Tonje jobber som markedskonsulent

Som markedskonsulent i Nordiske Medier jobber Tonje blant annet med innholdsmarkedsføring, utforming av annonser og support.

Tonje-markedskonsulentHva slags selskap er Nordiske Medier?

Nordiske Medier er Nordens største industrimedie og en førende online medievirksomhet innenfor B2B-markedet.

I motsetning til mange andre medier skriver vi om både små og store virksomheter, samt de politiske, kulturelle og samfunnsmessige forholdene som har betydning for virksomhetene.

Det er ikke så altfor lenge siden Nordiske Medier startet opp i Oslo, så det er veldig spennende å få være med å se selskapet vokse også her i landet!

Hva er din rolle?

Jeg er ansatt som markedskonsulent og jobber direkte med kundene. Mye av det jeg gjør er innholdsmarkedsføring, utforming av annonser i samarbeid med kunder, samt at jeg også hjelper vår redaktør med publisering av artikler på portalen vår og i nyhetsbrevet vårt. Jeg har også ansvar for support her i Norge.

Arbeidsoppgavene mine er veldig varierte og jeg har fått veldig mye ansvar og tillit ganske tidlig, noe jeg er veldig glad for.

Hvordan fikk du denne jobben?

Jeg kom helt tilfeldig over et innlegg i en Facebook-gruppe. Nordiske Medier trengte en studentmedhjelper på supportavdelingen sin, så jeg søkte og ble ansatt som studenthjelp i april 2016 og jobbet to ganger i uka ved siden av bachelorskrivingen.

Jeg trivdes veldig godt helt fra starten av, både med menneskene her og arbeidsoppgavene, så det at jeg fikk fast stilling etter endt studie var virkelig stort.

Kan du nevne noe fra utdanningen som du har fått bruk for i jobben?

Våren 2015 hadde jeg digital markedsføring som valgfag og det er definitivt dette faget jeg opplever at jeg henter mest fra i min arbeidshverdag. Særlig når det gjelder søkemotoroptimalisering og med tanke på hvordan Google fungerer med rangering av relevant innhold.

Etter dette valgfaget satt jeg igjen med veldig mye kunnskap om hvordan alt dette fungerer og henger sammen. Det har absolutt vært en styrke i denne jobben.

Hvorfor valgte du å studere markedsføring og merkevareledelse?

Det var veldig tilfeldig, siden jeg egentlig hadde tenkt til å bli sykepleier. Det som gjorde at jeg til slutt bestemte meg for markedsføring var at jeg ville prøve noe helt nytt, og da synes jeg markedsføring virket veldig spennende.

Det virket også som en «sikker» vei å gå, ettersom markedsføring kan brukes som en grunnpilar i omtrent alt man gjør og det er så mye man kan bygge videre med.

Hadde du noen jobber eller prosjekter ved siden av studiene?

Jeg jobbet hele tiden ved siden av studiene. I løpet av de tre årene på Høyskolen Kristiania jobbet jeg stort sett innenfor helsesektoren, men jeg var også innom Try sitt performancebyrå T/A Opt som intern i seks måneder.

I tillegg startet jeg opp et enkeltpersonforetak. Det var en fin måte for meg å anvende all kunnskapen jeg satt igjen med etter valgfaget jeg tok. Ved å tilby konsulenttjenester innenfor digital markedsføring kom jeg over en del problemstillinger som jeg måtte løse og det førte til en bratt læringskurve.

Jeg var også med å starte Linjeforeningen for markedsføring og merkevareledelse, og var nestleder der frem til jeg ble ferdig med bacheloren.

Har du noen tips til kommende studenter?

Vær aktiv ved siden av studiene, man trenger ikke jobbe hver eneste dag, men kanskje noen dager i uka eller noen helger. Jobb innenfor noe relevant, start eget selskap vær med i en studentorganisasjon eller lignende.

Det skal ikke så mye til for å lykkes. Vis at du er nysgjerrig og motivert!