✕  Lukk søk

Krisehåndtering og omdømmebygging på Island

PR-studentene dro på studietur til Island for å lære om omdømmebygging og islandsk politikk.

studietur til Island - studentene utenfor Den blå lagune

Studentene, med faglig studieleder Ketil Raknes i spissen, klare for å oppleve det Island har å by på.

På den årlige studieturen for PR-klassen sto omdømmebygging, krisehåndtering og islandsk politikk på planen. Turen til Island blir lagt opp i samme semester som studentene har emnet «Omdømmebygging og krisehåndtering». Studentene syntes det er en flott måte å binde teori og praksis sammen.

– Jeg syntes det er spennende å se hvordan teorien vi lærer på skolen samsvarer med hvordan ulike bedrifter håndterer det i praksis. Hvor ellers er det bedre å lære skikkelig krisehåndtering enn noen som har opplevd det på nært hold, sier PR-student Anja Asegg Johannesen.

Politisk krise

Studentene fikk lære om blant annet det islandske politiske system, men for å forstå dette understrekte redaktør Þórður Snær Júlíusson at man må ha en forståelse for den islandske økonomien. I oktober 2008 gikk tre av Islands store banker over ende. Regjeringen stod uten penger til å gripe inn og hadde en gjeld på elleve ganger Islands bruttonasjonalprodukt. Landet endte opp i kaos og titusenvis av islendinger stod uten jobb med høy gjeld. Landets økonomiske krise gikk ikke kun utover lokalbefolkningen, men man så tidlig at krisen også skadet landets omdømme.

Sveinn Birkir, Project Manager i Promote Iceland, forklarte PR-studentene hvordan de klarte å snu en krise om til en mulighet. Birkir forklarte hvordan verdens bilde av Island bestod av askeskyer og grått og trist vær. Dette måtte vi snu på, forklarte han studentene.

Sammen med resten av Promote Iceland satte Birkir og de andre i gang en kampanje kalt «Inspired by Iceland». Kampanjen handler om Islands natur og Island som en trygg turistdestinasjon. En del av kampanjen til «Inspired by Iceland» var «The Hardest Karaoke Song in the World» som viser ulike deler av vakre Island og gir en rask innføring i islandsk. Artisten i videoen, Steindi, kan minne om Islands svar på Ylvis-brødrene.

Se «The Hardest Karaoke Song in the World»

Sveinn Birkir ga til slutt studentene innblikk i prosessen bak Inspired by Iceland sin nyeste kampanje «#TeamIceland». For første gang har Island kommet seg til VM og i den forbindelse inviterer Inspired by Iceland alle i hele verden til å ta del i folkefesten på veien mot VM. På deres hjemmesider inviterer de alle til å designe sin egen fotballtrøye med sitt eget «Icelandic name». Ved å delta og signere seg opp på #TeamIceland kan man vinne en tur til Island og se Island i VM mot Argentina. Birkir fortalte at den første til å delta i kampanjen var landets egen president og first lady.

Islandsk badekultur

PR-klassen på studietur til Island , i blå lagune

Turen startet med en dukkert i Blue Lagoon. På bildet: Anna Gjermundsen, Ingrid Vervik Salte, Ingvild Hauge, Anja Aasegg Johannesen, Marthe Sørflaten, Mille Camilla Øhre Pettersdatter, Sofia Brustad-Johnsen, Mari Smidesang og Therese Karlsrud Haugen.

Mellom de politiske slagene fikk studentene besøkt Sundhöll, Reykjaviks eldste basseng og Islands mest kjente turistattraksjon, Blue Lagoon. Studentene er enige om at det var en avslappende og fin opplevelse.

– Blue Lagoon hadde jo to av mine favoritt ting her i livet: ansiktsmaske og øl, så det var helt supert, sier PR-student Therese Karlsrud Haugen.

Mille Camilla Øhre Pettersdatter sier seg enig og legger til at hun endelig kan sjekke av Blue Lagoon på bucketlisten sin.

Lærer av de beste

Studentene er nå inne i sitt siste semester på Høyskolen Kristiania. Truls Torp Ellingsen skriver dette semesteret sin bacheloroppgave om norsk politikk. Han syntes dog det var interessant å se hvordan det islandske politiske systemet fungerer sammenlignet med det norske.

– En studietur som dette gjør det mulig for oss å møte fagpersoner og bransjenære mennesker som arbeider med dette hver dag. De gir oss et innblikk i deres politikk, som man ikke får ut av å kun lese Aftenposten. Det har vært en svært interessant opplevelse, og en morsom klassetur jeg ikke ville vært foruten.

Saken er skrevet av Marthe Sørflåten, tredjeårsstudent på Bachelor i PR og kommunikasjon.