med en beskrivelse på fenomenet «lyd-blogging».

Robert Shaw har tidligere vært gjesteforeleser for studentene på digital markedsføring.