Studenter foran Geysir
Studentene Synne Torgerhagen, Yohanes Gebremeskel og Karstein Skogseth poserer foran Islands mest aktive Geysir. Foto: Vilde Navekvien

Økonomiens eget vulkanutbrudd sørget i 2008 for kollaps i Islands økonomi.

Tett oppfulgt av et faktisk vulkanutbrudd i 2010, hadde islenderne lite å feire. For å unngå å bli et økonomisk «Pompeii» måtte et helt land grave seg ut av bankruinene og vulkanfrykt. Spaden de brukte var en strategi hele verden kan lære av. Dette fikk PR-studentene ved tredje året lære mer om i omdømme-og krisehåndteringens eget «case-land».

Utgangspunktet for en yrende turistindustri kunne vært bedre. Med finanskrise, en rekke konkurser og vulkanutbrudd sa det ikke seg selv at Islands turistnæring skulle bli deres viktigste inntektskilde. Til og med viktigere enn deres tradisjonelle fiskerinæring og kraftindustri. Likevel, nå venter rundt 330 000 islendere besøk fra 2 millioner turister i løpet av 2017.

Inspired by Iceland

For å gjøre Island attraktivt måtte de aktivt jobbe med sitt omdømme. Sveinn Birkir Björnsson fortalte studentene om hvordan hans team fra Promote Iceland, som kan sammenliknes med Innovasjon Norge, lanserte kampanjen «Inspired by Iceland».

Kampanjen tok tak i essensen av Island, det som skiller dem fra resten av verden. Den skulle dyrke folkelighet, gjestfrihet og historie, og enestående og tilgjengelig natur. For at kampanjen skulle lykkes tok de tak i de tradisjonelle og moderne omdømme-håndbøkenes bauta: De måtte være det de ville bli oppfattet som, og de implementerte analyse og måling i sin strategi. Kampanjens mål var å endre folks holdning til Island vekk fra et krise-land og over til et unikt og trygt turistmål. Ved å bruke strategisk kommunikasjon oppnådde Island målene sine.

Se en av filmene fra «Inspired by Iceland»-kampanjen:

For å kunne bekrefte at Island faktisk er som «Inspired by Iceland» påstår, utforsket studentene hvordan folkeligheten og naturen fungerte i praksis. Folkeligheten oppleves best der de lokale er, som ikke overraskende var i et kildeoppvarmet basseng midt i Reykjavik.

På kveldstid fikk man oppleve Reykjaviks kulinariske side på Hamborgarafabrikkan. Naturen ble utforsket både til sjøs og fra land, gjennom hvalsafari og bilturer til Geysir, Þingvellir og Reykjanes.

Høyskolelektor Nils Apeland og PR-studenten Simen Ludvigsen på hvalsafari.

Politikk på programmet

For de politisk interesserte var kanskje høydepunktet møtet med avisredaktøren Tordur Snærr Juliusson som fortalte om det politiske kaoset som etterfulgte finanskrisa. Etter krisa har islenderne tatt et oppgjør med politikerne som kjørte landet i grøfta. Dette gjorde at mange nye politikere kom til, blant annet komikeren Jón Gnarr og hans protestparti «Det Beste Partiet».

Med kampsaker som å gi «gratis bussreiser til studenter og tapere» og å «fjerne korrupsjon», fikk Det Beste Partiet flertall i lokalvalget i 2010, som gjorde Gnarr til borgermester i Reykjavik. Dette syntes Gnarr ble kjedelig etter fire år, så han stilte ikke til gjenvalg i 2014.

PR-studentene på bedriftsbesøk

PR-studentenes islandstur i sitt siste semester føyer seg inn i en variert studiehverdag, der man undervises gjennom teori, praksis og møter med arbeidslivet. Likevel er turen til Island et høydepunkt for mange.

– Jeg elsket eksotiske Island. De hadde gjess i gatene som vi har duer.

Alle må jo digge en by som har valgt Det Beste Partiet til å styre!
↳ PR-studenten Yohanes Gebremeskel.

Reisebrevet fra Island er skrevet av PR-studenten Karstein Skogseth.