Gruppebilde
Fjell

Astrid Marhaug, Marte S. Skrikerud og Monica Olsen, Bachelor i Hotelledelse:

Vi meldte oss frivillig til å planlegge turen. Det viktigste var at det skulle bli en tur med faglig innhold, men vi ønsket samtidig at det også skulle bli en sosial tur og en slags avslutning for våre tre år sammen på Høyskolen Kristiania. Med litt hjelp fra Henning Friberg, høyskolelektor på Bachelor i Hotelledelse, kom vi frem til et ganske intensivt faglig opplegg de to første dagene, med mer frihet til å utforske Sveits de siste to dagene.

Torsdag – ankomst med effektivt kollektivtilbud

Torsdag 31. mars ankom vi Zürich tidlig ettermiddag og tok toget videre til Chur. Selv om vi hadde sett for oss at kollektivtransporten i Sveits var effektiv, ble vi overrasket over hvor oversiktlig og enkelt det var å komme seg fra punkt A til B ved hjelp av tog og buss. Vel fremme i Chur brukte vi dagen til å utforske byen, ettersom dette skulle være vår base hele oppholdet og alle var litt slitne etter reisen.

Fredag – besøk på The Chedi

Fredagen begynte med å ta tog til Andermatt, en fantastisk fin reise som tok pusten fra oss! Her fikk vi virkelig sett de dype dalene, høye fjellene og den flotte arkitekturen Sveits har å by på. I Andermatt startet vårt første faglige opplegg med besøk på

The Chedi Residences. Markedssjefen på The Chedi viste oss rundt og fortalte litt om hvordan de jobber intensivt for å nå ut til segmentene de ønsker å tjene. The Chedi er et 5-stjerners hotell med bygg som var konstruert med typisk sveitsisk arkitektur i tankene, blandet med sør-øst asiatiske innslag.

Besøket ble en ”once in a lifetime”-opplevelse. Hotellet er svært overdådig, med rompriser på opptil 350.000 norske kroner per natt! Ikke bare var rommene enormt flotte, også fellesarealene sto til prisene på hotellet. Her kunne de tilby sigarer, hovedsakelig fra Cuba, inne i et eget sigar-bibliotek, viner til opptil 1,5 millioner sveitsiske franc i vinbaren samt en luksuriøs spaavdeling. Kort sagt: ikke noe enhver ville tatt seg råd til.

Varme kilder og Grand Hotel Quellenhof

Videre gikk turen til Bad Ragaz, som innebar at vi tok samme togturen tilbake til Chur og videre derfra til Bad Ragaz. Her besøkte vi Grand Hotel Quellenhof og Spa Suites som livnærer seg på den varme kilden som ligger inne i fjellet. Her tar de vann på alvor og kan tilby en vannbar med egen vann-sommelier.

Hotellet satser på hotell- og spagjester, samt drift av et privat rehabiliteringssenter for mennesker som ønsker å komme seg etter operasjoner og skader. I tillegg drifter de et sykehus. Resortets satsing på service ble lagt merke til da vi ble vist rundt på anlegget. Alle som jobbet på anlegget hilste oss med et smil da vi gikk forbi. Dette gjaldt også de som viste oss rundt. Grand Hotel Quellenhof og Spa Suites er en velfungerende maskin som satte et sterkt inntrykk på oss alle sammen.

Avsluttet med vinsmaking

Fra Grand Hotel Quellenhof og Spa Suites gikk turen videre til Davaz vingård. Davaz er en vingård med det som må være en av verdens fineste utsikter. Her fikk vi en omvisning av anlegget og samtidig som vi fikk informasjon om hvordan vindyrkingen fungerer i området.

På vingård

Etter dette fulgte det vinsmaking og noe som føltes som et herremåltid, men som i virkeligheten var et utvalg skinker, oster og brød.

Lørdag – Laax resort

Lørdag gikk turen fra Chur til Laax, hvor vi skulle overnatte en natt. Laax er et stort skisted i Sveits med mange ulike skibakker og er bygget opp som en landsby med ulike overnattingstilbud og restauranter. Vi startet dagen i Laax med omvisning på freestyle academysom er en innendørs freestylehall, hvor ski/snowboard utøvere kan komme å øve på triksene sine for deretter å ta det videre til bakken.

Vi fikk gå på toppen av det ene store hoppet som var der inne, noe de fleste av oss synes var skummelt nok i seg selv. Senere på dagen fikk vi et foredrag av markedssjefen for Laax resort, noe som var veldig interessant. Vi fikk se hvordan de bruker revenue management i praksis, noe som vi lærer om i teorien på skolen.

Afterski og fondue

Etter foredraget gikk turen opp til 2500 moh. hvor vi fikk omvisning og se alpinanlegget fra toppen. Vi var også innom skikkelig Sveitsisk afterski med ompa ompa musikk og utsikt over alpene, dette var en helt unik opplevelse. Dagen ble avsluttet med skikkelig sveitsisk ostefondue og var en fin avslutning på det faglige opplegget på turen.

De siste dagene var det ikke lagt opp til noe fellesopplegg, men flere av oss tok turen til Bern som er hovedstaden i Sveits, mens andre dro sørover til varmere strøk og tilbragte dagen der. Vi hadde avreise sent på dagen, så vi rakk å tilbringe store deler av dagen i Zurich med sightseeing, vin og god mat. Vi hadde en fantastisk tur som var lærerik på flere plan. Vi fikk erfare det vi har lært i teorien i praksis og vi sitter igjen med opplevelse for livet. Samtidig som det var en faglig tur så sitter vi igjen med en følelse av at vi har blitt mer sammenknyttet som klasse.