Årets foreleser i Bergen er kåret

Stein Juvik forsøker å bruke mye humor i forelesningene sine, men innrømmer at det ikke alltid er like lett å få totalkapitalrentabilitet og gjennomsnittlig varelagerverdi til å være særlig morsomt.

Jeg tenker at forenkling og praktiske eksempler studentene kan identifisere seg med er nyttige.

stein-juvik-mottar-pris

Å bruke humor i forelesningen er ikke alltid like lett. Spesielt ikke når du underviser i emner som bedriftsøkonomi, prosjekt og prosesstyring, strategisk prising, markedsføring og merkevarebygging. For Stein har det likevel gitt god uttelling. På årets vitnemålsseremoni i Bergen ble han kåret til årets foreleser 2016.

Først av alt gratulerer med prisen Årets foreleser! Hva synes du om å få en slik pris?

Takk! Egentlig syns jeg det er litt flaut å bli «hengt ut» på denne måten. Men selvsagt er det veldig hyggelig og motiverende for meg at studentene setter pris på den jobben jeg gjør for dem – i og utenfor – auditoriet.

Men, det er mange dyktige fagfolk og pedagoger i fagstaben på Høyskolen Kristiania Bergen, og jeg vil gjerne dele denne prisen med det jeg anser som det faglige teamet vårt i Bergen i denne sammenhengen: Aleksander, Siv, Jarle, Morten, Åshild og Joar – som hver dag gjør en strålende jobb med våre studenter i Bergen.

Hva er oppskriften på en god forelesning?

Gode forberedelser og god planlegging, struktur, variasjon, skape engasjement og entusiasme – ikke overakademisere ethvert tema (de er jo som regel mer enn nok overakademisert i lærebøker og artikler fra før).

Passe tiden (pauser til riktig tid er ekstremt viktig), og å forsøke å kommunisere med studentene på deres premisser, og også stille krav.

Humør og humor kan være en viktig faktor innimellom. Gåter som: hvilket dyr var det vanligst å finne i de russiske skoger i gamle dager? er ofte en vinner for å bli kvitt tunge tanker om aksjelovens regler om utbetaling av aksjeutbytte av overskudd etter skatt …

Jeg har fremdeles de gamle TENK-verdiene i ryggmargen her; tidsriktig, entusiastisk, nær og kompetent.

Jeg lar meg motivere av at studentene sier og forklarer at jeg selv tar feil

Du har jo fulgt det første bachelorkullet i Bergen fra første dag, hvordan har reisen og utviklingen vært?

Dette første kullet i Bergen har vært «kattungen» min de siste tre årene, og som jeg sa i avslutningstalen: «Dere har vær pionerer og innovatører for oss i Bergen – og skapt og satt avtrykk som har formet oss – dere har satt den gode standarden for hva en student er – og skal være hos oss. Dere har sammen med oss vist at vi klarte det – vi har sammen vært en formidabel suksess».

Reisen har vært innovativ, lærende, motiverende og arbeidskrevende, full av store og små hindringer, som vi har overvunnet sammen med studentene. Både studentene og vi har utviklet oss og vært gjennom en «tung» læringsprosess – noe som forhåpentligvis gir oss alle gode gevinster fremover.

Absurde eksempler

Studentene sier blant annet at du får blytungt pensum til å virke interessant og morsomt, hva er trikset ditt?

Stein Juvik_MG_2164Jeg bruker et gjennomgangscase i mange av emnene jeg underviser i; den vesle bedriften AS Pannekaker, lokalisert i Eidfjord i Hardanger.

Dette caset forenkler, gir gjenkjennelse, skaper bilder og identitet til ulike temaer – enten det nå er i økonomistyring, markedsføring, ledelse eller prosjektstyring.

Noe av det ledelsen driver med i dette firmaet er så hinsides enhver fatteevne, og tåler heller ikke alltid dagens lys, at situasjonene blir så absurde at studentene har en tendens til å huske poengene.

Jeg tenker også at forenkling og praktiske eksempler studentene kan identifisere seg med er nyttige. Rema 1000 virker veldig ofte.

Når det er sagt er det ikke alltid like lett å få totalkapitalrentabilitet og gjennomsnittlig varelagerverdi til å være særlig morsomt, med mindre …

Hva motiverer og inspirerer deg som foreleser?

Entusiasme, innsats og krav fra studentene står høyt på listen.

Jeg leser mange bøker og alt av (nett-)aviser daglig – der dukker det stadig opp emner og saker som jeg lar meg både facinere og inspirere av – f.eks. synes jeg rosablogging, med Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen i spissen, representerer et facinerende kommunikasjonsfenomen i flere ulike sammenhenger. Jeg leser for tiden disse to bloggene daglig med stor entusiasme!

Mobiltelefonen er også en dings som inspirerer – nå går det i Huawei P10!

Tegneseriene Lunch og Pondus er også viktige inspirasjonskilder fordi disse representerer min sans for absurd humor. Jeg blir også euforisk motivert til innsats når United taper.

Jeg lar meg motivere av at studentene sier og forklarer at jeg tar feil eller at jeg må skjerpe meg på et eller annet område – da tenker jeg: stein – du må skjerpe deg – jobbe mer!

For øvrig lar jeg meg daglig motivere av drømmen om en saftig kraftfull lunch på jobben – helt uten salat!

Til slutt, hva mener du er den viktigste faktoren for gode prestasjoner?

Entusiasme, interesse, tro på egne ferdigheter og trening er viktig for å levere gode prestasjoner – uansett idrettsgren.

Har du noen tips til nye studenter ved Høyskolen Kristiania?

Jeg prøver selv og etterleve TENK-verdiene i min arbeidsgjerning, og følgelig er mitt råd at det kan våre studenter også gjøre. I tillegg bør man jo lese pensum og gå på forelesning …

I følge rektor Trond Blindheim er det kun snakk om ca. 16 sider pensum pr dag i studietiden, og det burde jo alle kunne ta seg tid til.