Erik og Eirik foran JCP-logo

Erik og Eirik gikk ut fra Høyskolen Kristiania i henholdsvis 2012 og 2010. Etter det har de vært innom blant annet DIST Creative, Los & Co og BådeOg før de begge havnet i JCP.

Beskriv en typisk arbeidsdag for dere som tekstforfattere?

Erik: Det kommer veldig an på hvor man er i prosessen, men et typisk løp er at man møter kunden og har et briefmøte der kunden er til stede. Det er ikke alltid vi får være med på det. Da er det en strateg eller kreativ leder som tar møtet, men optimalt så er det kreative teamet med. Noen kunder er veldig tydelige på hva de ønsker, andre har kanskje ingen konkret plan, men synes det er lenge siden de har gjort noe. Da forsøker vi å identifisere et problem, eller konstruere et. Det er mye enklere å jobbe når man har et problem å jobbe mot, en utfordring. Så gjør vi en del research rundt den aktuelle problemstillingen, og da har vi kanskje en uke på å isolere oss, kaste ball og klekke ut en plan. Deretter begynner presentasjonsarbeidet, som er ganske viktig. Og er det noe vi har måtte øve mye på, så er det selve presentasjonen. Man kan ha verdens beste idé, men hvis den presenteres dårlig, om jeg ikke klarer å forklare den idéen til deg på en enkel måte, så kommer du aldri til å kjøpe den, selv om idéen i seg selv er god. Det samme omvendt, du kan ha en ganske dårlig idé, eller en veldig gjennomsnittlig idé, men presenterer man den på en god måte så kan det gå i havn likevel ...

Man kan ha verdens beste idé, men hvis den presenteres dårlig vil aldri noen kjøpe den

Etter at ideén er presentert får du enten ja eller nei ... eller kanskje «veldig bra, men vi må gjøre noen små endringer». Da må vi tilbake og gjøre endringene de ønsker. Det kommer helt an på hva idéen er selvfølgelig, men i sluttfasen av et prosjekt har vi en tett dialog med for eksempel regissør eller produksjonsselskap. Man outsourcer mye arbeid.

Det er ganske ofte vi presenterer en strektegning.

Eirik:  Dette er hvis vi har en uke idéarbeid, noe som er luksus . Men det er ytterst sjeldent. Det vanlige er at man får tre dager og holde presentasjon for kunden den fjerde dagen. Noen ganger så har du en dag på å jobbe ut en idé, og presentasjon dagen etter det. Første fasen er det jo ikke noe design, bare skissering. Det er ganske ofte vi presenterer en strektegning. Man presenterer en retning, noe som fenger og fanger. Det er jo det man alltid er på jakt etter.

Hva slags forventninger hadde dere da dere kom ut i bransjen, og innfridde de?

Eirik: Jeg husker jeg fikk ganske sjokk tidlig i studietiden, for da hadde vi tre uker på oss til å løse en brief. Og det var liksom helt urealistisk den gangen. Da jeg var i praksis spurte jeg hvor mange briefer det byrået jeg var i hadde, og jeg fikk hakeslepp. 3–5 stk. om dagen. Det var en omstilling.

Erik: Det er høyere tempo, kortere tid og flere briefer. Prosjektlederen styrer prosjektene, og vi har tre og en halv prosjektleder, og de bryr seg ikke om at jeg jobber på én brief eller flere. Vi blir som en kasteball mellom prosjektene og slik er det bare. Og det blir mye overtid..

Eirik og Erik spiller foosball
– Få en fot innafor bransjen, og det brennkvikt, sier Eirik og Erik.

Tilbake til karrieren deres, hva er det dere er mest stolt av?

Erik: Det som kickstarta karrieren min, det var da vi vant Gullkalven og ble shortlista i DND for samme jobb. Det var en studentoppgave, det var ikke en reell jobb engang. Og det var en idé som fortsatt er utrolig kul, synes jeg. Og aktuell. Det var en spare-app for et forsikringsselskap i England som ville få unge mennesker til å spare penger. De tjente ikke noe på det, for de solgte bare forsikringer. Så det var ikke sånn at de vant noe på at kundene skulle spare, men det var briefen vi fikk. Uansett, løsningen kort fortalt: En app som fungerer slik at hver gang man får en SMS, (man kan velge tre personer) så sparer denne appen 1 krone. Appen tar en krone fra brukskontoen og setter den inn på sparekontoen din. Du får tekstmeldinger og må «betale for det».

Eirik: Den jeg er mest stolt av tror jeg er Tippeligaen for to år siden og i fjor. Da gjorde jeg en Tippeliga-reklame. Da dro vi og spilte inn alle de kjente fotballsangene på nytt, med piano og kvinnelig vokalist. Det ble en skikkelig annerledes klang og følelse bak de ellers så rølpete fotballsangene.

Deres største tabbe som tekstforfattere?

Eirik: Hvilken skrivefeil var det a?

Erik: Tror ikke jeg har gjort en klassisk blemme, men jeg har gjort mange jobber hvor jeg er sikker på at jeg har skutt gullfuglen, men ingen andre ser den ...

Erik: Jeg har gjort en tabbe som jeg synes er litt pinlig. Jeg skulle sende mappa mi til et byrå, jeg tror det var Futatsu. Jeg sendte mappa mi til mange byråer, og mistet oversikt. Jeg skrev «Hei, Kjetil» til Aris i Futatsu... Jeg fikk en rimelig ydmykende melding tilbake. Ble ikke noe intervju der!

Hvordan ser fremtiden ut for dere? 

Eirik: Jeg føler at jeg per i dag har drømmejobben. Jeg får lov til å være kreativ i et reklamebyrå som går riktig vei. JCP har tatt steget fra å være et usynlig byrå, til å begynne å vinne priser, begynne å bli synlig og vi blir kreditert. Jeg har hørt at folk synes det er spennende at vi greier så mye, enda vi bare er to og et halvt kreativt team. I JCP er det en veldig sterk kultur og det er veldig mye som skjer i JCP Night.

Erik: JCP Night er et veldig ungt byrå, 6-7 år. Og JCP har eksistert i 18 år, det er 160 folk som jobber her i Sverige, Norge og Danmark. Når folk fører JCP, tenker de event. Det jobber vi mot nå, å få folk til å se at vi gjør reklame også. Å gå fra å være noe alle tror er et event byrå til å vinne litt reklamepriser er kult. På Gullblyanten vant vi flere priser enn McCann, Dinamo, Los&Co og et annet byrå gjorde tilsammen. Så det begynner å skje ting! Det er spennende.

Skilt i lokalene til JCP
JCP jobber for å vise omverdenen at de ikke bare er et eventbyrå, men at de også utvikler reklamer.

Hva er deres tips til oss studenter som skal ut i bransjen?

Eirik: Dere må få en fot innafor, brennkvikt. Under studietiden må man være engasjert i klasserommet, ikke være redd for å bli uglesett. Man blir kanskje hatet av noen men det får bare være. Det er de som er uredde og sultne som vinner. Så bare kom dere ut, få briefer ved siden av skolen. Engasjer dere, les dere opp. Vit hva som skjer i reklamebransjen og i verden.

ErikJa, vær oppdatert, sånn generelt. Alle gode idéer starter med en referanse. Enten om det er fra noe du så på nyhetene i går eller en artikkel fra et sted, konsumer alt! Vær nysgjerrig. Dessverre, sånn som det er i alle andre yrker, man må jobbe hardt.

Har dere noe tips mot skrivesperre?

Eirik: Automatskriving! Man starter med et blankt ark og så skal du egentlig bare sette i gang å skrive. Du får noen ord og så skal du bare begynne å skrive. Uten å tenke over hva du skriver. D er en kjempefin øvelse. Plutselig har du seks ferdigskrevende sider, og noe av det funker. Etter det skal du finne en setning, ut av alt det du har skrevet. Finn den ene setningen, trekk den ut og ha den setningen som utgangspunkt videre i det du skriver. Aldri rør backspace knappen. Er det dårlig, så begynn på en ny linje. Ikke fjern det du har skrevet. Kanskje du finner noe interessant i det du skriver senere. Ikke vær redd for å skrive noe feil, bare få alt ut og ned. Det er det samme som å tenke. Du sitter hele tiden og tenker. Det er ikke sånn at du plutselig slutter å tenke på noe, du tenker det ferdig.

Et siste tips fra gutta boys

Erik:  Alltid forsøk å identifisere et problem, det å ha en utfordring er viktig. Hvis ikke så går man bare rundt og leter i blinde.

Eirik: Det er viktig å avgrense briefen. Hvis ikke blir det for stort, og da blir det vanskelig å finne en idé.

Tekst: Thea Berg Nesse, Anders Nikolai Orfjell og Marthe Lishagen, studenter på Reklame og merkekommunikasjon