✕  Lukk søk

– Et studium Bergen har savnet

I fjor startet Høyskolen Kristiania opp studiet i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling i Bergen. Dette er noe store aktører som Cutters og Idar Vollvik gleder seg over.

– Vi har vært hos Høyskolen Kristiania Bergen flere ganger. Det har vist seg å være en gjensidig læreplass der vi får muligheten til å presentere oss, samtidig som studentene kommer med gode innspill til hvordan vi kan utvikle oss, sier Kristian Hauge Solheim, gründer i Cutters.

Utrolig viktig

Bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling (KIF) har i en årrekke vært en stor suksess for Høyskolen Kristiania i Oslo. I fjor startet HK opp det populære studiet i Bergen. Det er noe bransjen har savnet, skal vi tro Solheim – én av to bak det populære frisørkonseptet.

– Vår erfaring med studentene er at de er dyktige. Det er nyttig å få et innblikk i hvordan markedet er, men også for å skape nye kontakter. Å kunne tilby dette i Bergen, ser jeg på som utrolig viktig, sier bergenseren.

Idar Vollvik – Learning by your failure

Han får støtte av Idar Vollvik. Seriegründeren kan vise til oppstart av flere bedrifter og konsepter de siste årene. Også han har vært innom Høyskolen Kristiania for å dele sine erfaringer med studentene våre.

– Dette er noe som burde vært i alle byer. I en tid der det blir stadig færre industrielle arbeidsplasser, er vi avhengig av å bruke kreativitet til å komme på smarte ideer og prosesser rundt de nye yrkene som skal oppstå. Da er et slikt studium veldig viktig å ha, sier Vollvik.

Se hele foredraget Vollvik hadde hos oss i oktober

Vil realisere drømmer

KIF kombinerer – som det fremkommer i navnet – kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling. Studiet er skreddersydd for å fremme entreprenører og forretningsutviklere for å bygge virksomheter og merkevarer. Du skal innom basisfag som markedsføring og økonomi, men også et hav av spennende studiespesifikke fag som hvordan du skaper nye virksomheter til forretningsmodeller og entreprenørielle strategier. Felles for alle disse er at de skal være praksisnære. Rett og slett tett på hva markedet faktisk etterspør og har behov for.

– Bergensere har alltid vært kreative og innovative, men mange unge gründere har manglet struktur for å realisere drømmen om å skape sin egen arbeidsplass. Dette er noe vi står klare for å hjelpe dem med, sier han som er ansvarlig for studiet i Bergen, David Coates.

– Vi har klasseromsundervisning med tett oppfølging av studenter. Når vi inviterer bedrifter og anerkjente personer fra markedet på besøk, er veien til næringslivet kort. Vi kutter ut mellomleddet slik at studentene våre skaper egne nettverk fra dag én. Det er veldig verdifullt, fortsetter Coates.

God kombinasjon

Og denne praktiske tilnærmingen til faget, er noe som faller i smak hos både Vollvik og Solheim. Sistnevnte har stor tro på å kombinere teori med hva som beveger seg ute i arbeidslivet.

– Det blir mer reelt og interessant for studentene. Dersom man sitter på skolebenken og kun pugger teori, har man gjerne ikke peiling på hvordan ting fungerer når man selv skal ut i arbeid. Men å kombinere dette, er noe jeg har stor tro på.

Møt Håkon som studerer kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling i byen mellom de syv fjell.

Høyskolen Kristiania Bergen

Hva er dine beste tips til unge gründere som skal starte for seg selv?

– Hopp i det med begge beina. De som starter bedrift ved siden av jobb eller skole, vil i 99 prosent av tilfellene ikke lykkes. I tillegg må du ikke være redd for å søke råd. Det er gratis, og det finnes flust av personer med gode erfaringer og kunnskap som ønsker å dele dette med andre, tipser Vollvik.

– Det finnes mange gode råd, men det viktigste er lysten til å lykkes og lære i kombinasjon med det å godta å leve i usikkerhet. Lanser et produkt i et marked som er stort nok til å tjene penger på og som skiller seg ut fra etablerte aktører. Da kan du skape ditt eget marked istedenfor å gå i direkte konkurranse. Du må også teste produktet og se om det er noe kunder faktisk vil ha før du bruker mye penger og tid på å lansere noe som ingen har interesse for. Omgi deg med dyktige folk – gjerne noen som er bedre enn deg og som allerede har hatt suksess, råder Solheim.