Michael Solbakken, tekstforfatter og regissør hos Både Og.
Michael Solbakken opplevde reklamestudiene som svært forberedende på arbeidslivet. – Vi møtte framtidige arbeidsgivere og kunder og løste reelle oppgaver for dem, sier han.
Jeg har aldri vært noe særlig på den teoretiske tilnærmingen, jeg må gjøre for å lære. Derfor ble jeg lamslått da jeg startet på fagskolen. Her ble jeg faktisk forberedt på hverdagen i reklamebransjen.

Du er både tekstforfatter, regissør og animatør hos Både Og?

– Det stemmer, du kan slenge på klipper, filmskaper og grafiker også. Eller bare kreatør for simpelheten skyld. Min jobb er å skape og utvikle ideer i både lyd og bilde for kundene våre i Både Og.

Hvem er Både Og - og hva gjør denne bedriften?

– Både Og er Norges eldste og største radioproduksjonsbyrå. Vi produserer radioreklame for direktekunder eller sammen med reklamebyråer.

Vi produserer små reklamefilmer og store podkaster som Norges største, Tusvik & Tønne.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?

– En typisk arbeidsdag starter med morgenmøte, her finner vi ut hva som skal skje i løpet av dagen og leverer to til tre tørre vitser. Så gyver jeg løs på dagens første oppgave, nemlig fersk kopp med kaffe. Det er også nå skuespillerne kommer inn døra. Jeg tar dem i mot, og geleider dem inn i studio.

De skal spille i reklamen jeg har skrevet, og etter en ny kopp kaffe stiller de seg foran mikrofonen - og jeg setter meg i registolen.

– Så gir jeg regi, «ikke så ropete, mer energi» osv. Og pow! Det er lunsj. Når lunsjen er over begynner jeg med nedklipp av reklamefilmen vi spilte inn uken som var. Etter jeg har klipt og limt smeller jeg på grafikk i form av animasjon eller tekst og sender den av gårde til kunde. Nå har jeg to timer igjen av jobb. Jeg går tilbake i studio hvor vi spilte inn radioreklamen for å sette den sammen med lyddesigneren.

«Skal vi prøve den musikken, har vi en tagning hvor han er litt mer blid?» Etter det er gjort begynner jeg å tenke på neste brief i fra kunde. Jeg kommer på noen ideer, skriver de ned og ut til ett manus, og sender det til alle på jobben for tilbakemeldinger. Så er det hei, ha det og hjem.

Hvordan har de to årene på studiet hjulpet deg å komme dit du er i dag?

– De to årene med reklame og merkekommunikasjon er fundamentet for hvor jeg er i dag. Jeg har aldri vært noe særlig venn med teoretisk tilnærming til fag og det vitner også vitnemålet fra vgs. om. Derfor ble jeg lamslått da jeg startet på fagskolen. Her ble jeg faktisk forberedt på hverdagen i reklamebransjen.

Det at vi møtte framtidige arbeidsgivere og kunder og løste reelle oppgaver for dem, gjorde at jeg var klar fra første dag på jobb, og at jeg følte meg som en ressurs.

– Og ikke minst at dette er et mitt håndverk, faget mitt, at jeg har lært det gjennom å gjøre det. Det gjør meg litt ekstra stolt.

Hva husker du best fra studietiden?

– Jeg kommer alltid til å huske studietiden for billig øl på studentpuben Hvelvet og de dumme ideene vi lagde på skolen. Men også de flinke lærerne, klassen og Studentunionen.

Visste du alltid at du ville jobbe innen reklamebransjen?

– Er du gal? Ingen vet vel hva de vil bli. Men jeg visste at jeg ville lage noe, så ble jeg solgt da jeg søkte kreativ skole på Google og denne linja dukket opp.

Foto av to unge menn i en gate. En mann holder en katt.

Reklamebyrået Kitchen ansetter tidligere student Michael Solbakken

Har du et tips eller to til studenter som kanskje vil jobbe med det samme som deg?

– Ja! Vær sulten. Vær sulten på faget du studerer, på foreningene på skolen, på verktøyene du lærer, på lunsjen i kantina, og den dagen du møter sjefen der du vil jobbe. Vis dem hvor sulten du er på å jobbe. Å du vil få det servert.

Aktuelt fra Reklame og merkekommunikasjon

  • Christina representerte Norge i Cannes
    Fagskole

    Christina representerte Norge i Cannes

    Christina Forstrønen Bruarøy vant konkurransen om å være Norges studentrepresentant på Cannes Lions.
    Les mer
  • Fra fagskoleprosjekt til Netflix-suksess
    Oslo

    Fra fagskoleprosjekt til Netflix-suksess

    De tidligere reklamestudentene Kristian Andersen (24) og Amir Shaheen (32), står bak ideen til den første norske originalserien fra Netflix; «Hjem til jul».
    Les mer